• Wed 7 Dec 2022 19:41
    7175 visningar
    10 svar
    10
    7175

    Tonåring vill ha märkeskläder…

    Ja, och vi har liksom inte råd!!
    Vi har tre barn (19, 17 & 15). Den äldsta jobbar och betalar sina egna kläder. Men de två yngsta köper vi åt, såklart.
    Nu har min 17-åring hittat en vinterjacka hon vill ha som kostar 1900;-.
    Det funkar inte. Elräkningen är skyhög, maten kostar skjortan och det sista jag vill är att handla en jacka på avbetalning. Nej, det gör jag inte.
    Kan inte få henne att tänka sig en billigare jacka heller.
    Nu är hon sur (alltså skitsur) och jag känner mig snål och som en kass förälder. ?Alla andra får ju?? 
    Hur gör ni andra? 

  • Svar på tråden Tonåring vill ha märkeskläder…
  • Anonym (ppp)
    Wed 7 Dec 2022 19:44
    #1

    nej, man kan inte få allt. Om 17-åringen kan hitta samma på rea efter jul så kanske det kan vara något? Ungdomen kan också lägga en del själv. Du kan tala om vilken summa du har råd med, och sen får 17-åringen ordna resten.

  • Wed 7 Dec 2022 19:45
    #2

    Har ni inte råd så har ni inte råd, punkt slut. Dock är min erfarenhet att duktigt dyra jackor faktiskt också håller _länge_, när ungdomen slutat växa förstås. Jag hade samma peak performance från 16 till ... jag är 28 nu Morsans peak köptes på 90-talet. Men återigen: Har ni inte råd så är det så!

  • Anonym (secon­d hand)
    Wed 7 Dec 2022 19:54
    #3

    Hitta på rea eller på tradera, blocket eller facebook etc.

  • Anonym (E)
    Wed 7 Dec 2022 20:06
    #4

    Har ni inte råd så har ni inte och det är viktigt att inte ge vika för avbetalning när jackan är för dyr. Viktig läxa åt 17åringen. Skulle se över stadium(outlet), marketplace etc. Vissa märkesjackor kan säkert hålla längre men alla mina 500-600 krs har levt mååånga år.

  • Wed 7 Dec 2022 20:15
    #5

    Förklara vilken budget ni har att förhålla er till. Man kan inte få allt man önskar, alla andra är sällan alla andra, jag upplever snarare att alla andra oftast är några få när det väl kommer till kritan. Jag köper allt möjligt på blocket/tradera/Facebook, det finns ofta helt nya kläder som någon annan köpt i fel storlek om nu begagnat skulle vägras. 

  • Anonym (Jj)
    Wed 7 Dec 2022 20:17
    #6
    +2
    fjanten skrev 2022-12-07 19:45:25 följande:

    Har ni inte råd så har ni inte råd, punkt slut. Dock är min erfarenhet att duktigt dyra jackor faktiskt också håller _länge_, när ungdomen slutat växa förstås. Jag hade samma peak performance från 16 till ... jag är 28 nu Morsans peak köptes på 90-talet. Men återigen: Har ni inte råd så är det så!


    Och jag har jackor (och andra vanliga kläder också) från H&M och Gekås som jag haft sedan tonåren, är 31 nu. Det behöver inte vara märkeskläder eller dyrt för att det ska hålla vet du.
  • Anonym (....)
    Wed 7 Dec 2022 20:21
    #7

    Har också tre tonåringar, 14, 16 och 18, så jag förstår precis hur du känner. Likaså minns jag hur det var att vara tonåring och så gärna vilja ha det man "skulle". Jag har köpt dyrare jackor till mina barn begagnat. Men de är uppvuxna med det så det är inget konstigt för dem. De blir lika glada ändå! Det går att hitta jackor som ser så gott som nya ut för under halva priset. Förra året fick mellersta en jacka som ny kostar 4500, jag betalade 600 på tradera. Året innan bytte jag till mig en canadian goose mot en vinflaska. Jag har också köpt världens varmaste dunjacka (peak performance) i provexemplar på outlet för 500 kr. Så det går att fynda på många olika sätt!!! Ni kanske kan sätta er ner tillsammans och söka igenom internet...
    Sen har det blivit en hel del jackor till normalpris också, och så får det bara vara ibland. Man (de) kan inte få allt de vill!!! Lycka till :)

  • Anonym (Snöfl­inga)
    Wed 7 Dec 2022 20:58
    #8

    Säg åt henne att skaffa sig ett deltidsjobb.

  • Wed 7 Dec 2022 21:06
    #9
    +1
    Chicic skrev 2022-12-07 19:41:13 följande:
    Tonåring vill ha märkeskläder?

    Ja, och vi har liksom inte råd!!
    Vi har tre barn (19, 17 & 15). Den äldsta jobbar och betalar sina egna kläder. Men de två yngsta köper vi åt, såklart.
    Nu har min 17-åring hittat en vinterjacka hon vill ha som kostar 1900;-.
    Det funkar inte. Elräkningen är skyhög, maten kostar skjortan och det sista jag vill är att handla en jacka på avbetalning. Nej, det gör jag inte.
    Kan inte få henne att tänka sig en billigare jacka heller.
    Nu är hon sur (alltså skitsur) och jag känner mig snål och som en kass förälder. ?Alla andra får ju?? 
    Hur gör ni andra? 


    Är man 17 år kan man också jobba extra. Vår 17-åring tog jobb på Mc D vid sidan om naturprogrammet. På det sättet har hon insett vilka friheter en inkomst för med sig. Hon jobbar extra på loven, köper sedan de kläder hon vill ha, samt bensin till moppen, och nu bilen (hon har fyllt 18 nu)
    Vi har förvisso råd, men känner ändå att våra barn behöver inse att pengar inte regnar som manna från himlen...
    Lite tycker jag att de måste få jobba för det liv de vill ha!
  • Wed 7 Dec 2022 21:11
    #10
    Plupp73 skrev 2022-12-07 21:06:25 följande:
    Är man 17 år kan man också jobba extra. Vår 17-åring tog jobb på Mc D vid sidan om naturprogrammet. På det sättet har hon insett vilka friheter en inkomst för med sig. Hon jobbar extra på loven, köper sedan de kläder hon vill ha, samt bensin till moppen, och nu bilen (hon har fyllt 18 nu)
    Vi har förvisso råd, men känner ändå att våra barn behöver inse att pengar inte regnar som manna från himlen...
    Lite tycker jag att de måste få jobba för det liv de vill ha!
    Vill också säga att när mina tre barn var mindre, och vi studerade, så hade vi inte råd med någonting alls. Vi hade knappt 1000 kr kvar i slutet av månaden.
    Så barnen trodde att de klädaffärer som fanns var Erikshjälpen, Myrorna och Emmaus....
    Fördelen är att de fortfarande som stora gillar att handla second hand. 
Svar på tråden Tonåring vill ha märkeskläder…