Anonym (Lgz) skrev 2022-12-10 14:06:05 följande:
Nu är det totalt fel information att alla som röker på i många år får psykos! Det är 2022 och världen håller på att legalisera cannabis överallt av just den anledningen att det INTE är farligt, utan snarare kan hjälpa mot många sjukdomar och hälsoproblem.
MEN med det sagt så är inte bra för en människa som redan har en latent psykisk sjukdom eller medfödd störning att hålla på med cannabis eller andra droger alkohol inkluderat.
Jag vet inte om din vän bara blivit lurad av QAnon och alla konspirationsteorier som Trumps anhängare har spytt ut dom senaste åren, men det behöver verkligen inte vara en psykos, men kan också vara det.
Är hans flickvän någon du kan anförtro din oro till eller andra närstående som kanske skulle kunna få hans att gå till psykolog för att reda ut om hans verklighetsbild är skadligt för han eller andra.. mer en att han blir mer isolerad från vänner som inte orkar höra på han?
Du har rätt i att inte alla som röker cannabis i många år får psykos, utan det gäller bara en liten minoritet. Cannabis är inte heller den dödsdrog som det ibland utmålats som i svensk narkotikadebatt. Men det stämmer inte heller alls att cannabis inte skulle vara farligt, utan tvärtom finns det en stor mängd skadeverkningar av cannabis. Att det legaliseras tror jag beror delvis på att det i många studier visats att cannabis förmodligen är något mindre skadligt än alkohol (vilket dock inte säger så mycket eftersom alkohol är en extremt skadlig drog) samt att det pumpas in en stor mängd pengar i cannabisindustrin. Trots massiv forskning är det ändå svag evidens för cannabisläkemedel i de flesta fall, så det finns en helt orimlig hype kring hur effektivt cannabis är för olika sjukdomstillstånd. En hype som är tydligt understödd av de ekonomiska intressen. Cannabisindustrin i USA omsätter många miljarder dollar varje år och stora summor läggs på marknadsföring av cannabis. Det är sant att mycket av diskussionen i Sverige har handlat om antidrogpropaganda som varit alarmistisk, överdriven och ibland helt felaktig, men mycket av den information som kommer idag är marknadsföring från stora företag som inte har något som helst intresse av objektivitet utan vill sälja cannabisprodukter.
Hur som helst, som psykiater ser jag inte på konspirationsteorier som indikerande psykos. Två viktiga skillnader mellan konspirationsteorier och riktiga psykotiska fenomen är för det första att konspirationsteorierna ju är delade med andra människor, vilket psykotiska upplevelser som regel inte brukar vara. De psykotiska upplevelserna brukar vara mer privata idéer som inte delas av andra. Den andra viktiga skillnaden är att i det psykotiska upplevandet så har den egna personen nästan alltid någon sorts särställning. Alltså "de är ute efter mig", eller "jag men ingen annan förstår hur det ligger till" osv. Personer som har ett utpräglat konspiratoriskt tänkande brukar visserligen tänka att de förstår bättre än andra, men de delar ju också detta med andra som är insatta på samma sätt. T.ex. nån sorts community på nätet, var det nu kan vara. Det finns en grundläggande skillnad i hur viktig man själv är som person i det.
Sen verkar ju personer med psykossjukdomar visserligen vara lite mer benägna att tro på konspirationsteorier också, men det finns då som regel också element i personens föreställningsvärld som inte delas av andra personer och som gör att den egna personen får en särskild betydelse.
Av det jag läst i denna tråden tänker jag att det inte riktigt verkar vara psykotiskt, utan mer konspiratoriskt. Tyvärr finns det inte så mycket vi kan hjälpa dessa personerna med en mer konspiratorisk världssyn med. Ett bra första steg vore ju att sluta röka cannabis och skaffa sig mer normala sammanhang där han får umgås med människor som inte intresserar sig för konspirationsidéer på det sättet. Men det är såklart lättare sagt än gjort.