• Anonym (TS)

Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?

En gammal vän till mig har rökt på sen han var 13, och det dagligen. Idag är han över 30 och är nästan som en förvuxen tonåring då han alltid ska trotsa allt. Han tycker bland annat att HBTQ-rörelsen är fullt med pedofiler och att Ryssland har gjort rätt mot Ukraina. Utöver detta tror han på exakt alla konspirationsteorier som finns, bland annat att covid är en bluff och att New World Order försöker ta död på hela mänskligheten.

Eftersom jag ifrågasätter honom har han nu börjat hävda att jag deltar i New World Order och försöker förhindra honom från att sprida sanningen. Han anklagar också mig för att vara pedofil för att jag inte köper att hela prideparaden samt alla världens ledare är pedofiler.

Han har knappt några gamla vänner kvar, jag är nog den sista eftersom alla andra har tröttnat.

Nu till frågan: Vad är detta? Är det en psykos eller vad är det frågan om för han har lämnat verkligheten totalt?

• Svar på tråden Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?
  • fornminne
    Anonym (Lgz) skrev 2022-12-10 14:06:05 följande:

Nu är det totalt fel information att alla som röker på i många år får psykos! Det är 2022 och världen håller på att legalisera cannabis överallt av just den anledningen att det INTE är farligt, utan snarare kan hjälpa mot många sjukdomar och hälsoproblem. 

MEN med det sagt så är inte bra för en människa som redan har en latent psykisk sjukdom eller medfödd störning att hålla på med cannabis eller andra droger alkohol inkluderat. 

Jag vet inte om din vän bara blivit lurad av QAnon och alla konspirationsteorier som Trumps anhängare har spytt ut dom senaste åren, men det behöver verkligen inte vara en psykos, men kan också vara det. 

Är hans flickvän någon du kan anförtro din oro till eller andra närstående som kanske skulle kunna få hans att gå till psykolog för att reda ut om hans verklighetsbild är skadligt för han eller andra.. mer en att han blir mer isolerad från vänner som inte orkar höra på han? 

Fast det står ju inte vad han röker. Det är skillnad på marijuana och hasch. Jag kände en som blev knäpp efter "bara" några år av daglig haschrökning. Marijuana, eller att bara röka ibland, är en annan sak.

Och nej, ALLA får inte psykoser av droger, men man KAN få det.

Sen är det inte alls säkert att TS vän har en psykos. Det finns många som tror på diverse konspirationsteorier utan att ha så kraftiga vanföreställningar att det finns skäl att misstänka psykisk sjukdom. Men TS väns "symtom" verkar vara på en ganska allvarlig nivå, särskilt om han har börjat kasta sjuka anklagelser omkring sig. 

Det luriga med en psykos är väl att det kan komma smygande. Det är inte som vissa tror, att personen plötsligt flippar och börjar yla om utomjordingar. Det kan hända, men oftast är det inte så, utan symtomen trappas upp gradvis.

Men TS kan inte göra mycket åt kompisen, oavsett vad kompisens egenheter beror på. Det finns inte mycket att göra eftersom kompisen själv vägrar söka hjälp.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-10 13:38:06 följande:
    Jo men de flesta som tror på konspirationsteorier anklagar inte sina vänner för att vara en del av den. Åtminstone hoppas jag inte det...
    Det finns ju hela Reddittrådar om folk i USA som har förlorat familjemedlemmar till QAnon, dessa är så inne i sitt konspirationstjafs så de kan inte umgås med folk som inte är "troende".

Alla dessa har inte psykos, en del väljer att bli sektmedlemmar och efter några år i en miljö där alla håller med dig och rapar upp samma smörja så blir du hjärntvättad.

www.reddit.com/r/QAnonCasualties/
  • fornminne
    Anonym (TS) skrev 2022-12-10 14:25:19 följande:
    Så att vi slipper en diskussion om legalisering av cannabis så kan jag berätta att jag själv är för legalisering eftersom jag inte tror att förbud hjälper mot missbruk, eller att cannabis är så pass farligt att det skulle vara värre än socker och alkohol som faktiskt är lagligt.

Jag har känt fler i hans familj, bland annat hans syskon. Men det var längesen vi hade kontakt. Saken är den att han stött ifrån sig alla som gått vidare i livet och gjort något annat. Jag är egentligen den enda han har som lever ett relativt normalt liv med utbildning och ett hyfsat bra jobb. Det känns nästan som att han föraktar folk som tar tag i sina liv. För så fort jag ifrågasatt honom har han alltid tagit upp att jag försökt visa mig duktig. Så ser han med alla sina gamla vänner som vuxit upp. En studerar idag till psykolog, en annan har skaffat familj och barn och en annan är färdigutbildad civilingenjör. Alla dessa föraktar han och tycker att de blivit översittare mot honom. Samma sak verkar han tycka om mig, och det börjadenär jag inledde min utbildning för några år sen.

Så jag vet inte om han bara har ett allmänt agg mot mig, men hans reaktioner är ändå väldigt skumma.
    Mindervärdeskomplex deluxe. Han lever väl på sitt utseende, samt "skyddar" sig mentalt genom att förakta alla som inte är som honom. Detta gör ju att han stöter bort "vanliga" människor med ordnade liv och mer nyanserad världsbild. Kvar blir andra "misslyckade" och diverse konspirationsteoretiker.

Det är tragiskt, men som sagt, du måste dra en gräns. Du kan inte rädda honom.
  • Soryu
    Anonym (Lgz) skrev 2022-12-10 14:06:05 följande:

Nu är det totalt fel information att alla som röker på i många år får psykos! Det är 2022 och världen håller på att legalisera cannabis överallt av just den anledningen att det INTE är farligt, utan snarare kan hjälpa mot många sjukdomar och hälsoproblem. 

MEN med det sagt så är inte bra för en människa som redan har en latent psykisk sjukdom eller medfödd störning att hålla på med cannabis eller andra droger alkohol inkluderat. 

Jag vet inte om din vän bara blivit lurad av QAnon och alla konspirationsteorier som Trumps anhängare har spytt ut dom senaste åren, men det behöver verkligen inte vara en psykos, men kan också vara det. 

Är hans flickvän någon du kan anförtro din oro till eller andra närstående som kanske skulle kunna få hans att gå till psykolog för att reda ut om hans verklighetsbild är skadligt för han eller andra.. mer en att han blir mer isolerad från vänner som inte orkar höra på han? 

Du har rätt i att inte alla som röker cannabis i många år får psykos, utan det gäller bara en liten minoritet. Cannabis är inte heller den dödsdrog som det ibland utmålats som i svensk narkotikadebatt. Men det stämmer inte heller alls att cannabis inte skulle vara farligt, utan tvärtom finns det en stor mängd skadeverkningar av cannabis. Att det legaliseras tror jag beror delvis på att det i många studier visats att cannabis förmodligen är något mindre skadligt än alkohol (vilket dock inte säger så mycket eftersom alkohol är en extremt skadlig drog) samt att det pumpas in en stor mängd pengar i cannabisindustrin. Trots massiv forskning är det ändå svag evidens för cannabisläkemedel i de flesta fall, så det finns en helt orimlig hype kring hur effektivt cannabis är för olika sjukdomstillstånd. En hype som är tydligt understödd av de ekonomiska intressen. Cannabisindustrin i USA omsätter många miljarder dollar varje år och stora summor läggs på marknadsföring av cannabis. Det är sant att mycket av diskussionen i Sverige har handlat om antidrogpropaganda som varit alarmistisk, överdriven och ibland helt felaktig, men mycket av den information som kommer idag är marknadsföring från stora företag som inte har något som helst intresse av objektivitet utan vill sälja cannabisprodukter.

Hur som helst, som psykiater ser jag inte på konspirationsteorier som indikerande psykos. Två viktiga skillnader mellan konspirationsteorier och riktiga psykotiska fenomen är för det första att konspirationsteorierna ju är delade med andra människor, vilket psykotiska upplevelser som regel inte brukar vara. De psykotiska upplevelserna brukar vara mer privata idéer som inte delas av andra. Den andra viktiga skillnaden är att i det psykotiska upplevandet så har den egna personen nästan alltid någon sorts särställning. Alltså "de är ute efter mig", eller "jag men ingen annan förstår hur det ligger till" osv. Personer som har ett utpräglat konspiratoriskt tänkande brukar visserligen tänka att de förstår bättre än andra, men de delar ju också detta med andra som är insatta på samma sätt. T.ex. nån sorts community på nätet, var det nu kan vara. Det finns en grundläggande skillnad i hur viktig man själv är som person i det.

Sen verkar ju personer med psykossjukdomar visserligen vara lite mer benägna att tro på konspirationsteorier också, men det finns då som regel också element i personens föreställningsvärld som inte delas av andra personer och som gör att den egna personen får en särskild betydelse.

Av det jag läst i denna tråden tänker jag att det inte riktigt verkar vara psykotiskt, utan mer konspiratoriskt. Tyvärr finns det inte så mycket vi kan hjälpa dessa personerna med en mer konspiratorisk världssyn med. Ett bra första steg vore ju att sluta röka cannabis och skaffa sig mer normala sammanhang där han får umgås med människor som inte intresserar sig för konspirationsidéer på det sättet. Men det är såklart lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-10 13:52:16 följande:
    Om det är så är det riktigt sjukt... Jag undrar om de som sprider sån dynga fattar vilka monster de skapar?
    Ja det är sjukt och jag tror det finns två olika läger av spridare av sånt här. 1) De som snurrat in sig totalt i "informationen" och inte längre klarar av att se vad som är sant och vad som är konspiratoriskt och 2) de som mycket väl vet vad detta skapar och medvetet sprider desinformation för olika syften.
    fornminne skrev 2022-12-10 14:44:46 följande:
    Fast det står ju inte vad han röker. Det är skillnad på marijuana och hasch. Jag kände en som blev knäpp efter "bara" några år av daglig haschrökning. Marijuana, eller att bara röka ibland, är en annan sak.
    Marijuana och hasch innehåller samma substanser, det kommer från samma växt (cannabisplantor). Hasch är mer koncentrerat bara.
  • fornminne
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-10 15:04:20 följande:
    Marijuana och hasch innehåller samma substanser, det kommer från samma växt (cannabisplantor). Hasch är mer koncentrerat bara.
    Ja, hasch är starkare och innebär större risker än marijuana. Det är inte farligare än alkohol nej, men det är helt fel att hävda att det skulle vara ofarligt.
    fornminne skrev 2022-12-10 15:09:17 följande:
    Ja, hasch är starkare och innebär större risker än marijuana. Det är inte farligare än alkohol nej, men det är helt fel att hävda att det skulle vara ofarligt.
    Har jag sagt det....?
  • Citronella

Det låter inte som en psykos, han är missbrukare. Börjar man när man är så ung stannar den mentala utvecklingen av. Ju längre ner han sjunker i missbruket desto svårare blir det att hålla fasaden uppe och sköta ett normalt liv det är det du märker när du säger att han klantar till saker. 

• Anonym (TS)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-10 14:38:11 följande:
    Du verkar också ha varit en lojal vän länge. Säkert känner han sig misslyckad utifrån det du berättar om honom, och tar ut sina känslor på andra. Det känns jättetråkigt att ge dig rådet att släppa honom, eftersom jag egentligen vill att ensamma och utsatta ska få fortsätta att "vara med" i sina familjer och bekantskapskretser även om de kört i diket, så att säga, men det du berättar om honom... du måste dra en gräns. Men inte konstigt att du funderar. 
    Helt sant det du säger. Jag tror att han har både mindervärdeskomplex plus att han alltid känt att han inte blivit tagen på allvar eftersom han är rätt flummig av sig. Detta har nog också gjort honom mer mottaglig för konspirationsteorier. För konspirationsteoretiker utger sig för att ha den stora sanningen om allt och menar att den som läser och tar till sig skiten är en hjälte som vet den riktiga verkligheten och därför är smartare än alla andra. Och det är nog det som hänt honom.
  • Fröken Allvar
    Anonym (TS) skrev 2022-12-11 16:32:18 följande:
    Helt sant det du säger. Jag tror att han har både mindervärdeskomplex plus att han alltid känt att han inte blivit tagen på allvar eftersom han är rätt flummig av sig. Detta har nog också gjort honom mer mottaglig för konspirationsteorier. För konspirationsteoretiker utger sig för att ha den stora sanningen om allt och menar att den som läser och tar till sig skiten är en hjälte som vet den riktiga verkligheten och därför är smartare än alla andra. Och det är nog det som hänt honom.
    Ja, det är nog det som har hänt honom. Det är sorgligt. Sen är det svårt att erkänna för sig själv att man tvivlar på Sanningen, och så blir man inmålad i ett hörn. Men eftersom han beter sig dåligt mot dig kan du ju inte ta hänsyn till hans problem med andra verklighetsuppfattningar än den egna. Möjligen säga att du finns där om han ändrar sig igen, men det kan du ju bara säga om du verkligen menar det så att säga, annars är det att ge falsk trygghet. 
  • Smegen
    Anonym (TS) skrev 2022-12-10 12:32:38 följande:
    Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?

En gammal vän till mig har rökt på sen han var 13, och det dagligen. Idag är han över 30 och är nästan som en förvuxen tonåring då han alltid ska trotsa allt. Han tycker bland annat att HBTQ-rörelsen är fullt med pedofiler och att Ryssland har gjort rätt mot Ukraina. Utöver detta tror han på exakt alla konspirationsteorier som finns, bland annat att covid är en bluff och att New World Order försöker ta död på hela mänskligheten.

Eftersom jag ifrågasätter honom har han nu börjat hävda att jag deltar i New World Order och försöker förhindra honom från att sprida sanningen. Han anklagar också mig för att vara pedofil för att jag inte köper att hela prideparaden samt alla världens ledare är pedofiler.

Han har knappt några gamla vänner kvar, jag är nog den sista eftersom alla andra har tröttnat.

Nu till frågan: Vad är detta? Är det en psykos eller vad är det frågan om för han har lämnat verkligheten totalt?

Hej!, nä det är ingen psykos. Däremot verkar din vän vara i en väldigt negativ spiral där han skapat sin egen lilla värld för att få röka ifred och ha en bra anledning att göra det också. Därför hänvisar han till större ädla värden och han håller på med något viktigt om dagarna som ni andra inte förstår. Men, allt han gör är väl o röka o konsumera media egentligen. Att han agerar utåt kan ju tolkas som bra o dåligt. Det är ju bra att han får kontakt med ilska iallafall men han riktar den tyvärr utåt. Han är nog arg på sig själv att det blev som det blev o att han är fast. Allt det där konspiratoriska är bara ett uttryck och han kan nog hotta belägg för det mesta. Kriget tex är inte så svart o vitt som beskrivs i väst media så det är inte lönt o argumentera där, för det vill han säkert, då får han argumentera o röka vidare, hans dröm säkert. Försök få in han på något rätt spå? börja me grundläggande saker som lite sol o motion, skriv en cv, step by step. 
  • Fröken Allvar

Varför ska han hjälpa honom med ett CV? Han har ju ett jobb. Och att befinna sig i en egen verklighet på det sätt du beskriver är ju psykosnära. Dessutom har hans beteende ändrats på sistone. Men som vänskap betraktat tycks relationen uttömd, och därför är det inte TS som ska stå för eventuell sol och motion. 

Svar på tråden Har min kompis fått psykos eller vad är det frågan om?