• fluffycookie

    Mens och äl?

    Jag är så förvirrad. Fick provera utskrivet av läkare för att jag har oregelbunden mens och hon sade att jag skulle börja ta den tio dagar efter mensen.

    började denna månad med clearblues fertilitetsmonitor där jag tio dagar i rad testade hög fertilitet men inte maximal. Under dag 7 fick jag en blödning, mindre än mens men mer är en spotting som väl bara är några droppar. Blödde i tre dagar och nu är fertiliteten låg. 


    sååå, jag antar att jag ska räkna detta som en mens och börja om? Och anta att jag då inte hade en äl denna månad?

    har också läst många som skriver att provera motverkar äl? Konstigt av läkaren att skriva ut det då när syftet är graviditet.

    åh denna snurriga nya värld 

  • Svar på tråden Mens och äl?
  • Anonym (M)

    Du ska INTE ta Provera om du ska bli gravid. 
    Kroppen tror du har redan ägglossat. 
    Vad är det för inkompetent läkare? Förlåt, blir lite upprörd nu. 
    Man kan ta det om du inte haft mens på flera månader och behöver provocera fram mens för att sen förhoppningsvis börjar kroppen att förbereda för en ägglossning. 

  • fluffycookie

    Sån jäkla tur att jag skrev här - TACK för svar! Jag fick ett missfall i september och var tydlig med henne att vi försökte få barn varpå hon sa att jag borde bli mer regelbunden (vilket jag varit senaste 6 månaderna) och sa att jag skulle äta provera och att det var okej att äta även som gravid. 


    ska höra av mig till sjukhuset, fan för henne att jag börjat mixtra med en kropp som redan är lite ledsen och skadad efter missfall 

  • Jag är bara jag

    Provera är inte okey vare sig när man försöker bli gravid eller är gravid.  Hur oregelbunden mens har du? Såvida man har äl kvittar det ju egentligen om den är oregelbunden. Är den oregelbunden just för att man inte har äl så får man ta nåt ägglossningsstimulerande istället. Har du tagit progesteronprov?

  • fluffycookie

    Jag skulle säga att den är rätt okej. Cykeln kan vara upp till 35 dagar men senaste halvåret har jag haft mens. Eftersom jag har PCO kan den hoppa men har varit så regelbunden den kan för mig.

    Bra point! Har gjort det men det var ett tag sedan så jag ska göra ett nytt :)

Svar på tråden Mens och äl?