• Anxietyisvdrige

    Rädd för ms, als och alzheimers

    Hej!

    är nog mest för att skriva av mig, eller att någon kanske känner igen sig!

    bakgrund: man 18-30 Inga kända sjukdomar mer än psykisk ohälsa med tillhörande generaliserad ångest och historik hos bup + vuxenpsykiatrin.

    Har druckit rikliga mängder alkohol sedan mars 2021, festat varje helg så som torsdag fredag lördag eller fredag lördag. I början var bakfyllan inga problem, klassiska uttorkning symptom, huvudvärk och ledvärk. Efter varje bakfylla har symptomen blivit mer påtagliga och utvecklats så som Yrsel, trögtänkt och tremor. Yrseln kan sitta i från söndag morgon när man vaknar bakis till onsdag morgon. 


    I somras 07-2022 festade jag 3 dagar i sträck, hade upplevt muskelryckning i höger tumme lite grann tidigare, men jag gick och la mig på natten till söndag, känner mig konstig, har tremor vid detta laget och stel i musklerna. Plötsligt börjar det pirra i benen ner i fötterna ?sockerdrickakänsla? nervryckningarna var snabba och små, dom fanns i låren, underarmarna, fingrarna, halsen och ansikte.

    jag närmar mig nu 2023 och upplever fortsatt sockerdrickskänsla i vänster fot och lår, stel som en pinne, desorienterad, trög tänkt, svårt att förstå endel saker och uppfatta. nervryckningarna sitter i kinden, läppen, magen, ögonlock, fingrar. Glömsk, minns inte, svårt att hitta ord.

    har varit och gjort neurologtester hos vårdcentral ?barbinski? som var negativ, något hyper reflex på höger ben, ögonen var bra. 


    kan detta ha med långtids konsumtion av alkohol? Eller har jag åkt på neurologisk sjukdom?

    har gjort själv remiss till neurologmottagning.

    mvh en rädd ungdom med hyperkondri

  • Svar på tråden Rädd för ms, als och alzheimers
  • Jag är bara jag

    Ms är betydligt vanligare hos kvinnor än män. Als får ytterst få före 45 års ålder. Alzheimer är ännu högre debutålder- oftast över 65. Enstaka ytterst sällsynta fall i 50-årsåldern. Så troligen inget av det. Kan vara "bara" pga all alkohol, kan vara psykiskt, nåt annat fysiskt, utmattad eller vad som. Bra att kolla upp i alla fall.

  • gråfågel

    Vilka tester har du fått göra?

    Jag tycker det kan låta relaterat till alkohol.Du kanske skulle sluta dricka en period och se om det blir bättre.

    Har du fått testat b-och d-vitaminbrist?

    Många sådana där symptom i benen kan bero på saker i ryggen, så som diskbuktning också. Det går ofta då att träna så det blir bättre.

Svar på tråden Rädd för ms, als och alzheimers