• Mrskos

    Får ingen semester

    Jag har sökt semester för 3 månader. Har jobbat hela året och hela sommaren som det var kaos.
    Blev nekad semester nu pga det inte finns vikarie säger de. Får de ens göra så här?
    Tog semester efter storhelger, alltså efter nyår i januari eftersom jag ska till Frankrike på bröllop 

  • Svar på tråden Får ingen semester
  • Axelrod

    Du har rätt till sammanhängande semester varje år. Det regleras i Semesterlagen och i kollektivavtal. Om Din arbetsgivare har kollektivavtal så tillämpas reglerna där oavsett om du är med i facket eller inte.

    Men oavsett så ska arbetsgivaren samråda med dig om din semester. Om det inte går att komma överens så gäller att arbetsgivaren bestämmer när du ska ha semester. Arbetsgivaren ska då meddela dig om när du ska semester minst två månader innan semestern (om det finns särskilda skäl en månad innan). Om inget annat har avtalats har du rätt till fyra veckors semester under perioden juni-augusti.


    Arbetsgivaren ska enligt lag lägga ut minst 20 semesterdagar varje år. Så om du inte får 20 dagars semester så kan det vara så att arbetsgivaren bryter mot semesterlagen. Men och stort men kollektivavtalet kan ha andra regler. Det bästa är att du kollar med facket om du är medlem. 

  • EnAnonumius
    Mrskos skrev 2022-12-12 00:03:32 följande:
    Får ingen semester

    Jag har sökt semester för 3 månader. Har jobbat hela året och hela sommaren som det var kaos.
    Blev nekad semester nu pga det inte finns vikarie säger de. Får de ens göra så här?
    Tog semester efter storhelger, alltså efter nyår i januari eftersom jag ska till Frankrike på bröllop 


    Du har rätt till, enigt lag, till 25dagars semester per år. 
    Vilket motsvara c:a 5 arbetsveckor (Måndag till fredag).

    Du begär 3 månaders semester vilket är ju c:a 12 veckor, alltså 60 dagar.
    Om du frågar efter 60dagars semester så har du antagligen sparade semesterdagar från förra semesterperioden och förföra semesterperioden. 

    Normalt tar man ju semester till sommaren. Och Ja en arbetsgivare kan neka semester i typ januari.., H*n får ju titta på arbetssituationen och om det är lätt att fixa fram vikarier. Det kan ju även varit andra som har frågat efter extra ledighet också i januari.
    Sedan om man skall fråga om så lång ledighet i början av ett år så bör man vara ute i riktigt god tid. För jag förmodar att du inte fick din inbjudan till bröllop förra veckan direkt. Utan man skickar ju ofta bröllops inbjudningar ungefär minst 6 månader innan bröllopet blir av.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mrskos skrev 2022-12-12 10:36:03 följande:

    Jag sökte semester för 3 månader SEDAN. 
    Har sökt 4 dagar bara


    Ops, missade att det stod "sökte för tre månader sedan".

    Men även om det gäller fyra dagar så kan AG säga nej.. Med tanke på att det är januari (efter ny år) och att det är många som söker i riktigt god tid.

    Så antingen har många hunnit före dig. Eller så kan det vara som AG säger svårt att få tag på vik under januari månad.

     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Chef)
    Mrskos skrev 2022-12-12 10:36:03 följande:

    Jag sökte semester för 3 månader SEDAN. 
    Har sökt 4 dagar bara


    Det är inte ovanligt i semsteravtal att ett uteblivet nej, inom en angiven tid, från arbetgivaren innebär ja.

    Du bör ta upp detta med ditt fack.
  • Mrskos

    Y


    Anonym (Chef) skrev 2022-12-12 10:41:27 följande:
    Det är inte ovanligt i semsteravtal att ett uteblivet nej, inom en angiven tid, från arbetgivaren innebär ja.

    Du bör ta upp detta med ditt fack.

    Hur menar du?
  • Anonym (Chef)
    Mrskos skrev 2022-12-12 21:46:46 följande:

    Y



    Hur menar du?
    Du bör prata med ditt fack

    I vissa avtal är det så att om man söker i tid, tex 3 månader i förväg, så räknas det som godkänt om inte chefen säger nej inom tex 2 veckor

    Godkännd semester kan sen inte tas bort. 
Svar på tråden Får ingen semester