• Morotslera

Studier vid sjukskrivning 50% för öka jobbchanser

Hur skulle ni göra i min situation? Jag har varit sjukskriven i långa perioder, och jobbat max ca 50% då jag jobbat, inte klarat mer. 

Jag står inför ett problem nu. Jag vill gärna ha en utbildning för att öka mina chanser att få jobb o stabilare ekonomi. Tänker en kortare utbildning på kanske yrkeshögskola. Men man får ju inte studera på halvtid med 50% sjukpenning. Så mitt enda val är att kämpa o se om jag klarar jobba 50% för att försörja mig o plugga samtidigt 1-2 år.
    Men hur blir det sen då? Kmr jag kunna få 50% sjukskrivning igen? Och jag vet inte ens om jag klarar det.

Har ni råd att ge? Är så osäker inför framtiden!

• Svar på tråden Studier vid sjukskrivning 50% för öka jobbchanser
  • Fröken Allvar

Det bästa är nog att du arbetar 50 procent i ungefär 1 år, utan att studera. Om du klarar detta utan att bli sjuk så kan du överväga studier. Eftersom du inte vet vad du vill studera i dagsläget utan bara vet att du är intresserad av yrkeshögskola behöver du också lite tid på dig att ta reda på vad du vill.

En annan aspekt av ditt val är det ekonomiska. Om du går från sjukskriven till studerande och halvtidsarbetande så börjar du ju tjäna in en annan SGI, eftersom du har full sysselsättning. Din nya SGI baseras då på din deltidsanställning. Nu vet vi ju inte vad din SGI är idag, men om din ekonomi är tryggad idag och du inte vet om studier och arbete kan göra dig sjuk så skulle åtminstone jag väga in den aspekten. 

Jag har själv levt på väldigt lite pengar i många år och ser därför ekonomisk trygghet som fundamental, särskilt för någon med din sjukdomshistoria. Någon annan kanske resonerar annorlunda. 

• Fröken Allvar

Sjukpenningen blir dock vilande om du studerar, men då kan du inte jobba vid sidan av, verkar det som efter en snabb googling. Dessa regler är dock i ständig förändring och länkar blir snabbt föråldrade, så jag rekommenderar dig att själv googla runt och tala med din handläggare, om det finns någon. Jag vet att Arbetsförmedlingen tog bort personliga handläggare så det är inte säkert att det finns någon som du kan prata med på myndigheterna. 

Svar på tråden Studier vid sjukskrivning 50% för öka jobbchanser