• Nenneliten

    Olagligt?

    Jag var med en man i ca 8 månaders tid som behandlade mig otroligt illa. Men känslorna gjorde mig blind och jag ville inte se varningsklockorna. För att göra en lång historia kort så kan man beskriva denna människa som en typisk narcissist. Han skyller ifrån sig hela tiden och lägger skulden på mig när vi bråkade. Han ljög, manipulerade och skrev med andra tjejer bakom min rygg. Jag kontaktade hans ex och fick som svar att han varit lika jävlig mot dem också. 

    Sen det tog slut mellan honom och mig så har jag mått extremt dåligt. Jag har fått ångestdepression och känner inte igen mig själv. Han däremot, han mår som en kung. Sista gången vi sågs sa han till mig att han ?redan hunnit träffa en ny tjej som han äntligen kan ha analsex med? jag var ju tydligen helt oduglig i sängen som inte ens kunde ha analsex.. ändå så sa han till mig att det ända han träffade mig var pga sex och att jag var en h*ra och kn*lldocka

    Jag har viljat varna andra tjejer ifrån honom, och det har jag gjort också. Och det är min fråga kommer in. Är det förtal för och varna den nya tjejen/tjejerna han träffar? att berätta för dem hur han behandlat mig och att de för göra vad de sen vill med den informationen.. 

    Sedan vet jag ju också att det hjälper inte heller att varna. Dem får tyvärr själva inse vilket svin han är.


    Tack för svar!

  • Svar på tråden Olagligt?
  • Flash Gordon

    Lagen: 

    5 kapitlet 1§, brottsbalken

    Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.


    En domstol dömer i slutänden men att han ska ha skrivit till andra tjejer när han var med dig och ha ljugit för dig har jag svårt att tro skulle kvala in under nöd-paragrafen "med hänsyn till omständigheterna försvarligt".


    Ja, rent juridiskt lär det vara förtal.

    Sedan är det förstås väldigt osannolikt att någon skulle anmäla dig, att polisen skulle bry sig om att utreda och att en åklagare skulle ta det vidare, eventuellt till domstol.


    Blå och gul
Svar på tråden Olagligt?