Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?
Ja? Vad händer då? När vi skrev kontrakt och för några veckor sen hade kommunen precis skjutit fram ett beslut om anläggande av en ny väg+gvc mellan området (som är nybyggt) och centrum. Idag måste man med bil och cykel åka runt och avståndet den vägen är nästan 5 km. Man kan gå på en liten blöt och knagglig skogsstig och då är avståndet 1,2 km. Det är ungefär längs den stigen som förslaget om ny väg varit. Igår kom beslutet. Ny bilväg samt cvc-bana ska anläggas och stå klar nästa sommar. En enorm fördel för oss som plötsligt kan cykla till jobben på bara 2-3 min istället för ca 20 min (rejält kuperat åt andra hållet). Vår förhoppning är ju att detta ska ge området en ordentlig boost. Idag går det bara en buss till området och "vår" hållplats ligger längst ut på linjen, restid typ 20 min till centrum. Nu ska det i framtiden gå ytterligare en linje åt andra hållet så att säga och då hamnar vi plötsligt som hållplats 2 med restid 4 min till centrum.
Om värdet på lägenheten ökar efter kontraktet skrivits men före tillträde kommer vi se någon fördel av det? Lägre belåningsgrad som kan påverka räntor/amorteringskrav? Görs en ny värdering eller baseras det alltid på köpeskillingen vid låneupplägg?
Skillnaden mellan detta område och motsvarande bostad i andra änden av bilväg/busslinje är i dagsläget väldigt stor. Det handlar om nästan 600 kkr för en bostad i den storlek vi köpt.
Vi, och många med oss, har tvekat att köpa i området på grund av de sämre förbindelserna tidigare. Till slut valde vi ändå att köpa och hade beslutat att skaffa bil.
Vi ska såklart fråga banken men just nu har jag lite tråkigt och hade varit skoj om någon här har koll.
Om vi leker med tanken att värdet på bostaden går upp säg 500 kkr tack vare detta skulle det innebära att vi går från 80-85% belåningsgrad till ca 70%