• Anonym (Lyckträff?)

Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?

Ja? Vad händer då? När vi skrev kontrakt och för några veckor sen hade kommunen precis skjutit fram ett beslut om anläggande av en ny väg+gvc mellan området (som är nybyggt) och centrum. Idag måste man med bil och cykel åka runt och avståndet den vägen är nästan 5 km. Man kan gå på en liten blöt och knagglig skogsstig och då är avståndet 1,2 km. Det är ungefär längs den stigen som förslaget om ny väg varit. Igår kom beslutet. Ny bilväg samt cvc-bana ska anläggas och stå klar nästa sommar. En enorm fördel för oss som plötsligt kan cykla till jobben på bara 2-3 min istället för ca 20 min (rejält kuperat åt andra hållet). Vår förhoppning är ju att detta ska ge området en ordentlig boost. Idag går det bara en buss till området och "vår" hållplats ligger längst ut på linjen, restid typ 20 min till centrum. Nu ska det i framtiden gå ytterligare en linje åt andra hållet så att säga och då hamnar vi plötsligt som hållplats 2 med restid 4 min till centrum. 

Om värdet på lägenheten ökar efter kontraktet skrivits men före tillträde kommer vi se någon fördel av det? Lägre belåningsgrad som kan påverka räntor/amorteringskrav? Görs en ny värdering eller baseras det alltid på köpeskillingen vid låneupplägg?

Skillnaden mellan detta område och motsvarande bostad i andra änden av bilväg/busslinje är i dagsläget väldigt stor. Det handlar om nästan 600 kkr för en bostad i den storlek vi köpt. 

Vi, och många med oss, har tvekat att köpa i området på grund av de sämre förbindelserna tidigare. Till slut valde vi ändå att köpa och hade beslutat att skaffa bil.

Vi ska såklart fråga banken men just nu har jag lite tråkigt och hade varit skoj om någon här har koll. 

Om vi leker med tanken att värdet på bostaden går upp säg 500 kkr tack vare detta skulle det innebära att vi går från 80-85% belåningsgrad till ca 70%

• Svar på tråden Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?
  • Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (AB) skrev 2022-12-14 13:46:32 följande:

Tror inte att det spelar någon roll i dagsläget. Dels så får man inte omvärdera hur som helst, som andra skrivit. Dels så har inte vägen byggts ännu, och först när den är färdig vet man vad husen är värda. Det är ju inte alls säkert att de går upp i värde, om bostadsmarknaden fortsätter neråt och räntorna uppåt. 

Såklart inte, men chansen för en värdeökning ökade ju markant i och med det plötsligt förbättrade läget.

Detta innebär ju också att jag kan trösta en vän som köpt nyproduktion och nu är orolig för att vårdeminskningen i det områded skulle tvinga henne att ta privatlån för hon har varit rädd att banken ska värdera lägenheten lägre. Hon har 15% av köpeskillingen som insats, men inte 15% av vad bostaden idag är värderad till.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 13:47:02 följande:

Fika med en kollega som menade på att om vi inte binder lånet på något sätt så kan det flyttas till en annan bank när som helst och att man i samband med det gör en omvärdering. Så om värdena nu skulle börja öka så är det ett alternativ för att få ner belåningsgraden. Av vad jag kan läsa mig till har hen rätt. Låter ju lite för bra för att vara sant. Fallgropar?

Att den nya banken inte håller med er om att värdet kommer att öka med 500 000 kr. Finns ju ingen garanti för det. 
    Ni kan alltid försöka, men allt beror på marknaden och räntorna. 
  • Anonym (råger)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 13:47:02 följande:

Fika med en kollega som menade på att om vi inte binder lånet på något sätt så kan det flyttas till en annan bank när som helst och att man i samband med det gör en omvärdering. Så om värdena nu skulle börja öka så är det ett alternativ för att få ner belåningsgraden. Av vad jag kan läsa mig till har hen rätt. Låter ju lite för bra för att vara sant. Fallgropar?

Du drar ALLDELES för höga växlar på en framtida ny vägs påverkan på
    priserna i området.  Om något år kan ni kanske se att m2 priserna gått upp eller
    ner. Allmänt är det ju en nedgång just nu i landet.

varför skulle en ny långivare göra en omvärdering ? Ni har ju precis köpt det och
    snälla undvik att bli utskrattad och kräva omvärdering pga ett framtida vägbygge

• Anonym (AB)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 13:51:22 följande:
    Såklart inte, men chansen för en värdeökning ökade ju markant i och med det plötsligt förbättrade läget.

Detta innebär ju också att jag kan trösta en vän som köpt nyproduktion och nu är orolig för att vårdeminskningen i det områded skulle tvinga henne att ta privatlån för hon har varit rädd att banken ska värdera lägenheten lägre. Hon har 15% av köpeskillingen som insats, men inte 15% av vad bostaden idag är värderad till.
    Fast det som gällde när din vän skrev kontrakt, det gäller ju fortfarande. Banken kräver inte in mer kontantinsats bara för att värdet minskar, precis som att man får inte tillbaka kontantinsats för att värdet ökar. 
  • Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (AB) skrev 2022-12-14 13:58:30 följande:
    Fast det som gällde när din vän skrev kontrakt, det gäller ju fortfarande. Banken kräver inte in mer kontantinsats bara för att värdet minskar, precis som att man får inte tillbaka kontantinsats för att värdet ökar. 
    Bra att veta, för hon är superorolig.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 14:03:05 följande:
    Bra att veta, för hon är superorolig.
    Så länge hon betalar amortering och ränta så händer inget, även om värdet sjunker. 
    Först när hon säljer så påverkar värdet. 
  • Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (råger) skrev 2022-12-14 13:56:59 följande:
    Du drar ALLDELES för höga växlar på en framtida ny vägs påverkan på
    priserna i området.  Om något år kan ni kanske se att m2 priserna gått upp eller
    ner. Allmänt är det ju en nedgång just nu i landet.

varför skulle en ny långivare göra en omvärdering ? Ni har ju precis köpt det och
    snälla undvik att bli utskrattad och kräva omvärdering pga ett framtida vägbygge
    Nyfiken ;) Det står på olika bankers sidor att de gör en värdering av bostaden i samband med att man flyttar sitt bolån till dem. 

Vi fick som sagt ett bra pris. De som köpte tidigt i processen betalade 2,8-3,1 miljoner (lite olika beroende på våningsplan) för denna lägenhetstypen och det här var sista lägenheten till salu (någon som dragit sig ur affären) och vi skrev kontrakt på 2,35. Så nu hoppas vi bara att bygget flyter på så vi kan flytta in som planerat och att vägbygget blir klart enligt plan. 
  • Anonym (Lyckträff?)
    Anonym (AB) skrev 2022-12-14 13:55:25 följande:
    Att den nya banken inte håller med er om att värdet kommer att öka med 500 000 kr. Finns ju ingen garanti för det. 
    Ni kan alltid försöka, men allt beror på marknaden och räntorna. 
    Nej, men en sån ansökan och flytt av lånet skulle ju inte göras innan värdet faktiskt har ökat i så fall.
  • Anonym (....)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 14:12:16 följande:
    Nyfiken ;) Det står på olika bankers sidor att de gör en värdering av bostaden i samband med att man flyttar sitt bolån till dem. 

Vi fick som sagt ett bra pris. De som köpte tidigt i processen betalade 2,8-3,1 miljoner (lite olika beroende på våningsplan) för denna lägenhetstypen och det här var sista lägenheten till salu (någon som dragit sig ur affären) och vi skrev kontrakt på 2,35. Så nu hoppas vi bara att bygget flyter på så vi kan flytta in som planerat och att vägbygget blir klart enligt plan. 
    Så länge det inte finns en väg/cykelbana som gör lägenheterna mer attraktiva så kommer aldrig banken att omvärdera till ett högre värde. Det som kan hända om ni byter bank nu innan vägen har byggts är att nya banken värderar lägenheten till ett lägre värden än det är idag och ni så står med ett högre bolån i förhållande till nya värdet. 

Omvärdera istället om 5 år, då är förhoppningsvis vägen/cykelbanan färdig byggd och man kan se om lägenheten då har ökat i värde. 
  • Anonym (AB)
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 14:16:05 följande:
    Nej, men en sån ansökan och flytt av lånet skulle ju inte göras innan värdet faktiskt har ökat i så fall.
    Ja, fast det kan ju dröja. Dels ska vägen bli klar, dels ska någon i området sälja liknande objekt och få ett betydligt högre pris än ni har betalt. Det räcker inte att vägen finns där. 
    Känns lite tidigt att börja drömma om detta nu. Ingen vet hur framtiden blir. 
  • LFF
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 13:51:22 följande:

När köpekontraktet är påskrivet är det det beloppet som gäller för kontantinsats och lånebelopp. Vad som händer på marknaden spelar ingen roll.

När vi köpte vår nyproducerade bostad var vi i omvänd sits. Marknaden hade rusat (detta var 2015, inflytt 2016) och priserna hade ökat dramatiskt. Våra bostäder var prissatta innan rusningen och därmed såldes de förhållandevis billigt. När sista etappen i bygget skulle säljas och prissattes (i samband med att vi flyttade in) hade priset gått upp med 800 000 jämfört med motsvarande bostad i tidigare etapper. 
  • Kockobello

Jag har för mig att man får värdera om bostaden var femte år.

Därför tvivlar jag.

• Kallemjau

Det är skillnad på marknadsvärde och amorteringsgrundande värde. Det sistnämnda gäller i 5 år och gäller oavsett vilken bank och om du byter bank. Värdet är samma som köpeskillngen och bestämmer hur mycket du måste amortera enligt lag.

Marknadsvärdet styr belåningsgraden. Om det går upp med 500 tusen kan du låna mer, max 85 % av marknadsvärde. Amortering blir fortfarande 2 % av totala lånebeloppet (Eller 3 % under vissa förutsättningar).

• Anonym (Lyckträff?)
    Kockobello skrev 2022-12-14 15:53:47 följande:

Jag har för mig att man får värdera om bostaden var femte år.

Därför tvivlar jag.

Jag fick kontakt med banken. Hon sade att reglerna för omvärdering vart femte år handlade om förändring av amorteringskravet och gäller för befintliga lån. Hon kunde inte se varför vi inte skulle kunna utgå från en nygjord värdering när vi tar lånet i samband med tillträdet. Men vi skulle i så fall få bekosta värderingsunderlaget själva. De hade tydligen gjort sånt förr om kunden själv bett om det men att standardförfarande är att man utgår från köpeskillingen eftersom det sällan hinner bli så stor skillnad att det lönar sig på så kort tid. Hon medgav dock att förändringar i tillgänglighet av den här typen brukar öka ett områdes popularitet. Så vi får se om det är lönt när det blir dags.
  • Kockobello
    Anonym (Lyckträff?) skrev 2022-12-14 16:10:16 följande:
    Jag fick kontakt med banken. Hon sade att reglerna för omvärdering vart femte år handlade om förändring av amorteringskravet och gäller för befintliga lån. Hon kunde inte se varför vi inte skulle kunna utgå från en nygjord värdering när vi tar lånet i samband med tillträdet. Men vi skulle i så fall få bekosta värderingsunderlaget själva. De hade tydligen gjort sånt förr om kunden själv bett om det men att standardförfarande är att man utgår från köpeskillingen eftersom det sällan hinner bli så stor skillnad att det lönar sig på så kort tid. Hon medgav dock att förändringar i tillgänglighet av den här typen brukar öka ett områdes popularitet. Så vi får se om det är lönt när det blir dags.
    Aha. Ja, då kanske det kan vara värt att fundera på.
Svar på tråden Vad händer med bolånet om värdet på vår nyköpta lägenhet går upp före tillträde?