• Anonym (Gg)

Gravid och herpes första gången

Jag har fått herpes i underlivet för första gången. Jag är gravid i vecka 13. Har haft herpes vid munnen i flera år. Under hela graviditeten har mitt immunförsvar varit i botten så jag är inte ens förvånad att herpesen nu spridits till underlivet. Vad gör jag nu? Gjorde ultraljud i fredags och bebisen mådde bra. Så upptäckte jag blåsorna i måndags :( jag ville avvakta och se om det bara var nått tillfälligt men eftersom dom ännu är kvar förstår jag ju att det verkligen är herpes. Jag läste att missfallsrisken är hög om man får herpes i underlivet för första gången innan vecka 20. Är så orolig nu, jag som äntligen trodde att jag kunde slappna av efter vecka 12 och ultraljud. Men nej. Ska ringa min barnmorska imorgon men tänkte höra lite här också. Är det kejsarsnitt som gäller nu? Någon som vet exakt hur hög risk det är för MF? Finns det något läkemedel man kan äta som gravid? 

• Svar på tråden Gravid och herpes första gången
  • Anonym (Ja det finns medecin)

Jag är inte insatt i missfallsrisken då jag aldrig hört talas om det. Däremot vet jag att det är farligt för barnet om man har ett herpesutbrott vid förlossning. Om man har herpes brukar man få ta medecin några veckor innan förlossningen för att det inte ska bryta ut då. Så det finns medeciner du kan ta. Ja, prata med BM så fort som möjligt så du kan få hjälp och information.

• mamaleona

Det är antibiotikakur som gäller nu. Inför förlossning tas nytt beslut beroende på läget. Man kan föda vaginalt om den ej är aktiv just vid förlossning. Här i finland ges antibiotika i förebyggande syfte kring v 36----. Har man aktiv PRIMÄR infektion vid förlossningstiden är det kejsarsnitt. Hälsn en bm

• Anonym (M)
    mamaleona skrev 2022-12-15 09:17:11 följande:

Det är antibiotikakur som gäller nu. Inför förlossning tas nytt beslut beroende på läget. Man kan föda vaginalt om den ej är aktiv just vid förlossning. Här i finland ges antibiotika i förebyggande syfte kring v 36----. Har man aktiv PRIMÄR infektion vid förlossningstiden är det kejsarsnitt. Hälsn en bm

Men va? Antibiotika hjälper ju inte mot herpes, då det är ett virus.
  • mamaleona
    Anonym (M) skrev 2022-12-15 09:23:31 följande:
    Men va? Antibiotika hjälper ju inte mot herpes, då det är ett virus.
    Det är virusmedicin. Antibiotika var fel ordval, finska modrrsmål. Tack.
Svar på tråden Gravid och herpes första gången