• Anonym (Spargrisen)

Helt delad ekonomi som gifta, ojämlik inkomst

Ekonomi...måste det vara så förb****t jobbigt och skapa så mycket tjafs?! Jag har haft samboförhållanden innan och testat både gemensam ekonomi och delad och alltid skapar det diskussioner känns det som...
    Lever i ett i övrigt lyckligt äktenskap sedan snart 7 år tillbaka och jag älskar allt hos min man UTOM att han har en sida som är oerhört o-charmig och det är att han är så jobbigt "ekonomisk" så att jag ibland kokar över. Jag hatar det, det förstör vårt annars underbara förhållande och jag vet inte hur jag ska tackla det?
    Som utgångspunkt så har vi helt olika lön, han får ut exakt dubbelt så mycket som mig. Det är helt ok, vi är alla vår egen lyckas smed jag har valt ett yrke som har sämre betalt helt enkelt. Han äger ensam huset vi bor i och jag betalar hälften av alla driftkostnader som försäkring, sopor, el, vatten och slamtömning osv, alla kostnader utöver lån som hör till huset. (OBS inget dyrt hus utan ett lån på knappt 1 miljon). Jag äger en bostadsrätt som min ena son bor kvar i men jag står för lånet på drygt 600 000. Vi äger inget tillsammans och har äktenskapsförord på att våra egna tillgångar är var och ens enskilda egendom så rent krasst tjänar ingen av oss på att vara gift vi gifte oss bara för att vi älskar varandra inget annat.
    MEN när det gäller kostnader så är han expert på att låta andra -- inklusive mig att betala....Vi pendlar varje dag i MIN bil, jag betalar bensinen och slitage. JAG handlar all mat eftersom det är "smidigare" om jag gör det i anslutning till mitt jobb osv, osv...listan kan göras lång på alla gratistillfällen han tar medans han alltid ska påpeka vad något kostat så fort han köpt en chokladkaka eller en flaska vin typ. Det är så förbannat osexigt!
    Nu har det kommit till en punkt där jag tröttnat på att göra en massa dyra aktiviteter utan om jag ska betala av min lilla lön så värderar jag om det är värt det, annars skiter jag i det. Det känns då som att detta kommer driva oss isär men jag sa faktiskt rakt ut att ska det vara så då har jag inte "råd" att vara gift med honom och det är ju inte klokt?! Hur fasen ska vi få ordning på det här, är det någon mer som har helt delad ekonomi som kan komma med tips?

• Svar på tråden Helt delad ekonomi som gifta, ojämlik inkomst
  • Dexter dot com

Menar du att han vägrar betala hälften av maten och bensinen när du räknat ihop vad han är skyldig dig i slutet på månaden?

• Anonym (Hin håle)

Att du ens väljer att leva med en sådan människa? 

• Kockobello

Det låter helt galet. 

• Anonym (SEK)

Lägg in en summa var på ett gemensamt konto som ska gå till mat, gemensamma jobbresor, aktivteter odyl

Eller för bok löpande och kvitta i slutet av månaden.

Eller sätt hårt mot hårt. Han betalar i förskott för jobbresa annars åker du själv.

• Anonym (Suck)

Fattar inte varför ni gör det så svårt.
    Kan ni inte bara ha ett gemensamt konto där ni betalar mat och bensin från? Räkna ut hur mkt ni båda ska sätta in där varje månad och sen använder ni det för gemensamma inköp.

slitage på bilen har du väl ändå, då du pendlar med eller utan honom. Precis som han har slitage på huset.

• Anonym (Elin79)

Ja alltså indirekt så gör han ju så här för att du låter honom. Så varför skulle han ändra sig?
    Vill du åt en förändring så måste du ta snacket, så enkelt är det.
    Känns det läskigt så ta stöd av en familjeterapeut eller liknande, där man får fram vad man vill ha sagt i en trygg miljö och utan att bli avbruten. 

• PH76

Du kommer få många olika svar i denna tråd och det finns inget som är 100% rätt. 

Personligen så skulle jag ha svårt att ha familj och vara gift med någon och inte ha helt gemensam ekonomi.

Det blir för mycket mitt och ditt.

• Anonym (Bua)

Men sluta stå för bensin och mat?

Du måste bli lite tuffare. Du har blivit överkörd som fru till att börja med och förutom att han inte vill dela sina pengar med dig vill han även att DU ska betala för honom. Så omanligt och osexigt. Så avtändande. 

Han saknar en naturlig känsla för att ta hand om de sina. Hans familj hade fått svälta på stenåldern medan han satt och smaskade på sitt nyligt infångade byte. Det är ologiskt och strider mot våra naturliga instinkter. 

• Anonym (snål)

Håller med flera i tråden att ni kan ha ett gemensamt konto för era gemensamma kostnader (husomkostnader, mat, drivmedel).

Även ett gemensamt konto för aktiviteter/resor etc, som styrs av hur mycket du har möjlighet att lägga. Ni för över det ni kommit överens om vid lön och har sen  detta att röra er med. Vill ni göra mer aktiviteter än vad pengarna på det kontot räcker till så måste han skjuta till.

Sen tänker jag att om ni i övrigt har ett fantastiskt förhållande borde ni kunna sätta er ner och prata. Du får förklara hur du upplever det. Handlar ju både om att du upplever det väldigt oattraktivt att vara snål (de flesta gillar ju generösa människor bättre) och att känslan av om han älskar dig så vill han väl att ni ska kunna göra gemensamma saker även om han får lägga lite mer pengar.
    Han, å andra sidan, har säkert sina skäl till varför pengar är så viktigt för honom, så det är bra om han också får förklara det. Sen försöker ni förstå varandra och mötas i det!

• Anonym (??)

Men hur kan ni inte ha löst det på 7 år??

1. Skaffa ett gemensamt bankkonto med varsitt kort
    2. Sätt in lika mycket var varje månad 
    3. Betala mat och bensin därifrån 

Problem solved!

• Anonym (Ninni)

Lätt fixat. 

Ett konto med två uttagskort. Ni sätter båda in pengar där (automatisk överföring varje månad) och använder korten för mat, bensin, grejer till hemmet och annat gemensamt. 

Svar på tråden Helt delad ekonomi som gifta, ojämlik inkomst