Helt delad ekonomi som gifta, ojämlik inkomst
Ekonomi...måste det vara så förb****t jobbigt och skapa så mycket tjafs?! Jag har haft samboförhållanden innan och testat både gemensam ekonomi och delad och alltid skapar det diskussioner känns det som...
Lever i ett i övrigt lyckligt äktenskap sedan snart 7 år tillbaka och jag älskar allt hos min man UTOM att han har en sida som är oerhört o-charmig och det är att han är så jobbigt "ekonomisk" så att jag ibland kokar över. Jag hatar det, det förstör vårt annars underbara förhållande och jag vet inte hur jag ska tackla det?
Som utgångspunkt så har vi helt olika lön, han får ut exakt dubbelt så mycket som mig. Det är helt ok, vi är alla vår egen lyckas smed jag har valt ett yrke som har sämre betalt helt enkelt. Han äger ensam huset vi bor i och jag betalar hälften av alla driftkostnader som försäkring, sopor, el, vatten och slamtömning osv, alla kostnader utöver lån som hör till huset. (OBS inget dyrt hus utan ett lån på knappt 1 miljon). Jag äger en bostadsrätt som min ena son bor kvar i men jag står för lånet på drygt 600 000. Vi äger inget tillsammans och har äktenskapsförord på att våra egna tillgångar är var och ens enskilda egendom så rent krasst tjänar ingen av oss på att vara gift vi gifte oss bara för att vi älskar varandra inget annat.
MEN när det gäller kostnader så är han expert på att låta andra -- inklusive mig att betala....Vi pendlar varje dag i MIN bil, jag betalar bensinen och slitage. JAG handlar all mat eftersom det är "smidigare" om jag gör det i anslutning till mitt jobb osv, osv...listan kan göras lång på alla gratistillfällen han tar medans han alltid ska påpeka vad något kostat så fort han köpt en chokladkaka eller en flaska vin typ. Det är så förbannat osexigt!
Nu har det kommit till en punkt där jag tröttnat på att göra en massa dyra aktiviteter utan om jag ska betala av min lilla lön så värderar jag om det är värt det, annars skiter jag i det. Det känns då som att detta kommer driva oss isär men jag sa faktiskt rakt ut att ska det vara så då har jag inte "råd" att vara gift med honom och det är ju inte klokt?! Hur fasen ska vi få ordning på det här, är det någon mer som har helt delad ekonomi som kan komma med tips?