• Santin18

Inte bra efter titthålsoperation 14 dagar sedan...

....undrar om någon känner igen sig..(tillägg kvinna strax under 50 år, inte i klimakteriet ännu)
    Titthålsop. 1/12- tog bort äggledare vä + äggstock/äggledare hö + satte in hormonspiral r/t rikliga blödningar och förtjockad livmoderslemhinna. Orsaken till operationen var en cysta på höger äggstock som växte och ändrade form (blev fler hålrum i den) + att jag haft dagligt ont i magen sedan mars. Smärtan ökade mot slutet och jag slutade liksom inte blöda- sista 11 veckorna blödde jag 7 av dem. Op. gick ua- cystan var större än de trott och hade vridit sig bakom livmodern och börjat gå sönder så det var lite vätska i buken. Allt bedömt som godartat.
    Men. Jag har fortfarande såpass ont att jag inte kan sitta mer än korta stunder och klarar enbart gå korta sträckor. Smärtan sitter fortfarande på höger sida och både molvärker konstant och strålar ut mot ljumsken och ned mot underlivet typ som en dov ischiassmärta som gör en illamående. Kan liksom inte svara på om det gör ont i urinröret, livmodern eller mot ändtarmen. Ingen feber och såren ser fina ut. Skött magen utan problem. Uteslöt UVI förra veckan. Utöver det är jag illamående och kämpar med mat och dryck vilket man såklart inte blir piggare av. Blödde inget under op men såklart har blodvärdet påverkats av dessa långvariga blödningar men Hb var över 100 iaf förra veckan vilket ju ändå är ok. Blöder fortfarande men var införstådd med att man kunde göra det en tid efteråt. Pratade med Gyn förra veckan och de tyckte det lät normalt sålänge jag inte har feber.
    Kan det ha med spiralen och göra? Känner ngn igen sig?

• Svar på tråden Inte bra efter titthålsoperation 14 dagar sedan...
  • Santin18

Ingen som känner igen sig och haft ont 2 veckor efter titthålsoperation? Gråter

• Jag är bara jag

Även titthålsoperationer kan ju vara rätt omfattande även om själva de ytliga såren är små. Så jag tycker inte det låter så konstigt att du fortfarande har ont. De har ju skurit och härjat både här och där. Jag har gjort 2 och minns ärligt sagt inte när jag var helt bra. Men mer eller mindre ont i 2 veckor hade jag nog. Ena sprack dessutom upp efter en månad så det var inte läkt under ytan.
    Ta så mycket smärtstillande du bara får. Ingen idé knussla och försöka stå ut i onödan. Ät järnpiller också. Gärna Sideral för de påverkar inte magen negativt. Håll koll och ökar smärtan eller du får feber åker du in för koll helt enkelt.

• Santin18

Tack för ditt svar! Då tänker jag att det bara är att avvakta och vänta på förbättring.  Blödningarna luktar inget vidare, påminner om avslag efter man fött barn men antar att det också beror på läkningen. Har även sett blod i urinen vilket jag tror beror på att jag hade KAD under op. Har tyvärr svårt att tåla järnpreparat pga starkt illamående och har provat x antal inklusive Sideral men mådde illa även av dessa. Ska göra ett nytt försök dock, annars har de sagt att det blir järndropp- har haft dåliga järnvärden länge. Jag får väl bara acceptera att läkningen tar tid helt enkelt?.

• Jag är bara jag

Asch då, Sideral tyckte jag var toppen eftersom jag inte tål de andra. Ät järnrik mat så mycket du bara kan då. Kanske inte hjälper så mycket, men blir väl i vart fall inte sämre. Paltbröd om du kan.
    Att läka helt tar tid. Egentligen tar det flera månader även om såren är läkta. Vissa läker dessutom långsammare. Du får ta hand om dig så gott det går!

• Santin18

Tack snälla för svar! Innan op var det ingen som nämnde att det kunde bli såhär efteråt mer typ att det kunde göra ont i några dagar och sen?typ kunna funka som vanligt. Min mage är stenhård så fort jag är uppe och går, går med myrsteg och kan fortfarande inte räta på mig- vem hade trott att det skulle bli så långvarigt liksom. Men som du säger, alla läker väl olika fort. Paltbröd får jag prova.:) 

• Jag är bara jag
    Santin18 skrev 2022-12-17 22:58:51 följande:
    Fin fjärde advent önskar jag dig också😊⭐️
    Tack! 
Svar på tråden Inte bra efter titthålsoperation 14 dagar sedan...