• Anonym (arg)

    Kan jag kicka ut henne eller inte?

    INTE en "fredagstråd".

    En "vän" har bott hos mig senaste tiden och jag står inte ut längre. Hon vägrar flytta frivilligt och säger att jag bryter mot lagen och gör henne hemlös om jag kickar ut henne. Jag försöker förstå vad som faktiskt gäller, men min hjärna vill inte samarbeta.

    Hjälp någon?

  • Svar på tråden Kan jag kicka ut henne eller inte?
  • Anonym (D)

    Börja med att formellt meddela henne att hon ska flytta, via mail och sms. Skulle hon på något sätt räknas som inneboende har hon 3 månader på sig att flytta, och har då har du i alla fall meddelat henne och påbörjat uppsägningstiden. 

    Kontakta också skattemyndigheten och se till att hon inte kan skriva sig hos dig.

    Lämpligen flyttar hon hem till sina föräldrar där hon är skriven. 

  • Anonym (arg)

    Hon är tyvärr inte välkommen till sina föräldrar.

  • Anonym (Lex)
    Anonym (arg) skrev 2022-12-17 14:35:56 följande:

    Hon är tyvärr inte välkommen till sina föräldrar.


    Har ni varit sammanboende under äktenskapslika förhållanden?

    I praktiken kommer detta landa i hur blödig du är. Skulle du kunna ta ifrån henne nyckeln, lås dörren och kasta ut hennes prylar?

    Om du är tillräckligt odräglig, skulle hon flytta då?
  • Anonym (¨¨)

    Saknas väl en del info här.

    TS skrev "vän" - vad betyder det? KK? 
    Har ni varit ihop? 

    Men oavsett, hon är skriven någon annanstans så det är väl det formella att se på. 

  • Anonym (Lex)
    Anonym (¨¨) skrev 2022-12-17 14:57:02 följande:

    Saknas väl en del info här.

    TS skrev "vän" - vad betyder det? KK? 
    Har ni varit ihop? 

    Men oavsett, hon är skriven någon annanstans så det är väl det formella att se på. 


    Nej, landar det i domstol brukar det vara där man bor som räknas som bostad, inte där man är skriven.

    Har hon bott där mer eller mindre permanent i sex månader kommer nog en domstol se det som hennes bostad. 
  • theotherone
    Anonym (¨¨) skrev 2022-12-17 14:57:02 följande:

    Saknas väl en del info här.

    TS skrev "vän" - vad betyder det? KK? 
    Har ni varit ihop? 

    Men oavsett, hon är skriven någon annanstans så det är väl det formella att se på. 


    Hmm, ja det där kan komplicera saken. Om de ligger med varandra regelbundet så kan "vännen" nog hävda sambolagen och då är vi i en helt annan sits.
  • Anonym (S)
    Anonym (arg) skrev 2022-12-17 14:35:56 följande:

    Hon är tyvärr inte välkommen till sina föräldrar.


    Det är väl inte ditt problem.

    Hur tänkte du när hon flyttade in?
  • Anonym (Politik)
    Anonym (C) skrev 2022-12-16 19:35:16 följande:
    Säg till henne att om hon inte flyttar ut kommer du anmäla henne för folkbokföringsbrott.
    Det är olagligt att inte vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila och ger flera tusen i böter.
    Vi vet via politiker att man inte blir anmäld eller fälld för att vara skriven någon annanstans.
    Detta kom fram även denna valrörelse där man via TV bevisa att vissa politiker inte bodde där dom uppgav sig bo. Grannar, personer som hyrde berätta öppet att personen inte bodde på adressen, resultat inget hände.
  • Anonym (Politik)
    Anonym (Politik) skrev 2022-12-18 12:32:08 följande:
    Vi vet via politiker att man inte blir anmäld eller fälld för att vara skriven någon annanstans.
    Detta kom fram även denna valrörelse där man via TV bevisa att vissa politiker inte bodde där dom uppgav sig bo. Grannar, personer som hyrde berätta öppet att personen inte bodde på adressen, resultat inget hände.
    Här är bevisen på att vara skriven på en annan adress utgör inget brott..

    Jag har själv en person skriven hos mig, har försökt få bort personen i 4 år, skatteverket kan inget göra, personen var även anmäld av förra ägaren av bostadsrätten, vid samtal med SKV kan dom inget göra åt saken, det ligger bara som ett ärende i snart 7 år. Det samma gäller även politiker, här nedan har ni granskade uppgifter av SVT granskning. Kort det händer ingenting om man bara har ett svar, sedan om det är sanning eller inte bryr sig ingen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ja5oqb/vad-ar-det-for-fel-pa-en-del-riksdagsledamoter
  • Anonym (Ja, du kan kicka ut vännen)

    Eftersom du tydligt sagt nej till att vännen får skriva sig där har det inte funnits någon avsikt att ni ska bo stadigvarande tillsammans därför kan vännen inte hävda sambolagen.

    Eftersom vännen inte betalt hyra utan ni endast delat matkostnader finns inget hyresförhållande mellan er. Så länge ni inte har ett hyreskontrakt skrivet ser jag inga problem med att bara kicka ut vännen.

    Hur troligt är det ens att vännen försöker driva detta i domstol? Det är mycket jobb och dyrt att driva igenom något sådant här i domstol. Det är inte bara att gå till polisen och anmäla utan din vän måste skicka in en stämningsansökan då det är ett avtalsbrott det skulle röra sig om i så fall inte ett personbrott. Din vän riskerar också att betala sina egna och dina rättegångskostnader om vännen förlorar. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Politik) skrev 2022-12-18 12:32:08 följande:
    Vi vet via politiker att man inte blir anmäld eller fälld för att vara skriven någon annanstans.
    Detta kom fram även denna valrörelse där man via TV bevisa att vissa politiker inte bodde där dom uppgav sig bo. Grannar, personer som hyrde berätta öppet att personen inte bodde på adressen, resultat inget hände.
    https://www.hemhyra.se/nyheter/kaoset-i-folkbokforingen-stor-okning-av-atal-av-falska-adresser/
  • Anonym (Politik)
    Juridiken är inte svår.
    Detta är från skatteverkets hemsida, man behöver inte alltid adressändra.
    Gäller bara vad man berättar vad man har för avsikt. Huruvida avsikten är sann eller inte utgör ingen skillnad.
    -
    Flyttning och folkbokföring

    Jag flyttar tillfälligt från min nuvarande adress. Måste jag ändra min folkbokföring?


    Om din vistelse på den andra adressen är kortare än ett år behöver du inte ändra din folkbokföring (anmäla flyttning), under förutsättning att du har för avsikt att flytta tillbaka till den ursprungliga bostaden. Om du bor på den andra adressen längre tid än ett år måste du anmäla flyttning dit.


Svar på tråden Kan jag kicka ut henne eller inte?