Anonym (Sambon) skrev 2022-12-17 23:06:12 följande:
Vad ledsen jag blir av att läsa din historia, tack för att du delar med dig. Jag är glad över att vi kommit mycket längre vad gäller acceptans och tabu kring psykisk ohälsa sen 80-talet. Du har verkligen levt ett tufft liv.
Tog det lång tid för dig att hitta rätt medicinering och att få diagnosen? Vilka rutiner och strategier anser du vara viktigast för just dig? Hur lång tid emellan depressionerna har du?
Jag är också glad över att du haft din man med dig hela vägen, kan inte vara lätt att bära på detta själv.
Jag fick min diagnos under tiden jag var inlagd första gången när jag var runt 27-28 år.
Medicineringen har fått justeras genom åren men nu har jag haft samma i ungefär två år och den fungerar bra.
Rutiner är jätteviktiga för att jag ska må bra, framförallt gäller det sömn och mat. Jag har även ett "schema" för vardagssysslor som städ, tvätt, handla. Allt görs på en viss veckodag. Det gör att jag inte behöver hålla allt i huvudet och minskar stress.
Jag har utvecklat många strategier genom åren. För att nämna några handlar jag alltid på söndagsförmiddagar eftersom det är väldigt lite folk då=inga stressande ljud. Att vara i mataffären när alla barnfamiljer handlar är en mardröm.
Om vi planerar eller måste vara med på någon aktivitet ser jag alltid till att dagarna efter är tomma så att jag kan vila mig och komma i fas igen.
Överhuvudtaget handlar det om planering. Ofta in i minsta detalj samt att alltid se till att det finns tid för vila i någon form.
Något jag fått jobba mycket med är att våga säga nej. Jag har en stor syskonskara och alltid är det någon som vill hitta på något. Det har varit svårt för mig att inse att jag kan tacka nej utan någon "ursäkt". Jag kan säga nej utan att vara upptagen med annat utan bara för att jag mår bäst så.