• anna 87

Ensamstående mammors status

Jag blir så himla ledsen. Jag tycker att ensamstående mammor som är lite äldre, säg kring 40, har så låg status i alla sammanhang. Alla tar för givet att dom är fattiga, saknar möjligheter, att de är fritt fram att utnyttja de här mammorna på olika sätt för korta oseriösa relationer. 
    Dom seriösa männen, andra par, tidigare vänner och bekanta flyr från den här gruppen. Gruppen ensamstående mammor är som paria, ingen vill ta i dem med tång, möjligen utnyttja dem kortsiktigt för att sedan gå vidare.
    Ensamstående mammor är som ?kastlösa? i Indien. 

Den här gruppen upplever stigmatisering, lider av psykisk ohälsa, låg status på arbetsmarknaden,  ett utanförskap. Får följaktligen en sämre total hälsa och uppnår inte en så hög livslängd. 

• Svar på tråden Ensamstående mammors status
  • Anonym (Solen)

Snacka om att dra alla över en kam. Är det dig själv du pratar om, eller? 

Känner några stycken, och ingen passar in din beskrivning.

• Fröken Allvar
    Anonym (Maria) skrev 2022-12-16 18:49:58 följande:

Visst det pratas alltid i medier om den fattiga ensamstående mamman, utan arbete, sjukskriven el möjligtvis UnDerSkÖterSka kan hon vara. 
    Men känner några i min närhet de lämnade sina äktenskap och har verkligen blommat upp. Ett par stycken har chefspositioner, andra också med fullt fungerande ekonomi, bil, hus och några barn på det. 
    Vissa har iofs varannan vecka men iaf. De verkar mycket lyckligare och mer psykiskt välmående än många i förhållanden. 
    Mer stress är det sannolikt i många fall men ändå. Bilden av ensamstående behöver nyanseras lite. 

Jag håller med om att bilden behöver nyanseras, men nu var det en ganska tydlig trådstart. Först ska jag säga att det är bra att många lämnar förhållanden när de blir lyckligare som ensamstående. Men jag tolkar ts som att hon talar om ensamstående föräldrar som vill träffa någon och känner att chanserna till något långvarigt och seriöst är mindre än de var när de var yngre och inte hade barn. Det här verkar vara något som även människor ur den optimistiska och välmående del av befolkningen som har beröringsskräck med offer tycks uppleva som frustrerande som ensamstående mammor och 40+
  • anna 87

Jag tycker att ensamstående mammor är utsatta, dom har ingen som skyddar dom.

• Fröken Allvar
    anna 87 skrev 2022-12-16 20:23:02 följande:

Nu sår du lite tvivel hos mig... 
  • Tow2Mater

Varför skiljer sig de äldre ensamstående mammorna från de yngre ensamstående mammorna?

• Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-12-16 20:27:31 följande:

Varför skiljer sig de äldre ensamstående mammorna från de yngre ensamstående mammorna?

De yngre är i genomsnitt fortfarande fertila. Även om de är fattiga så kan det vara en förmildrande omständighet för några i dejting.
    De äldre som är fattiga kan ha svårare att träffa någon via nätet, då de sållas bort där.
    Observera att detta är vad jag lärt mig av trådar på Familjeliv. Jag vet inte om det är så. 
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 18:28:11 följande:
    Om de här ensamstående mödrarna i fyrtioårsåldern är fattiga, har psykisk ohälsa, dålig förankring på arbetsmarknaden och utanförskap, ska man då inte få prata om att man väljer bort dem på grund av det, eller hur menar du? För det görs ju. Jag tycker att det är bra att veta om det. 

Det finns en tråd nu om en gravid kompis till en ensamstående mamma som du kanske läst. Väninnan vill inte berätta för sin vän som är ensamstående att hon känner sig utnyttjad av att hjälpa henne 2-3 gånger per månad och lyssna på hennes problem. Väninnan har heller inget körkort. I svaren kan man se ganska tydligt vilka värderingar vänner till ensamstående kan ha. Den ensamstående väninnan är inget att ha om hon inte förstår att väninnan tycker att hon är jobbig att hjälpa enligt flera i tråden. 

Det är jobbigare att vara ensamstående, fattig, ha psykisk ohälsa och inget jobb än att inte ha det, men det betyder inte att den välmående och optimistiska delen av befolkningen vill höra om det. Det är nog bra att förstå det som ensamstående så att man inte gör sig illa. Och om man blir ensamstående och har betett sig illa mot ensamstående vänner så kan man inte räkna med stöd från dem senare, det vill jag också ha sagt. Ingen kan räkna med att aldrig bli svag. 

Fast det handlar ju om en kvinna som ber om tjänster som att hjälpa henne köpa saker med bil, hjälpa henne hemma med saker, och sitta barnvakt - allt detta 2-3 ggr i månaden i snitt. Sen plus det pratar hon ofta om sina problem. Kompisen är ju nu själv gravid med allt vad det medfor och tycker det borjar bli lite jobbigt. Det kan man ju forstå. Detta är ju bara EN kvinna, man har ju ofta fler kompisar i sitt liv man vill hinna och orka träffa och hjälpa, plus alla anhoriga man ska ha tid med dito. Den här ensamstående mamman verkar ju bara ha sin enstaka vän som hon forlitar sig på ska hjälpa henne konstant.

• Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 20:35:53 följande:
    De yngre är i genomsnitt fortfarande fertila. Även om de är fattiga så kan det vara en förmildrande omständighet för några i dejting.
    De äldre som är fattiga kan ha svårare att träffa någon via nätet, då de sållas bort där.
    Observera att detta är vad jag lärt mig av trådar på Familjeliv. Jag vet inte om det är så. 
    Ah, så det handlar alltså mest om kärleksbiten, jag missade det. Jag trodde det gällde allehanda olika områden.
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-12-16 20:38:25 följande:

Fast det handlar ju om en kvinna som ber om tjänster som att hjälpa henne köpa saker med bil, hjälpa henne hemma med saker, och sitta barnvakt - allt detta 2-3 ggr i månaden i snitt. Sen plus det pratar hon ofta om sina problem. Kompisen är ju nu själv gravid med allt vad det medfor och tycker det borjar bli lite jobbigt. Det kan man ju forstå. Detta är ju bara EN kvinna, man har ju ofta fler kompisar i sitt liv man vill hinna och orka träffa och hjälpa, plus alla anhoriga man ska ha tid med dito. Den här ensamstående mamman verkar ju bara ha sin enstaka vän som hon forlitar sig på ska hjälpa henne konstant.

Ja. Bra att du sammanfattade tråden. Det jag menar är att om man känner beröringskräck med dem som har det sämre ställt så ska man ha klart för sig att det noteras.

Jag skulle alla dagar i veckan vara där för den som varit där för mig, men inga dagar i veckan tvärtom. Särskilt inte om de inte berättat för mig att jag slitit på dem samtidigt som de lånat mina öron till sitt. 

Relationer handlar ju om att ge men också om att få. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-12-16 20:40:55 följande:
    Ah, så det handlar alltså mest om kärleksbiten, jag missade det. Jag trodde det gällde allehanda olika områden.
    Nej, jag vet inte vad ts menade. Ts får svara för sig själv. 🙂
  • Anonym (Maria)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 19:13:40 följande:
    Jag håller med om att bilden behöver nyanseras, men nu var det en ganska tydlig trådstart. Först ska jag säga att det är bra att många lämnar förhållanden när de blir lyckligare som ensamstående. Men jag tolkar ts som att hon talar om ensamstående föräldrar som vill träffa någon och känner att chanserna till något långvarigt och seriöst är mindre än de var när de var yngre och inte hade barn. Det här verkar vara något som även människor ur den optimistiska och välmående del av befolkningen som har beröringsskräck med offer tycks uppleva som frustrerande som ensamstående mammor och 40+
    Ok, jo så är det nog. Det är svårt att träffa någon mitt i livet tänker jag. Särskilt med barn och troligen brist på tid. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Maria) skrev 2022-12-16 21:25:51 följande:
    Ok, jo så är det nog. Det är svårt att träffa någon mitt i livet tänker jag. Särskilt med barn och troligen brist på tid. 
    Varannan vecka hjälper nog, men alla ensamstående har inte varannan vecka. 
  • anna 87

Varannan vecka är hemskt. För alla inblandade. När jag ensam utan barnen vill jag inte träffa någon, och definitivt inte någon som vill ha en kärleksrelation. Jag saknar mina barn.  Jag är bara ledsen och mår dåligt.

• Fröken Allvar
    anna 87 skrev 2022-12-16 22:27:23 följande:

Varannan vecka är hemskt. För alla inblandade. När jag ensam utan barnen vill jag inte träffa någon, och definitivt inte någon som vill ha en kärleksrelation. Jag saknar mina barn.  Jag är bara ledsen och mår dåligt.

Jag har inte tänkt så innan, men de som klarar varannan vecka bra är ofta vad man slarvigt kallar egotrippade.
    Kan tänka mig att det är värre för den som lever för barnen. Kanske kan du lära dig lite av de som är mer fokuserade på sig själva? Jag vill inte skuldbelägga men om det du vill är att träffa någon stabil behöver du börja må bättre. Förstår att det är lättare sagt än gjort om du saknar barnen väldigt mycket. Vet inte hur lång tid det gått, men kanske vänjer du dig? 
  • Fröken Allvar
    anna 87 skrev 2022-12-16 23:04:39 följande:

jag vänjer mig inte. Jag ville ha en kärnfamilj

Jag förstår. Familjeliv har inte möjlighet att ge dig en ny kärnfamilj även om du kan få kontakt med många bonusar här. Innan jag går: Livet blir vad det blir. Människor kommer inte att vara vänligt inställda alltid, och det låter inte heller som om du är redo för vare sig partner eller nya vänner just nu. Ta vara på barnveckorna till att börja med. 
  • anna 87

Jag mår jättedåligt. Jag åkte till psykiatrimottagning och skulle velat bli inlagd. Men eftersom jag inte är självmordsbenägen så fick jag åka hem igen . 

• Tow2Mater

Skulle ni kunna diskutera tätare byten, 2-2-3 som man ofta har med yngre barn, som ett alternativ?

• Anonym (Kaffedraken)
    anna 87 skrev 2022-12-16 20:23:02 följande:

Jag har länge varit intresserad av en singelmamma på just 40 år. Jag skulle gärna hålla om henne och få henne att känna sig trygg.
    Jag ser henne inte bara som ett lätt ligg. Men skulle hon mest vara ute efter lite sånt, helt ok. Och skulle hon vilja mer så skulle jag ge det ett försök.
    Synd vi inte matchade på Tinder.
Svar på tråden Ensamstående mammors status