• Anonym (ensam)

Ångest av att vara hemma och inte göra någonting

Ikväll är en tuff kväll. 

Det är inget som har hänt, snarare tvärtom: det händer inget.

Jag är en tjej på 25 år, normal, social kompetens, ser rätt bra ut tycker folk, trevlig osv. Har ett helt vanligt mån-fredag jobb. 

Men ikväll känner jag mig som jordens mest ensammaste människa. Jag har inga planer på hela helgen förutom en tvättid. Har inte jätte bred vänkrets utan snarare 3 nära vänner och några ytliga. Men absolut ingen är tillgänglig för att umgås i helgen. Min familj bor en bit bort och mamma ligger i influensa så dom kan man ej heller hälsa på. Jag träffar även en kille hyfsat regelbundet som jag tycker om och uppskattar enormt i sällskap men han är borta till dagen innan julafton på sitt håll. 

Jag försöker njuta av lite egentid men det går inte. Jag njuter inte någonstans av det. Det känns som ett straff och jag längtar redan till måndag morgon nu. Varje timma känns evighetslång. Bara jag, mina tankar och alla andras mysiga inlägg på sociala medier nu i juletider. Blir jätte uttråkad här i lägenheten, har heller inte jätte mycket pengar just denna månaden så är för fattig för att göra något kul för mig själv för allt kostar ju pengar idag. Jag vet ju om att det är jul nästa vecka och därför kommer jag vara med folk hela nästa helg, förmodligen ska jag och killen också åka iväg 2 nätter i mellandagarna och sen ska han och jag fira nyår ihop med hans vänner. MEN det känns som en evighet dit. Kom igen, hjälp mig. Jag får sån ångest här hemma och känner stress över att en hel helg som ska vara behövlig/rolig/mysig osv bara går till spillo. 

Har sån FOMO att det är sjukt. Och nej jag har inte ADHD. Det känns bara som fel tid att vara ensam just nu. I dessa tider.

• Svar på tråden Ångest av att vara hemma och inte göra någonting
  • Fröken Allvar

När du mediterade, kände du dig mindre tom och liten? Kände du kärlek till mänskligheten? 

• Fröken Allvar
    Anonym (Nippe) skrev 2022-12-16 20:22:03 följande:
    Går det att vända längtanskänslorna till något positivt? Att tänka på hur härligt det ska bli att träffa alla igen, vad ni ska göra mm. Kanske ringa någon och göra upp planer? 
    Det här tror jag är bra om man känner sig tom. Att tänka på alla som trots allt finns därute, även om de inte finns där just nu. 
  • Anonym (ensam)

Det är nog det som är själva grejen att dom här grejerna som jag längtar till är FÖR positiva så detta känns svart. Hade man alltid mer eller mindre haft lite folk runt sig så tror jag nog att jag hade uppskattat denna oplanerade helgen mer. 
    Men imorgon så hade jag tänkt sova ut, försöka träna lite, hitta någon mysig serie, läsa något kapitel till i boken jag glömt av, rensa i lådor och i garderoben, tvätta och unna mig något gott snacks till kvällen. Söndag vet jag ej ännu. Men söndagen känns inte lika jobbig på något sätt, det känns som att då är folk ändå lite sega och är mest hemma. Jag får väl under tiden glädjas åt att jag faktiskt har en familj att fira jul med - det är inte alla som har. Jag får försöka känna extra mycket tacksamhet för att jag har en kille att längta efter och som jag har festliga och mysiga planer med kommande storhelger - det är heller inte självklart för alla. Försöka komma ihåg att jag har det mycket bättre nu på många områden i livet, än för ett år sedan och bara ta det lugnt, försöka ta det som det kommer. Får intala mig själv att man måste inte alltid ha något på agendan för att vara en lyckad och lycklig person och det är okej, det är absolut heller inget farligt med att vara ensam i stunder ofrivilligt för inget kommer att hända liksom. Det som händer är att man kan skapa en bättre relation till sig själv.

• Anonym (ensam)

När jag mediterar får jag delvis tiden att gå såklart men framförallt så känner jag under tiden mig mer fylld av en positiv känsla där man i meditationens stund fokuserar på att skapa en känsla som man gillar i tro/hopp om att den känslan sen ska följa med en resten av dagen. 

Kanske är placeboeffekt men jag är ganska spirituell och vill gärna utforska mer kring attraktionslagen och då kan meditation vara A och O.

• Fröken Allvar
    Anonym (ensam) skrev 2022-12-16 20:52:38 följande:

När jag mediterar får jag delvis tiden att gå såklart men framförallt så känner jag under tiden mig mer fylld av en positiv känsla där man i meditationens stund fokuserar på att skapa en känsla som man gillar i tro/hopp om att den känslan sen ska följa med en resten av dagen. 

Kanske är placeboeffekt men jag är ganska spirituell och vill gärna utforska mer kring attraktionslagen och då kan meditation vara A och O.

Spännande. Du kanske kan använda attraktionslagen för att fixa helgen. Se framför dig vad du skulle vilja hände. Gå ut. Konstigare saker har hänt än att något oväntat sker. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (ensam) skrev 2022-12-16 20:48:23 följande:

Det är nog det som är själva grejen att dom här grejerna som jag längtar till är FÖR positiva så detta känns svart. Hade man alltid mer eller mindre haft lite folk runt sig så tror jag nog att jag hade uppskattat denna oplanerade helgen mer. 
    Men imorgon så hade jag tänkt sova ut, försöka träna lite, hitta någon mysig serie, läsa något kapitel till i boken jag glömt av, rensa i lådor och i garderoben, tvätta och unna mig något gott snacks till kvällen. Söndag vet jag ej ännu. Men söndagen känns inte lika jobbig på något sätt, det känns som att då är folk ändå lite sega och är mest hemma. Jag får väl under tiden glädjas åt att jag faktiskt har en familj att fira jul med - det är inte alla som har. Jag får försöka känna extra mycket tacksamhet för att jag har en kille att längta efter och som jag har festliga och mysiga planer med kommande storhelger - det är heller inte självklart för alla. Försöka komma ihåg att jag har det mycket bättre nu på många områden i livet, än för ett år sedan och bara ta det lugnt, försöka ta det som det kommer. Får intala mig själv att man måste inte alltid ha något på agendan för att vara en lyckad och lycklig person och det är okej, det är absolut heller inget farligt med att vara ensam i stunder ofrivilligt för inget kommer att hända liksom. Det som händer är att man kan skapa en bättre relation till sig själv.

Det här låter jättesunt och bra ts. Bra tankar. 
  • Anonym (Stina)
    Livnerström01 skrev 2022-12-16 19:20:51 följande:

Du verkar väldigt självgod och narcissistisk och sakna självinsikt, är det därför du bara har tre vänner månntro?

Livnerström01, lägg av. Knyt ett cementblock runt vristen och hoppa i havet. Till Ts: Man måste inte alltid vara bokad på något eller upptagen med projekt. Du är nyckeln till att trivas med att bara vara. Försök ändra det tänket att det alltid måste hända något. Gilla ditt eget sällskap. 

Min man var sådan, att det måste hända något annat stup i kvarten. Han kunde inte vara hemma mer än några timmar innan han började pusta, flåsa och skruva på sig. Han var jobbig rent ut sagt, jag blev stressad av det. Första åren såg jag till att roliga saker skulle hända på helgerna för att han skulle ha roligt, även om jag var grymt trött och ville vila och ta det lugnt. Sedan fick jag nog. Tänkte att jag springer inte mer på än det ena o andra för att inte han ska klättra på väggarna. Han blev tvungen att lära sig att gilla sitt eget sällskap och sluta fly från det genom att vara uppbokad på gud vet allt.
  • Anonym (ensam)

Har han lärt sig nu? Och har han kommit till insikt med att det inte är så farligt att ta det lugnt och som det kommer? 

Han har ju dig iallafall❤️

Trodde ärligt att det skulle kännas värre idag än vad det gjort hittills. Jobbigaste stunden var efter att jag hade ätit upp min middag och klockan var inte mer än 17.30 och jag började fantisera om vad jag kunde ha gjort nu istället och med vilka personer. Härliga minnen och känslor blossade upp från tidigare helger som betytt mycket med nära och kära och jag visste då i den stunden att dom nu idag sitter och gör andra grejer på andra platser utan mig i sällskap med andra. Det gjorde ont. Känns liksom alltid som att jag måste ha något att se fram emot annars får jag en inre stress där allt känns meningslöst och jätte långt bort. 

• Anonym (Stina)

Han har lärt sig bättre i alla fall. Inte helt och hållet, han är fortfarande rastlös om inget spännande händer. Men skillnaden nu är att han inte blir deprimerad som han blev förut. Plus att jag inte längre känner stress när han är rastlös, jag har beslutat mig för att han äger problemet, inte jag. Han måste ta itu med sig själv, inte gömma sig bakom mig för att ha roligt. Själv kan han inte boka upp sig hela tiden, ingen kan det. Därför "räddade" jag honom innan när jag ständigt såg till att det skulle hända något. På bekostnad av att jag var helt slut. Han mådde prima som inte behövde ha tråkigt. Men nu är det no where to run för honom, liksom. Lära sig att livet inte ser ut som i filmerna där allt rullar hela tiden.

• Myten7891

Håller med dej, sitter i soffan. Försöker koppla av.. men får panik.. nu är jag inte själv. har sambo och barn men dom somnar runt 22:00 sen är jag ensam, uttråkad o deppig.. får ta en öl tror ja..

Han
  • Fröken Allvar

Hoppas att du överlevde helgen och har en fin söndagseftermiddag framför dig. 

• Anonym (ensam)

Japp, jag överlevde helgen! Visst, den gick ju inte till historien men men. Som min mamma sa ? Du tror hela tiden att folk gör massa saker jämt och ständigt, men så är inte fallet ? 
    Och jaa, söndagseftermiddagen blev inte så tokig ändå. Jätte spontant så mötte jag upp en tjejkompis, vi satte oss på ett fik och drack te i 2,5 timme och sen gick vi hem till mig och bara umgicks. Imorse vaknade jag upp pigg och alert och redo för att göra det bästa utav julveckan med det som jag har inbokat med nära och kära under kommande helg. Det ser jag fram emot. Är även ledig dagen innan nyårsafton och då hade jag tänkt köpa julklappar, unna mig själv något fint och bara njuta av goda ting. Så nu känns saker och ting lite lättare och jag mer positiv. Så tack för er stöttning!

• Anonym (ensam)

Ledig dagen innan julafton skulle det stå naturligtvis.

• Fröken Allvar

Vad härligt att det blev så bra! God Jul och gott nytt år! 

• Anonym (ensam)

Detsamma! 🙂

Svar på tråden Ångest av att vara hemma och inte göra någonting