Vård av äldre anhörig
Om en förälder är deprimerad och inte mår bra, behöver vård men vägrar ta hjälp av utomstående...kan man som vuxet barn hjälpa sin mor några timmar i veckan?
Någon som vet?
Om en förälder är deprimerad och inte mår bra, behöver vård men vägrar ta hjälp av utomstående...kan man som vuxet barn hjälpa sin mor några timmar i veckan?
Någon som vet?
Visst kan du det. Men det blir ju ideellt i så fall. Eller hur menar du?
Ska det ersättas på något sätt så behöver en biståndsbedömare hos kommunen fatta beslut om att din förälder ska ha någon form av insats. Där det kan vara du eller någon annan som mot lön/arvode utför detta. Förmodligen har man egen personal till det men inom PAN kan ju en anhörig arbeta i hemmet/hushållet så att säga. Men det bygger på att vederbörande vill ha hjälp och söker hjälp.
Givetvis kan du hjälpa din förälder.
Frågar du om du har möjlighet att få betalt?
Ja jag menar vårda o få ersättning. Som det är nu ringer hon på kvällar o nätter o det blir svårt för mig att alltid finnas där?
Ja jag menar vårda o få ersättning. Som det är nu ringer hon på kvällar o nätter o det blir svårt för mig att alltid finnas där?