• Anonym (Hemtj)

Vård av äldre anhörig

Om en förälder är deprimerad och inte mår bra, behöver vård men vägrar ta hjälp av utomstående...kan man som vuxet barn hjälpa sin mor några timmar i veckan?

Någon som vet? 

• Svar på tråden Vård av äldre anhörig
  • Anonym (Mio)

Visst kan du det. Men det blir ju ideellt i så fall. Eller hur menar du?
    Ska det ersättas på något sätt så behöver en biståndsbedömare hos kommunen fatta beslut om att din förälder ska ha någon form av insats. Där det kan vara du eller någon annan som mot lön/arvode utför detta. Förmodligen har man egen personal till det men inom PAN kan ju en anhörig arbeta i hemmet/hushållet så att säga. Men det bygger på att vederbörande vill ha hjälp och söker hjälp. 

• Anonym (Gamla föräldrar)

Givetvis kan du hjälpa din förälder.
    Frågar du om du har möjlighet att få betalt?

• Anonym (Hemtj)

Ja jag menar vårda o få ersättning. Som det är nu ringer hon på kvällar o nätter o det blir svårt för mig att alltid finnas där?

• Anonym (Mio)
    Anonym (Hemtj) skrev 2022-12-18 18:05:19 följande:

Ja jag menar vårda o få ersättning. Som det är nu ringer hon på kvällar o nätter o det blir svårt för mig att alltid finnas där?

Då behöver din anhörige gå via kommunen. Du kan inte få betalt för något som inte är behovsbedömt av hemkommunen. 
    Är det en del av problematiken att hen inte släpper in någon annan än dig kanske du kan ersättas som PAN eller kontaktperson. Men det måste gå den vägen. 
    Om ni inte kommer överens om att din anhörige ersätter dig för din hjälp, även om många skulle tycka att det hör till att finnas där för sina äldre....
  • Anonym (Allis)
    Anonym (Hemtj) skrev 2022-12-18 18:05:19 följande:

Men varför ringer föräldern dig på kväll och natt?

Gäller det mediciner eller toabesök/olyckor och liknande så måste hon ju ha hemtjänst, du kan ju inte ha "privat jour" hela tiden och deessutom jobba på dagarna?

Vård av närstående-ersättning får man bara när någon är livshotande sjuk.
Svar på tråden Vård av äldre anhörig