• Myten7891

    5 mille i lån, 2 nya bilar, resor

    Hej, ni som nu har 5 Mille i lån på fina villan, två nya bilar och brukar resa utomlands 1-2 ggr per år på två arbetarlöner hur får ni ihop det nu när kostnadern ökat med typ 20 000kr mer i månaden? hur länge till håller det innan det är kört och dags att sälja? vad är era tankar själva kring detta? trodde ni inte det skulle hända? vad ska ni göra?


    Ekonom
  • Svar på tråden 5 mille i lån, 2 nya bilar, resor
  • Egon den stora

    Eftersom vi haft mycket pengar över innan så finns det ju givetvis mcdonalds att ta av.  
    Anar en viss bitterhet när jag läser ord som "fina villan " och sånt. 

  • Billie38

    Spelar ingen roll hur smart man varit med att binda sina lån och elavtal, med jämna mellanrum löper avtalen ut och då sitter de flesta i skiten förr eller senare. Så var inte så snabb med att döma.
    jag har buffert, både i vardagsekonomin och sparade pengar. Men det klarar sig inte hur länge som helst och allt bygger på att jag har jobbet kvar.

    nybyggd brf med många miljoner i lån där den bundna räntan nu löper ut och vips så höjs hyrorna med 25%.
    strax senare så löper bindningstiden på privata lånen också ut. blir en kul start på 2023 NOT!!

  • linani
    Myten7891 skrev 2022-12-16 23:08:11 följande:
    Hej, ni som nu har 5 Mille i lån på fina villan, två nya bilar och brukar resa utomlands 1-2 ggr per år
    Hur får ni ihop det?
    Har inte tagit vårt bolån utan några marginaler, eller haft en månadsbudget som är +/- 0.
    Finns mer utrymme i lönen kvar. Vi drar ner på andra utgifter som långa vinterresor och dyra restaurangnotor. Lite mindre månadssparande.

    Hur länge till håller det?
    Förhoppningsvis länge till. Kommer inte sälja i första taget. Bor med fjärrvärme så elen är uthärdlig än så länge.

    Vad är era tankar själva kring detta?
    Såklart tråkigt både privatekonomiskt och samhällsekonomiskt med rådande förhållanden. Men det är nog många som drabbas värre än oss som hade råd med dyra villor till att börja med.

    Trodde ni inte det skulle hända?
    Det är inte många som förutspått det specifika läget vi befinner oss i, och den stora påverkan som Rysslands krig och Covid haft på världsekonomin. Men självklart vet jag att ekonomin går i cykler, ibland upp och ibland ner. 

    Vad ska ni göra?
    Fortsätta vara tacksamma över att vi har ekonomisk möjlighet till ett bra liv, i ett fint hus på bra läge i en stor stad.
  • Myten7891
    Anonvm skrev 2022-12-17 06:00:50 följande:
    Detta är en legitim fråga, detta är något som kommer ha mycket stor inverkan på väldigt många....

    Den enda framkomliga vägen blir ju för många att börja dra in på "onödiga" utgifter.... Men många kommer ha svårt att acceptera att de nu behöver ställa in semesterresan för att istället lägga de pengarna på att betala elräkningen....

    Själv hade jag drabbat enormt hårt med nybyggt hus en bit utanför stan, 2 nyare bilar och en fru som ville vara "hemmafru"....

    Som tur var brakade äktenskapet och jag sitter nu i en central mindre BRF lägenhet, har en äldre bil som är avbetald och det räcker med 1 tank i månaden för att ta sig till jobbet... Så nu påverkar de skenande energipriserna mig personligen minimalt.

    Men om jag gör en snabbräkning på min tidigare situation så hade räntan på huslånet ökat från 5000 till 15000, bränslekostnaden ökat från 3000 till 5000 och sist men inte minst elräkningen från ca: 2000 per månad i genomsnitt till ca: 8-10.000 i genomsnitt med dagens priser.....
    Jag ansåg ändå att vi hade acceptabla marginaler, men det fanns inte en chans att hosta upp 20.000:- mer varje månad för ren "driftskostnad" av vardagen o där tror jag att vi var långt ifrån ensamma..... Väldigt få som klarar detta.
    Det går an för tillfället även om det gnälls lite här o där, men de flesta biter ihop och hoppas detta är snart övergående..... Frågan blir hur detta kommer utspela sig när fler o fler börjar inse att detta är "det nya normala" och att de måste få detta att gå ihop långsiktigt?? Att hoppa över semesterresan 1år och snåla in på lite annat lull-lull en kortare tid är surt nog för de flesta, men det blir ju fullständigt ohållbart att driva runt sin privatekonomi genom att gå back en längre period....

    Jag är bara evigt tacksam för att jag själv sitter i en levnadssituation där detta påverkar mig relativt lite.
    Men jag tycker jävligt synd om många vänner och bekanta som sitter rejält i skiten, för jag är helt övertygad om att detta kommer förvärras och dessutom bli betydligt mer långsiktigt än många tror/hoppas.
    exakt så.. man klarar det ju inte hur länge som helst.. bankerna ville att man skulle räkna på 5-6 procents ränta, det finns en anledning till det..
    Ekonom
  • Myten7891

    Men en arbetarlön menar jag att man får ut 21-25000kr efter skatt var?

    Min undran kring detta beror på att många verkar leva över sina tillgångar, och det har funkat tills nu, när allt höjts och bankerna faktiska ska ha 5-6 procent som dom bett oss ha i kalkylen..

    Ang fjärrvärme som många pratat på. är den kostanden faktiskt och följer inte inflation? vad händer nästa år eller när avtalet löper ut och ska förhandlas om? Jag vet inget om detta så är på riktigt nyfiken..

    god kväll där ute 


    Ekonom
  • Zouxman
    Myten7891 skrev 2022-12-17 23:38:14 följande:

    Men en arbetarlön menar jag att man får ut 21-25000kr efter skatt var?

    Min undran kring detta beror på att många verkar leva över sina tillgångar, och det har funkat tills nu, när allt höjts och bankerna faktiska ska ha 5-6 procent som dom bett oss ha i kalkylen..

    Ang fjärrvärme som många pratat på. är den kostanden faktiskt och följer inte inflation? vad händer nästa år eller när avtalet löper ut och ska förhandlas om? Jag vet inget om detta så är på riktigt nyfiken..

    god kväll där ute

    Gick inte att komma bort från detta fältet efter jag tryck på citera... Men stort mellanrum så får vi hoppas alla förstår att det är ny person som skriver.

    Medianlönen i Sverige ligger på ca 33k/mån så ditt antagande stämmer nog rätt bra ang nettolön för en arbetstagare. Men de som sitter i villor med lån på 5milj är nog inte överrepresenterade med den "vanliga" inkomsten.

    Gällande bankens kvar att leva på kalkyl, så var ju den mycket riktigt tillochmed 7% när vi tog lån och byggde hus. Men det är ju inte det som kommer att ta knäcken på hushållen, utan kombination av det med en inflation på 10%, elpriser ingen ens kunde drömma om, bränslepriser som ökat 50-70% och amorteringskrav på det... Kom inte å säg att ni räknat på det innan ni tog lån, för det är inte sant.

    Fjärrvärme där vi bor brukar höjas med 1-1.5% per år 2023 höjer de 3% alltså 100% mer än vanligt, men det gör kanske 50kr mer per månad för en villa. Fjärrvärme följer främst inte elpriset och är fast pris hela året. Till stor del beror det på att det är en inhemsk marknad till skillnad mot elen, som säljs och köps med EU.


  • Obscenitet
    Myten7891 skrev 2022-12-17 23:38:14 följande:

    Men en arbetarlön menar jag att man får ut 21-25000kr efter skatt var?

    Min undran kring detta beror på att många verkar leva över sina tillgångar, och det har funkat tills nu, när allt höjts och bankerna faktiska ska ha 5-6 procent som dom bett oss ha i kalkylen..

    Ang fjärrvärme som många pratat på. är den kostanden faktiskt och följer inte inflation? vad händer nästa år eller när avtalet löper ut och ska förhandlas om? Jag vet inget om detta så är på riktigt nyfiken..

    god kväll där ute 


    Ja det är ju lite pengar för de utgifte a. Jag och make. Får ut 10 och 20 k mer var i månaden och det börjar gnaga på ekonomin. Men folk får ju börja med att dra ner på extra allt? Själva har vi dragit ner på det vi kan hittils
  • Anomym som vanligt

    Vi sitter i den fällan. Skalat ner på det som går men boendekostnaden blir tuff. Kommer att gå back varje månad snart. Sälja till förlust och sitta kvar med lån verkar vara lösningen. Men det är inte helt lätt att hitta ett bra boende till rimlig peng heller. Allt är den förbannade Putins fel!

  • Jbn

    För att få låna 5 miljoner måste man ha minst 84.000 i månaden. Säg att det är två som har exakt lika stor lön så får man 31.5 efter skatt - dvs 63.000 efter skatt på två personer. 


    Då har man nog lite marginal att ta av? 

  • Egon den stora
    Jbn skrev 2022-12-18 08:47:29 följande:

    För att få låna 5 miljoner måste man ha minst 84.000 i månaden. Säg att det är två som har exakt lika stor lön så får man 31.5 efter skatt - dvs 63.000 efter skatt på två personer. 


    Då har man nog lite marginal att ta av? 


    Vi har typ hälften av inkomsten  och hade inga problem med det lånet.   Har ändå ganska goda marginaler. 
  • linani
    Myten7891 skrev 2022-12-17 23:38:14 följande:

    Ang fjärrvärme som många pratat på. är den kostanden faktiskt och följer inte inflation? vad händer nästa år eller när avtalet löper ut och ska förhandlas om? Jag vet inget om detta så är på riktigt nyfiken..


    Fjärrvärme påverkas också av inflationen, många fjärrvärmebolag har höjt sina priser inför 2023.

    Men fjärrvärme är inte som elhandel, att man  tecknar avtal med konkurrerande leverantörer på en stor marknad. Du är ansluten till ditt lokala fjärrvärmenät där du ett fast årspris. Den summan har varit så låg att även ganska kraftiga höjningar som ex Eon gjort inför kommande år bara medför några hundralappar/månad i uppvärmningskostnader (hushållsvärme + vatten).

    Fjärrvärme som värmekälla kommer från förbränning på värmeverk, inte elnätet.
  • Krafs
    CQQkieë skrev 2022-12-17 05:44:42 följande:

    Aldrig gått ut gymnasiet, städar på oljeplattformer i Norge och tjänar 50.000 i månaden


    Grattis. Världens sämsta svar.
  • Jbn
    Egon den stora skrev 2022-12-18 09:54:16 följande:
    Vi har typ hälften av inkomsten  och hade inga problem med det lånet.   Har ändå ganska goda marginaler. 

    Ni har alltså 42.000 in - ca 32.000 efter skatt och känner att ni har goda marginaler för ett lån på 5M som vid 5% ränta kostar 21.000 i ränta i månaden ? 


    Ja man tycker ju olika, jag tycker inte ~10k är goda marginaler? 

  • Zouxman

    Fast de kan ju skattejämka... Då blir det lite annorlunda marginal 30% mindre och vips är det inte 10k i marginal utan de har ca 15k i marginal. Bortsett från det är bolåneräntor inte uppe i 5% ännu, kanske kommer vi dit, den som lever får se.

  • Jbn
    Zouxman skrev 2022-12-18 13:03:02 följande:

    Fast de kan ju skattejämka... Då blir det lite annorlunda marginal 30% mindre och vips är det inte 10k i marginal utan de har ca 15k i marginal. Bortsett från det är bolåneräntor inte uppe i 5% ännu, kanske kommer vi dit, den som lever får se.


    Nu pratar vi enbart räntor och 5% är inga jätteräntor historiskt sett, ganska normalt. 


    Man kan dessutom enbart göra avdrag på 30% upp till 100.000 per person, sen är det 21%, och då gäller det att man har betalat in så mycket skatt också. 


    Har man en inkomst på runt 42 i hushållet antar jag att det inte är två med lön på 22 utan en person har antagligen mer än den andre, och då kommer den andre inte kunna dra av lika mycket på räntan heller? 

    Sen ska man betala mat, underhåll av hus om man har det eller avgift till förening, el, kläder osv. Amortera måste man minst 1% man ha om man har lån på över 4.5 ggr årsinkomsten. (4200 i månaden). 


    Folk gör som de vill, men jag upplever att många har vant sig vid låga räntor att de inte riktigt förstår vilka marginaler man bör räkna med för att klara sig långsiktigt? 

  • Zouxman
    Jbn skrev 2022-12-18 14:35:33 följande:

    Nu pratar vi enbart räntor och 5% är inga jätteräntor historiskt sett, ganska normalt. 


    Man kan dessutom enbart göra avdrag på 30% upp till 100.000 per person, sen är det 21%, och då gäller det att man har betalat in så mycket skatt också. 


    Har man en inkomst på runt 42 i hushållet antar jag att det inte är två med lön på 22 utan en person har antagligen mer än den andre, och då kommer den andre inte kunna dra av lika mycket på räntan heller? 

    Sen ska man betala mat, underhåll av hus om man har det eller avgift till förening, el, kläder osv. Amortera måste man minst 1% man ha om man har lån på över 4.5 ggr årsinkomsten. (4200 i månaden). 


    Folk gör som de vill, men jag upplever att många har vant sig vid låga räntor att de inte riktigt förstår vilka marginaler man bör räkna med för att klara sig långsiktigt?

    ________________________________________________________

    Vilka marginaler bör man ha då enligt dina kalkyler? Jag gissar ju att de som har bolån på 5miljoner bor i ett relativt nybyggt hus.

    Hur många % av hushållets inkomst får gå till boendekostnad?

    Hur länge ska en ränta vara för att räknas som normal? Vi har ju haft låga räntor i 20år nu, är det inte ett nytt normalläge som råder då?

    De experter jag hört pratar om att vi inte kommer tillbaka till bolåneräntor runt 1%, men vi bör vänja oss vid kanske 3%.


  • Jbn
    Zouxman skrev 2022-12-18 15:15:34 följande:

    Där vi bor kostar(/de) de flesta villor runt 7-8M som är >15 år. 


    Jag tycker man ska ha max lån det bankerna mig veterligen tillåter, omkring 5 ggr årsinkomsten. (Sedan är jag själv en sådan som vill ha betydligt högre marginaler och vill gärna klara av att leva på 1 av våra löner utan problem om det skulle behövas). 


    Såhär har räntorna sett ut: 
    Det kan svänga mycket och snabbt och är absolut inget extremt? 

Svar på tråden 5 mille i lån, 2 nya bilar, resor