• DazaC

    Med tanke på RS, ska ni med barn 0-3 månader gamla fira jul med släkten eller stanna hemma?

    Funderar själva på hur vi ska tänka och börjar luta åt att stanna hemma men är nyfiken på hur andra ska göra. Kanske kan hjälpa någon mer med en omröstning.
    Skriv gärna hur ni ska göra om ni vill. :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Med tanke på RS, ska ni med barn 0-3 månader gamla fira jul med släkten eller stanna hemma?
  • Anonym (Rs)

    Min nyfödde pojke smittades redan på BB. Han slutade andas ungefär var 3:e timme under 2 veckors tid.

    Vid första andningsuppehållet trodde jag att han skulle dö i min famn. En liten, lealös grå docka.

    2 veckor på sjukhus där sonen låg utan oss i ett rum. Han hade en personal sittandes vid sin sida dygnet runt, cpap, pipande övervakningasmaskiner, sondmatning. Vi föräldrar bodde i ett familjerum på samma våning, men utan honom.

    Detta var under RS-epidemin 2012. Vi försökte isolera oss, och de första "nya" personerna som vi träffade var personalen på förlossningen och BB.

    Jag skulle inte ta några risker med en nyfödd i dagens läge, det kommer fler jular.

  • DazaC
    Anonym (Rs) skrev 2022-12-17 20:02:15 följande:

    Min nyfödde pojke smittades redan på BB. Han slutade andas ungefär var 3:e timme under 2 veckors tid.

    Vid första andningsuppehållet trodde jag att han skulle dö i min famn. En liten, lealös grå docka.

    2 veckor på sjukhus där sonen låg utan oss i ett rum. Han hade en personal sittandes vid sin sida dygnet runt, cpap, pipande övervakningasmaskiner, sondmatning. Vi föräldrar bodde i ett familjerum på samma våning, men utan honom.

    Detta var under RS-epidemin 2012. Vi försökte isolera oss, och de första "nya" personerna som vi träffade var personalen på förlossningen och BB.

    Jag skulle inte ta några risker med en nyfödd i dagens läge, det kommer fler jular.


    Usch, vilken fruktansvärd upplevelse. Att välja att fira jul och att sen få uppleva något liknande därefter vore en mardröm och är anledningen till att jag tvekar. Och man ska ju lyssna på sin magkänsla har jag lärt mig. Tack för att du delade er erfarenhet och skönt att det, vad jag förstår, slutade bra. <3 
  • MrsJenka

    Lillebror är 3 veckor och hela familjen är så rädda om honom att vi väljer att vara isolerade.

    Vi miste en son i psd förra året och året innan dess en son i magen i v. 21+5, så hos oss går säkerheten före traditioner. 
    Våra äldre barn är 5.5 och 4 år och har varit hemma från fsk i 6 veckor nu. 


    Vi kommer fira en jul där barnen verkligen är i fokus och inte hinner reflektera över att vi kunde gjort på något annat sätt.

  • DazaC
    MrsJenka skrev 2022-12-17 22:46:43 följande:

    Lillebror är 3 veckor och hela familjen är så rädda om honom att vi väljer att vara isolerade.

    Vi miste en son i psd förra året och året innan dess en son i magen i v. 21+5, så hos oss går säkerheten före traditioner. 
    Våra äldre barn är 5.5 och 4 år och har varit hemma från fsk i 6 veckor nu. 


    Vi kommer fira en jul där barnen verkligen är i fokus och inte hinner reflektera över att vi kunde gjort på något annat sätt.


    Min lilla är också tre veckor och vi håller oss också så isolerade vi bara kan, har bestämt mig för att bli hemma nu och det känns helt rätt.

    Jag beklagar verkligen det som hänt dina söner <3 och har full förståelse för att ni tar den säkra vägen, väljer samma här för en jul med folk uppväger inte om hon skulle bli sjuk efter, inte värt på något sätt. Det blir fler jular. Har också haft min 4-åring hemma från förskolan, svårare med den som går i skolan :/

    Det låter toppen, julen ska ju vara barnens högtid så det låter helt rätt :) Önskar er en riktigt mysig jul och tack för ditt svar. 
  • CQQkieë

    Jag är gravid och har bf 4 veckor efter julafton. 
    Kanske dum fråga men borde jag hålla mig ifrån julfirande med släkt och vänner eller är det lugnt så länge bäbis stannar i magen helt fram till bf? 

  • DazaC
    CQQkieë skrev 2022-12-18 04:14:15 följande:

    Jag är gravid och har bf 4 veckor efter julafton. 
    Kanske dum fråga men borde jag hålla mig ifrån julfirande med släkt och vänner eller är det lugnt så länge bäbis stannar i magen helt fram till bf? 


    Bebis är ju skyddad i magen så länge den befinner sig där, men sen är det ju inte bara RS som går nu utan även Covid och influensa där gravida räknas som en riskgrupp och de rekommenderar att man vaccinerar sig, vilket givetvis är upp till var och en, men det kan ju vara olika tankesätt beroende på om man är vaccinerad eller inte. Tycker helt enkelt att du ska läsa på vad råden från vården är när det gäller gravida och RS, Covid och influensa och sen utifrån det avgöra om du ska fira jul med släkt och vänner. Det är ju inte bara bebis du ska tänka på utan även ditt eget mående och det är ju inte långt kvar tills du är fullgången (37+0) och bebis kan titta ut närsom.
    Hoppas att det går bra med allt och God jul! :) 
  • CQQkieë
    DazaC skrev 2022-12-18 08:12:30 följande:
    Bebis är ju skyddad i magen så länge den befinner sig där, men sen är det ju inte bara RS som går nu utan även Covid och influensa där gravida räknas som en riskgrupp och de rekommenderar att man vaccinerar sig, vilket givetvis är upp till var och en, men det kan ju vara olika tankesätt beroende på om man är vaccinerad eller inte. Tycker helt enkelt att du ska läsa på vad råden från vården är när det gäller gravida och RS, Covid och influensa och sen utifrån det avgöra om du ska fira jul med släkt och vänner. Det är ju inte bara bebis du ska tänka på utan även ditt eget mående och det är ju inte långt kvar tills du är fullgången (37+0) och bebis kan titta ut närsom.
    Hoppas att det går bra med allt och God jul! :) 
    Tack så mycket för svar : ) 

    Jag är vaccinerad mot covid, har två sprutor och tycker det håller. Influensa vaccin har jag inte tagit, tycker det är lite sent nu när jag är i vecka 36, kommer vara i vecka 37+0 dagen efter julafton... Och bor inte i Sverige, så kommer resa 7-10 timmar i bil för att hälsa på släkten. 
    Hoppas ju att det ska gå bra, men kommer bäbis tidigare finns ju sjukhus i Sverige också att föda på, även om det inte är optimalt att åka så långt ifrån "min" förlossningsavdelning här. 

    Jag har inte fått dom rekommendationer som Sverige har angående influensa vaccin och kikhosta. Det är inte standard här där jag bor. Covid rekommenderas, alltså 3r dos. Men här var heller inte covid ett så stort problem som i Sverige så har helt enkelt skippat det, först nu när jag tänker på att åka till Sverige i några dagar som jag är lite tveksam ifall jag borde tagit en 3e spruta..

    Men vill inte ta några vaccin och riskera att bli sjuk/biverkningar när jag är så nära bf.. 
Svar på tråden Med tanke på RS, ska ni med barn 0-3 månader gamla fira jul med släkten eller stanna hemma?