• TurkosDream

    Frånvarande fäders underhållskostnader

    En sak jag länge funderat på, hur fungerar det egentligen?

    Tänk dig en låginkomsttagare som har spritt sitt säd både här och där. Jag vet flera män som har mer än 3 barn varav inga bor mer än max varannan helg, så underhållsskyldighet uppfylls.

    Men hur fungerar det ekonomiskt i praktiken? Är dessa fädrar för alltid skuldsatta? Tas det inte i beaktning att han har låg inkomst, sätt till att varje barn minst ska ha 1673kr/mån?

    Många instanser görs det avdrag för ens egna leverne, man talar om levnadskostnader och existensminimum. Men vad går före? Pappan eller barnens rättigheter?
    Får man betala en mindre summa och FK står för resten kostnadsfritt? Om man helt enkelt inte har råd för sig själv? Eller en livstid hos kronofogden väntar, tills mannen ökar sin inkomst och kan betala hela summan och betala tillbaka till FK? Ligger det som en egen skuld hos FK som man får börja beta av när barnen blir myndiga, men sabbar inte ens kreditvärdighet?

    Jag vill naturligtvis inte inkräkta på en sådan sak till de personer jag har i min bekantskapskrets, men kan inte låta bli att undra...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-17 20:18
    För att konkretisera ytterligare.
    En man har 8 barn, lön 25.000 innan skatt, ca 19.000 ut. Underhållskostnader på 1673 x8, bara det är 13,384
    Underhållet höjs även efter att barn passerar 7 års ålder, och flerbarnstillägg är en grej.
    Det säger sig rätt direkt att den kalkylen inte går ihop?

    Även med "bara" 4 barn är det 8192 kr (1673x4) +tilläggsbidrag som jag inte vet exakt summa, då räknat på att det är 2 barn är över 7 år och 2 barn är äldre än 15 år.
    Då återstår 10808kr, vilket bara en hyra kan ligga på nu för tiden? Något i överkant kanske, om man tänker att personen bor litet utanför stan, men har då inget utrymme för barnen.

  • Svar på tråden Frånvarande fäders underhållskostnader
  • TurkosDream
    Drottningen1970 skrev 2022-12-17 21:50:36 följande:

    Fast det hade kostat mer om personen faktiskt hade den dagliga vården om barnen.


    Det har jag inte sagt något om?
    Jag undrar hur det fungerar. I praktiken.

    Jag vet flertal som har vad jag tycker, många barn, som de inte närvarar för och undrar då hur det går ihop.
  • Beccus

    Söker boendeföräldern underhåll från FK så görs en utredning om betalningsförmåga. Bedömer FK att det inte finns förmåga att betala så står dom för hela summan utan att den andra föräldern blir skyldig något. Bedömer FK att det finns förmåga att betala så räknas det ut hur mycket. Det tas hänsyn till boende, antal barn och inkomst. FK betalar ut mellanskillnaden om umgängesföräldern inte kan betala hela summan. Enda gången det hamnar hos kronofogden är om den som bedöms kunna betala struntar i att göra det. 

Svar på tråden Frånvarande fäders underhållskostnader