• mormor 1965

    Hittade en julgran framför vår ytterdörr

    Haha, ja, någons julgran har blivit fellevererad antar jag. Igår morse står en fin liten gran lutad mot vår förrådsvägg.
    Vi satt en förfrågan om nån saknar en gran i husföreningens Facebookgrupp, men inget har ännu anmält sig som ägare.
    Jag börjar få lust att ta in den och behålla den, men min man tvekar och säger , tänk om det kommer nån och letar efter den ännu.
    Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden Hittade en julgran framför vår ytterdörr
  • glassgumman78

    Stod det vilket företag som levererat eller liknande kan man ju alltid försöka nå dem och fråga.

    Annars skulle jag nog vänta nogån dag och sen ta in den...

  • mormor 1965
    Mortiscia80 skrev 2022-12-18 13:30:18 följande:

    Jag skulle ha låtit bli den. Ni vet ju att ni inte har beställt någon julgran så det blir stöld.


    Stöld? Vad ska vi göra då? Lämna den som hittegods till polisen?
  • mormor 1965
    glassgumman78 skrev 2022-12-18 08:31:54 följande:

    Stod det vilket företag som levererat eller liknande kan man ju alltid försöka nå dem och fråga.

    Annars skulle jag nog vänta nogån dag och sen ta in den...


    Nix, inga lappar alls. Bara en granGlad
  • Mortiscia80
    mormor 1965 skrev 2022-12-18 20:41:03 följande:
    Stöld? Vad ska vi göra då? Lämna den som hittegods till polisen?
    Låt den vara. Ställ den åt sidan så den inte står i vägen bara.
  • Loet

    De flesta leveransföretag tar kort när de lämnat något framför dörren så när de som beställt granen hör av sig så går det säkert att spåra att den blev fellevererad till er. Fast det är konstigt att det inte fanns någon lapp eller något liknande. Ni får avvakta helt enkelt.

  • Litorina
    Mortiscia80 skrev 2022-12-18 13:30:18 följande:

    Jag skulle ha låtit bli den. Ni vet ju att ni inte har beställt någon julgran så det blir stöld.


    Någon har ju lämnat den hemma hos TS, så stöld kan det knappast bli. 


    TS, jag hade väntat någon dag till för att se om ngn i föreningen saknar den och sen tagit in den och sett den som årets julklapp från Ödet. :) 

    Den som skulle fått den har förmodligen hört av sig till företaget och en ny är på väg. 

  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2022-12-19 08:30:58 följande:

    Någon har ju lämnat den hemma hos TS, så stöld kan det knappast bli. 


    TS, jag hade väntat någon dag till för att se om ngn i föreningen saknar den och sen tagit in den och sett den som årets julklapp från Ödet. :) 

    Den som skulle fått den har förmodligen hört av sig till företaget och en ny är på väg. 


    Den är ju inte till ts, vem lämnar en gran som anonym gåva? Mest troligt har så klart någon beställt den och då får man inte ta den hur som helst.
  • Litorina
    Mortiscia80 skrev 2022-12-19 10:14:01 följande:
    Den är ju inte till ts, vem lämnar en gran som anonym gåva? Mest troligt har så klart någon beställt den och då får man inte ta den hur som helst.

    Men det är ju helt omöjligt för TS att veta vem som beställt den eller var den kommer ifrån och lika svårt för den som skulle fått den att gissa var den hamnat och förmodligen billigare och enklare för granföretaget att skicka en ny gran till den som blev utan än att försöka hitta den förlupna. Jag har svårt att tro att de lägger timpeng på granspanare som går omkring och letar. 

  • Mortiscia80
    Litorina skrev 2022-12-19 12:51:40 följande:

    Men det är ju helt omöjligt för TS att veta vem som beställt den eller var den kommer ifrån och lika svårt för den som skulle fått den att gissa var den hamnat och förmodligen billigare och enklare för granföretaget att skicka en ny gran till den som blev utan än att försöka hitta den förlupna. Jag har svårt att tro att de lägger timpeng på granspanare som går omkring och letar. 


    Det är ingen som kräver att ts ska leta upp ägaren, bara låta bli att ta andras egendom. Det kan ju vara en granne som beställt granen lika gärna.
  • mormor 1965
    Litorina skrev 2022-12-19 08:30:58 följande:

    Någon har ju lämnat den hemma hos TS, så stöld kan det knappast bli. 


    TS, jag hade väntat någon dag till för att se om ngn i föreningen saknar den och sen tagit in den och sett den som årets julklapp från Ödet. :) 

    Den som skulle fått den har förmodligen hört av sig till företaget och en ny är på väg. 


    Jag är inne på samma tanke. Har tagit in den redan.
Svar på tråden Hittade en julgran framför vår ytterdörr