• Flikkan

    Hjälp till jul?

    Har 2 pojkar på 7&8! Plus en nyfödd. 


    Kommer inte ha råd med några julklappar till barnen. Eller julbak, godis, mat.  


    Det gör så ont i hjärtat. Vet inte vad jag ska ta mig till. 💔


     


    Då mina pojkar har haft det så tufft detta år med en pappa som hållit dom ifrån mig och det har varit kaos med tvist, soc, och kämpande för att dom ska få komma tillbaka. 


    Vill bara att dom ska få en normal fin tid. 


    (dessa tvister är grunden till att jag har det så tufft ekonomiskt nu) 


     


    Någon som sitter i samma sits?

  • Svar på tråden Hjälp till jul?
  • Anonym (EB)
    Flikkan skrev 2022-12-18 18:56:11 följande:
    Hjälp till jul?

    Har 2 pojkar på 7&8! Plus en nyfödd. 


    Kommer inte ha råd med några julklappar till barnen. Eller julbak, godis, mat.  


    Det gör så ont i hjärtat. Vet inte vad jag ska ta mig till. 💔


     


    Då mina pojkar har haft det så tufft detta år med en pappa som hållit dom ifrån mig och det har varit kaos med tvist, soc, och kämpande för att dom ska få komma tillbaka. 


    Vill bara att dom ska få en normal fin tid. 


    (dessa tvister är grunden till att jag har det så tufft ekonomiskt nu) 


     


    Någon som sitter i samma sits?


    Du har väl en sambo som kan hjälpa dig?
  • Spucks
    Anonym (EB) skrev 2022-12-18 18:58:24 följande:
    Du har väl en sambo som kan hjälpa dig?
    Varför tror du att varenda människa ha en sambo/make?
  • Anonym (Teddy)
    Spucks skrev 2022-12-18 19:05:10 följande:
    Varför tror du att varenda människa ha en sambo/make?
    Eftersom ts har en nyfödd bebis så antar man väl att det finns en pappa till det barnet nånstans. 
  • Anonym (Sökt?)

    Du har väl sökt hjälp? Kyrkan, Stadsmissionen, Giving people osv osv. 

  • Anonym (tjopp)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-18 19:07:57 följande:
    Eftersom ts har en nyfödd bebis så antar man väl att det finns en pappa till det barnet nånstans. 
    Antagligen finns det en mansbebis/spermadonator som dumpat henne och bebisen och som inte vill betala ett öre, ja. 
  • Anonym (EB)
    Spucks skrev 2022-12-18 19:05:10 följande:
    Varför tror du att varenda människa ha en sambo/make?
    De flesta som har en nyfödd har det.
  • Anonym (EB)
    Spucks skrev 2022-12-18 19:05:10 följande:
    Varför tror du att varenda människa ha en sambo/make?
    Var skrev jag att varenda en har en sambo? Varför drar du ens in alla andra, när det bara handlar om en person, TS?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (tjopp) skrev 2022-12-18 19:44:43 följande:
    Antagligen finns det en mansbebis/spermadonator som dumpat henne och bebisen och som inte vill betala ett öre, ja. 
    Ts verkar ha väldans otur när hon väljer fäder till sina barn i så fall. 
  • Spucks
    Anonym (EB) skrev 2022-12-18 20:04:31 följande:
    Var skrev jag att varenda en har en sambo? Varför drar du ens in alla andra, när det bara handlar om en person, TS?
    Eftersom denna tråd ligger i rubriken "Ensam Förälder", ingenting i TS tyder på att det finns en annan vuxen i hemmet och du ändå förutsätter att TS har en sambo, antar jag att du tror att varenda människa har en partner.
  • Anonym (EB)
    Spucks skrev 2022-12-18 22:23:40 följande:
    Eftersom denna tråd ligger i rubriken "Ensam Förälder", ingenting i TS tyder på att det finns en annan vuxen i hemmet och du ändå förutsätter att TS har en sambo, antar jag att du tror att varenda människa har en partner.

    Du ska inte anta så mycket. 


     

  • Spucks
    Anonym (EB) skrev 2022-12-18 23:19:38 följande:

    Du ska inte anta så mycket. 


     


    Du borde lyssna på dina egna råd :)
  • Mrs Moneybags

    Du får vända dig till soc om ni inte har mat för dagen. 

    Vänd dig till kyrkan för det övriga. De kanske kan hjälpa.

  • Tow2Mater

    äta måste ni ju iallafall; försök mys till det med risgrynsgröt, en ask pepparkakor och en stor påse godis. Strunta totalt i näringsinnehållet för en dag (och handla därefter, dvs mindre vanlig mat). Bygg koja i vardagsummet, eller vad ni nu inte gör varje vecka.

    Kolla FB skänkesgrupper efter nåt smått i klappväg till barnen.

  • Anonya

    TS, det är alldeles för många tyvärr som är i samma situation. 

    Giving People har fortfarande sin julansökan öppen. Skriv till dem genast så hinner du förhoppningsvis få hjälp. 


    Har du något du kan sälja tex på facebooks Marketplace där det är gratis och lätt? Inte lätt hinna med en nyfödd plus två äldre men kanske kan ge lite lättnad på andra plan.

  • Anonym (lars)

    Jag hade inte en krona en jul . Så jag och barnen var tillsammans åt lite, spelade spel, gick på julmässa, pratade bl.a om det viktiga i livet. Mitt råd,tips,förslag är Stressa inte ang julklapparna  det gör barnen illa.  Var tillsammans , kärlek omtanke och säg som det är bara. Barn klarar sanningen . Inte lögner.  Om du inte mår bra så känner dom det.  Och då är julen förstörd, på riktigt.  Denna jul är Ni ju tillsammans. Underbart. Det är det viktigaste. Jag har aldrig upplevt en jul , som andra . Alltid fylla och mamma misshandlad. Så du har fått tillbaka dina barn. Kärlek värme trygghet och lugn ,det är vad dom vill/önskar sig. 

  • Anonym (Xfö)

    Världens sämsta råd men jag skulle ta en jul på kredit för mina barn. Hålla kostnaderna nere. Lite risgrynsgröt,  köttbullar och prinskorv brukar barnen gilla. En flaska julmust , några clementiner och en burk pepparkakor  - barn behöver  sällan den den dyra laxen. En glassburk till kvällen. Mat behöver ni ju på lördag och söndag oavsett om den råkar heta julafton och nästan alla matbutiker har onlinebeställning och betala via typ klarna.  Där kan man också ofta köpa leksaker, kortlekar, yatszy, memoryspel  då får ni också något att göra tillsammans.
    Förlåt för världens sämsta råd - man ska inte handla på kredit men jag vill bara gråta när jag hör om din situation 

  • Anonym (Gea)

    Lägg fokus på att ni är tillsammans igen! 


    Som tur är så är ju julmat ganska billig mat, så har du pengar till mat har du det även till julmat. Hembakade lussebullar är billigare än köpt bröd. Julmust är billigare än mjölk. Köp billig choklad och gör godis av cornflakes (eller popcorn) och russin med den. Det kan du göra tillsammans med de äldre barnen så har ni något mysigt att göra. (Man kan göra girlanger av popcorn också.) 


    Det är inte dyrt att fira jul om man struntar i julklapparna och på Stadsmissionen och liknande har vi hittat fina leksaker för så lite som en femma - gosedjur, spel mm. Jag förstår att det känns jättetungt att inte kunna köpa barnen det de önskar. Jag förstår verkligen! Men med begagnat kan du få ihop några paket för några tior så kan ni iaf ha en julklappsutdelning. 


    Jag hoppas så att ni kan hitta julstämning mitt i allt detta ni går igenom just nu! 

Svar på tråden Hjälp till jul?