• Mamitaaa95

    Leona eller Leonia?

    Vårt första val var Leonia, men vi är lite tveksamma.

    Jag tycker om båda namnen,

    Leonia har en stor betydelse för oss men är osäker då det är väldigt ovanligt.

    Leona har vi som andra alternativ, men kanske för vanligt?

    Vilket namn tycker ni är finare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Leona eller Leonia?
  • EnAnonumius
    Mamitaaa95 skrev 2022-12-20 12:30:46 följande:
    Leona eller Leonia?

    Vårt första val var Leonia, men vi är lite tveksamma.

    Jag tycker om båda namnen,

    Leonia har en stor betydelse för oss men är osäker då det är väldigt ovanligt.

    Leona har vi som andra alternativ, men kanske för vanligt?

    Vilket namn tycker ni är finare?


    Leona tycker jag var finare och lättare att uttala med..

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ååå)

    Om ni måste ha nåt av dem så Leona. Leonia blir för krångligt. 

    Jag tycker inte nåt av dem är så där jättefint, så jag hade nog funderat vidare på fler alternativ. 

  • Anonym (Ooo)

    Leona.

    Leonia är lite tungvrickande.

    Men hade hellre valt Leonore.

  • Stooler

    Oavsett vilket ni väljer lär det vara stor risk för smeknamn när hon börjar skolan. Flerstaviga namn får den effekten. Vi hade en Leona på skolan jag jobbade på, hon gick under smeknamnet "Lelle" i klassen...

  • Anonym (Linn)

    Leona om det är tilltalsnamn. Enklare och folk känner igen. Vanligt är det väl inte direkt, träffat en Leona. Om ni överväger andra tilltalsnamn tycker jag Leonia funkar fint som andranamn, där kan man ta ut svängarna lite mer utan att det låter som att man försöker göra sig till.

  • Xenia
    Mamitaaa95 skrev 2022-12-20 12:30:46 följande:
    Leona eller Leonia?

    Vårt första val var Leonia, men vi är lite tveksamma.

    Jag tycker om båda namnen,

    Leonia har en stor betydelse för oss men är osäker då det är väldigt ovanligt.

    Leona har vi som andra alternativ, men kanske för vanligt?

    Vilket namn tycker ni är finare?


    Leona för vanligt? Skojar du? Jag har aldrig träffat på någon som heter varken Leona eller Leonia.

    Just eftersom bägge är så pass ovanliga röstade jag på den kortare varianten Leona. Antar att det uttalas "le-Å-na".

    Men är det ett släktnamn så tycker jag att Leonia som andranamn är ett bra alternativ.

    Personligen föredrar jag den franska formen Léonie (le-å-NI) men det riskerar att stavas eller uttalas fel.
  • Anonym (;))

    Hade det inte varit allra bäst att göra som Elon och ge ungen ett helt obegripligt namn, för att vara helt säker? Jag röstar för Läånijahh.

Svar på tråden Leona eller Leonia?