• Anonym (Sjukpensionär)

1350 kr på afternoon tea eller spara på börsen?

Jag började för några månader att fylla i undersökningar som man får betalt för,trodde inte mycket på det men jag har tiden då jag är sjukpensionär.

Jag sa i början att jag ska bjuda sambon och sonen på afternoon tea (450:-/pers), jag har alltid velat testa, men eftersom jag är gastric bypass-opererad så känns det som extremt onödiga pengar. Dessa pengarna är ju dock bara bonus...

Nu har jag kommit upp i 1700 kr och börjar känna mig snål... De pengarna kan göra sig bättre på börsen inför pensionering, jag har bara 30.000 sparat som buffert och kommer få lägsta pensionutbetalningen på typ 7500 efter skatt...

Hur skulle ni gjort? En bit av mig känner ju att jag redan lovat afternoon tea och man kan inte ta tillbaks ett löfte... Men allt jag kan spara för framtiden är jättebra...

• Svar på tråden 1350 kr på afternoon tea eller spara på börsen?
  • Anonym (A)

Har du lovat är ju läget som så.

Själv skulle aldrig i livet betala 450 kr för te. Så inte min grej. Gjort det en enda gång och ingen åt upp bakverken som var skräp allihopa. Champagnen som kom till drack vi alla upp

• Anonym (Nja)

Aldrig en så dyr fika! Nej, spara pengarna eller lägg på aktier eller nåt du behöver. Jag skulle inte ens betala 450:- för tre personer på afternoon tea. Säger som bärgningsbilen, köp hem lyxfika istället och ta vara på resten.

• Anonym (Fia)

Resonemanget om att det är bortkastade pengar för att du är gbp opererad är ju lite knäppt, det går ju utmärkt att bara äta väldigt lite av allt om det nu var något du ville testa. Sen kanske det inte är värt det ändå (låter som det kan variera rejält med kvalitén, hör dig för med andra som varit på samma ställe kanske).

Du nämner bara att det är något du velat testa, är det något som sambon och sonen också gärna vill? Är det inte något de brinner för så kanske ni kan göra någon annan upplevelse tillsammans som alla uppskattar mer? Är det något de verkligen vill just det (speciellt om det är sonen) så blir det rätt sketet att backa om man lovat. Kanske dock är lite fördomsfullt av mig, men det låter inte som något unga killar verkar drömma om att göra utan då kanske det viktiga snarare är att göra något extra tillsammans. 

Gör något speciellt tillsammans ni inte vanligen gör.

Tyvärr tjänar du inte särskilt mycket på att snåla undan "till pension" om du står inför garantipensionsnivåer - för att det ska bli tillräckligt mycket att göra stor skillnad så kommer generellt andra ersättningar att minskas med den förmögenhet eller inkomst man anses ha. Se upp med den extra inkomsten och försäkringskassan, anses du lägga mer än 5 timmar i veckan kan du hamna i trubbel där gällande arbetsförmåga. 

Däremot är det ju bra att ha en buffert. Har du bostadstillägg? (om du inte har och inte sökt bör du göra det, många missar som har rätt till det) - då behöver du se till att tillgångar som inte är permanentbostad redovisas in om de senare överstiger 100 000. 

• Aniiee

Afternoon/High tea. Det är en upplevelse om det är på ett bra ställe och 450 kr är faktiskt inte särskilt mycket i sammanhanget.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (l)

Ett löfte är ett löfte .Speciellt till ett barn.

Jag hade älskat massa små ätbara saker. Inte te tyvärr så det faller på det. Som GBP är det väl optimalt med små bitar av flera olika saker?

• Citronella
    Anonym (A) skrev 2022-12-20 15:25:13 följande:

Har du lovat är ju läget som så.

Själv skulle aldrig i livet betala 450 kr för te. Så inte min grej. Gjort det en enda gång och ingen åt upp bakverken som var skräp allihopa. Champagnen som kom till drack vi alla upp

Trist att ni var på ett dåligt ställe. Min erfarenhet är att bakverken och smörgåsarna är helt fantastiska jag har varit på afternoon Tea många gånger både i Sverige och utomlands. 
  • Citronella
    Anonym (l) skrev 2022-12-20 16:44:14 följande:

Ett löfte är ett löfte .Speciellt till ett barn.

Jag hade älskat massa små ätbara saker. Inte te tyvärr så det faller på det. Som GBP är det väl optimalt med små bitar av flera olika saker?

Jag är inte GBP opererad själv men jag skulle gissa att det är för fett och det är definitivt för mycket mat. Sen behöver man såklart inte äta allt. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-12-20 15:22:49 följande:
    1350 kr på afternoon tea eller spara på börsen?

Jag började för några månader att fylla i undersökningar som man får betalt för,trodde inte mycket på det men jag har tiden då jag är sjukpensionär.

Jag sa i början att jag ska bjuda sambon och sonen på afternoon tea (450:-/pers), jag har alltid velat testa, men eftersom jag är gastric bypass-opererad så känns det som extremt onödiga pengar. Dessa pengarna är ju dock bara bonus...

Nu har jag kommit upp i 1700 kr och börjar känna mig snål... De pengarna kan göra sig bättre på börsen inför pensionering, jag har bara 30.000 sparat som buffert och kommer få lägsta pensionutbetalningen på typ 7500 efter skatt...

Hur skulle ni gjort? En bit av mig känner ju att jag redan lovat afternoon tea och man kan inte ta tillbaks ett löfte... Men allt jag kan spara för framtiden är jättebra...

Jag skulle hitta ett annat ställe för afternoon tea och spara resten. 450 kr/person är rätt mycket och du kan säkert hitta något bättre ställe att gå till. Jag bor i England och jag och min man har gått på afternoon tea ett flertal gånger och har aldrig betalat 450pp. Känns onödigt dyrt, och de ställen vi gått till har varit väldigt bra så det är inte som att vi har gått till något halvdant ställe.
  • Anonym (A)

Citronella, detta var i Burj Khalifa och dyrt som tusan.
    Nu är jag ingen te och fika-människa direkt så därav kommer det inte hända igen. Vi var tvungna att beställa det (eller äta ännu dyrare) för att få vara i restaurangen. Nu är det gjort.

• Anonym

Gå på donken istället, det uppskattar nog barnet mer iallafall. Och gubben lär överleva.

• Anonym (l)
    Citronella skrev 2022-12-20 18:22:51 följande:
    Jag är inte GBP opererad själv men jag skulle gissa att det är för fett och det är definitivt för mycket mat. Sen behöver man såklart inte äta allt. 

Nej, frågade inte dig...

Det är samma problem om TS går ut och äter med familjen. Här kan hon testa flera alternativ, upplägget varierar beroende på ställe och maken+son lär inte ha problem att äta vad hon inte får i sig. Har man länge längtat efter att testa just detta är det roligare att faktiskt våga testa än att alltid undra.
  • Citronella
    Anonym (A) skrev 2022-12-20 18:47:21 följande:

Citronella, detta var i Burj Khalifa och dyrt som tusan.
    Nu är jag ingen te och fika-människa direkt så därav kommer det inte hända igen. Vi var tvungna att beställa det (eller äta ännu dyrare) för att få vara i restaurangen. Nu är det gjort.

Att få vara i skyskrapan är en upplevelse i sig Jag förstår att ni gick dit men döm inte allt Afternoon tea efter den upplevelsen det är viktigt att läsa recensioner innan. När jag tänker på Afternoon tea tänker jag inte på Mellanöstern heller det är en brittisk grej. 
  • Anonym (A)

Helt sant. Provar ev någon gång i London.

• Citronella
    Anonym (l) skrev 2022-12-20 19:23:01 följande:

Nej, frågade inte dig...

Det är samma problem om TS går ut och äter med familjen. Här kan hon testa flera alternativ, upplägget varierar beroende på ställe och maken+son lär inte ha problem att äta vad hon inte får i sig. Har man länge längtat efter att testa just detta är det roligare att faktiskt våga testa än att alltid undra.

Varför är du så otrevlig? Alla får svara i ett publikt forum om du är så känslig för att någon tilltala dig föreslår jag privata meddelanden. 

TS gör såklart som hon vill men jag tror som sagt inte hon kommer få ut så mycket av själva maten. Skillnaden mellan dig och ts är att du gärna vill medan ts är osäker och helst verkar vilja spara pengarna. 

Svar på tråden 1350 kr på afternoon tea eller spara på börsen?