• Anonym (Ide)

    Är det olagligt att medvetet pajja motorn?

    Jag har problem med att en granne snor bensin och av en slump snubblade jag över en historia där en berättade om att han haft samma problem och lämnar en dunk framme med flit... Den innehöll bensin för luktens skull, men också massa annat son skulle pajja motorn. Grannens bil gick sönder.

    Skille det vara olagligt att göra samma sak?

  • Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?
  • Xlr8
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 14:32:25 följande:
    Anonym (Aschberg) skrev 2022-12-23 10:04:02 följande:
    Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
    Det finns precis noll rimlighet i att jag som ägare av något skulle kunna bli åtalad för ev konsekvenser defekter på min egendom orsakar på gärningsman som stjäl min egendom.

    Men nu finns det ju en del som är orimligt i lagen...


    Jag ska ta ett  verkligt exempel men med påhittade namn. 
    På 90 talet fanns en gubbe som hette Kalle. 
    Han hade en viss för kärlek för ett visst bilmärke och deras värsting bilar. 
    Kalle hade i många år haft svårt att få ha sina bilar ifred.
    Kalle skulle byta till nya större fälgar och nya större Brembo bromsar. 
    Kalle byter bromsarna först, upptäcker att dom han saknar en Spacer eller ngt till nya fälgar. 

    Då Kalle prov monterat bromsarna har han ej ännu anslutit broms ledningarna och han vill ha bilen på mark nivå för att utföra arbetet i kupén. Gamla fälgar monteras på och bilen står nu på backen. 

    Några dagar hör Kalle ngt konstigt från garaget, ser sin dyrgrip bli stulen framför ögonen. Han hoppar omedelbart in i sin bruksbil å "jagar".
    Kommer ikapp och tjuven kör ifrån Kalle som ingenting.
    Nu bor han på ett berg och i botten på berget är det en t- korsning. Han hinner se sin bil tända bromsljusen för och pumpa ett par gånger för att sen se sin bil leka världens snabbaste motorsåg och peta ner en skaplig tall för att stanna i tall nr 2. 

    Nu har bilen istället sett blivit konverterad från front monterad motor till bak monterad motor. Med en tjuv liggandes på alla sittplatser och bagageutrymmet samtidigt.

    Domstolen var inne på att det var försåts minerat.
    Och han dömdes för något typ vållande eller graden precis under. 
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 14:32:25 följande:

    Hur som helst blir det ju i princip ogörligt att driva något liknande med tanke på bevisbördan, hur ska någon kunna bevisa att anledningen till att jag gjort vad jag har gjort med det uppsåt de påvisar?

    Han har anmält grannen så polisen vet att han är medveten om att om han ställer bensin dunkar på x plats blir dom stulna.
    Varför skulle han ställa en helt oanvändbara mix gömd i en bensindunk just där?
  • elmadumle
    Anonym (Aschberg) skrev 2022-12-23 10:04:02 följande:

    nym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-23 09:49:49 följande:



    Se det som att TS skulle gillra en fälla genom att koppla bort bromsarna då han misstänkte att en viss person skulle "låna" bilen. Då tror jag att det helt klart det vore åtalbart.
    Det är inte olagligt att koppla bort bromsarna på sin egen bil. Den som begår brottet är den som stjäl bilen.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Troligvis) skrev 2022-12-22 07:59:20 följande:

    Ja, troligvis, då ditt uppsåt är att förstöra hans motor. 

    Skulle dock aldrig bli en fällande dom pga bevisläget. Större risk för repad lack och sönderskurna däck. 


    Fel!
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Troligvis) skrev 2022-12-22 08:07:09 följande:
    Ditt uppsåt, varför du gör det. 
    Fel. 
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Iq) skrev 2022-12-22 22:21:42 följande:
    Jo det finns vätskor där det inte är ok att hälla över i andra kärl just för identifikationen. Att hälla olja i en mjölkförpackning kan knappast anses ok. 
    Fast nu var det inte vad som var okej eller inte som diskuterades. 
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Funkar inte så) skrev 2022-12-23 06:09:44 följande:
    Funkar inte så. Lagen kan ofta vara ganska sträng mot "vanligt folk" som tar till hårda metoder eller en excess av våld för att skydda sig eller hämnas för brott.

    Verkar om man bara ser det snabbt vara orättvist, du skyddar ju dig bara eller ger igen, va står samhället på riktiga brottslingars sida? Men det måste vara så för att få just "vanligt folk" att sköta sig annars blir det svenskt klansamhälle ala västkustens skärgårdsmiljö med så långa fejder mellan familjer, släkter och olika öar att det ärvs över generationer att jävlas mot varandra och ingen vet vem som egentligen började.
    Fel!
  • Anonym (Aschberg)
    elmadumle skrev 2022-12-24 22:36:05 följande:
    Det är inte olagligt att koppla bort bromsarna på sin egen bil. Den som begår brottet är den som stjäl bilen.
    Det beror på uppsåtet. Givetvis får man mecka med sin egen bil, men att medvetet gillra en fälla för att lära tjuvarna en läxa är inte lagligt.

    Privatpersoner har inte rätten att straffa tjuvar.

  • Anonym (Man med klös)

    Bara några imbeciller som skriver här på detta forum som inte har någon som helst koll.

    Du får ha vad du vill i dina dunkar. Det är dina dunkar.

  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-12-27 09:21:26 följande:

    Bara några imbeciller som skriver här på detta forum som inte har någon som helst koll.

    Du får ha vad du vill i dina dunkar. Det är dina dunkar.


    Håller med till 120%. Det är verkligen PK-maffian som skriver i tråden.. Jösses. 

    Jepp det är dina dunkar, nuff said. Dessutom skulle jag vilja se grannens eventuella polisanmälan, och hur han motiverar det hela.
  • Anonym (Troligvis)
    Anonym (Jösses) skrev 2022-12-27 09:34:28 följande:
    Håller med till 120%. Det är verkligen PK-maffian som skriver i tråden.. Jösses. 

    Jepp det är dina dunkar, nuff said. Dessutom skulle jag vilja se grannens eventuella polisanmälan, och hur han motiverar det hela.
    Det är inte så lagen funkar. Om man medveten ordnar en fälla med syfte att skada kan man bli fälld för det. Även om det är i egen dunk och på egen tomt.

    Men, precis som du skriver och jag tidigar har skrivet, så är sannolikherten för en fällande dom extrermt liten då dels bevisläget är väldigt osäkert och dels sannolikheten att grannen anmäler väldigt lågt.

    I det här fallet är nog risken större att grannen hämnas på något sätt som att repa lacken eller skära sönder däcken,
  • elmadumle
    Anonym (Aschberg) skrev 2022-12-27 08:10:45 följande:
    Det beror på uppsåtet. Givetvis får man mecka med sin egen bil, men att medvetet gillra en fälla för att lära tjuvarna en läxa är inte lagligt.

    Privatpersoner har inte rätten att straffa tjuvar.
    Ja om nu personen i fråga vill meka med sin bil och ta bort bromsarna för att byta de på den bilen som misstänks bli stulen så kan han inte bli dömd för någonting, det är ägarens egendom fortfarande, och ingen kan bevisa att det görs för att gillra en fälla. 
  • Anonym (Maria)
    elmadumle skrev 2022-12-27 14:51:56 följande:
    Ja om nu personen i fråga vill meka med sin bil och ta bort bromsarna för att byta de på den bilen som misstänks bli stulen så kan han inte bli dömd för någonting, det är ägarens egendom fortfarande, och ingen kan bevisa att det görs för att gillra en fälla. 
    Men att det eventuellt inte kan bevisas är en annan sak. Det är fortfarande olagligt att försöka åsamka skada även om man använder sina egna ägodelar för att uppnå det resultatet.
Svar på tråden Är det olagligt att medvetet pajja motorn?