• Simon9090

    Ensidig halsont länge

    Hej! 

    Jag blev sjuk i början av november, med feber en dag, snuva & hosta samt halsont. 


    Allt släppte efter ungefär en vecka. Men jag har fortfarande kvar halsont på vänstersida. Jag har inga mandlar kvar då de är bortopererade sen länge. 


    Det gör mest ont i halsen när jag sväljer och det känns som att det strålar/kittlar till mot örat samt bakhuvudet. 


    Har varit hos VC två gånger de har kollat på halsen och tagit blodprov som inte visade något. 


    Min fråga är om någon har eller har varit med om något liknande? 

    Tacksam för svar!


    Halsont infektion långvarig
  • Svar på tråden Ensidig halsont länge
  • Anonym (K)

    Min bästa vän har halsont sedan våren 2020 då hon var sjuk (mest troligt covid). Hon har perioder det är bättre men så fort hon ansträngt sig blir det värre. Halsonten går aldrig bort helt men inget syns på prover...

  • Anonym (allergiker deluxe)

    Jag har ofta gått med halsont i veckovis. Har mycket allergier och mitt immunförsvar är därmed rätt segt och fokuserar ofta på helt fel saker.

    Mitt immunförsvar har ADHD, kan man säga.

    Hade problem med bihålorna efter varenda virus jag fick under flera år, så det var alltid ngt som låg och kokade runt där även om det inte syntes på CRP-test.

    Om du är snuvig så kan du testa nässköljningar med koksaltlösning (man kan koka saltvatten själv i kastrull hemma), Nasaline sköljspruta säljs på apotek.

    Om du är "klar" i alla näsgångar så testa en rejäl omgång bastu, gärna med kalla bad emellan också om du pallar det. Det sätter fart på kroppen och immunförsvaret. Sov mycket också, kroppen städar och lagar saker medan vi sover.

    Men ibland är det bara så att man får flera virus på raken, eller samtidigt, och kroppen kan i vissa fall hantera dem som en "speedbump" snarare än att dra igång feber och alla andra symptom som hör till. Man blir trött, seg, får lite halsont bara. Kanske det håller i längre tid då bara eftersom kroppen inte har ringt i stora klockan och tagit ut brandbilarna.

    Studier visar att många fler än som vet om det har haft vinterinfluensan, en del får bara inga symptom, precis som med covid. Hos särskilt infektionskänsliga barn har man konstaterat att 3-5 förkylningsvirus kan vara aktiva i kroppen samtidigt. 

    Så det första rådet blir väl egentligen att undvika mer smitta- tvätta händerna och håll dig borta från sjuka personer, småbarn med dagisebola och folksamlingar. 

    Vi som får evighetshalsont måste ta hand om oss lite extra.

  • Simon9090

    Jag får pröva att verkligen vila ut mig också. 


     men det är en konstig halsont då den är ensidig och det kan göra ont när jag pratar ibland, när jag spänner mig ibland. Jätte konstig. 

  • Anonym (Matilda)

    Hej! Jag har precis som du, blev sjuk i mitten av november med halsont och hosta. Blev frisk från det efter några dagar men halsontet är fortfarande kvar och nu inne på 7e veckan med ont i halsen. Gör ont när jag sväljer på vänster sida.. Börjar bli lite knäpp nu pga oro för att det kan vara något allvarligt? varit på vårdcentralen 2 gånger men dem hittar inget och vill avvakta? 
    Hur har det gått för dig? 

Svar på tråden Ensidig halsont länge