• Mon 26 Dec 2022 16:35
    2026 visningar
    9 svar
    9
    2026

    Tunn slemhinna FET

    Hej! 


    Letar efter er som har haft problem med tunn slemhinna i samband med FET. Jag och min man har gjort fem IVF/ICSI med totalt sju återföringar, varav de senaste två FET. Vid FET har min slemhinna inte blivit tjockare än ca 6,5 mm trots tillskott på östrogen. Kliniken har tyckt att vi ska sätta tillbaka ändå eftersom slemhinnan har varit fin och treskiktad. Har dock börjat blöda redan efter fem dagar. Vi har en blastocyst kvar i frysen och kommer att göra en sista frysåterföring. Känns dock inte bra att köra på på samma sätt med samma tunna slemhinna. Har ni några liknande erfarenheter eller råd att komma med? 

    Allt gott! 

  • Svar på tråden Tunn slemhinna FET
  • Anonym (Många­)
    Mon 26 Dec 2022 22:24
    #1

    Jag har gjort 6 FET via ED och alltid fått tjock slemhinna. Då tar man Progynon och progesteron och äl-spruta 2 ggr vilket ger effekt. Kanske skulle klämma i med allt det?

  • Tue 27 Dec 2022 14:02
    #2
    Anonym (Många) skrev 2022-12-26 22:24:25 följande:

    Jag har gjort 6 FET via ED och alltid fått tjock slemhinna. Då tar man Progynon och progesteron och äl-spruta 2 ggr vilket ger effekt. Kanske skulle klämma i med allt det?


    Tack för att du delar dina erfarenheter. Hur kommer det sig att man tar ÄL-spruta två gånger? Aldrig hört tidigare. Allt gott! 
  • Anonym (Många­)
    Tue 27 Dec 2022 14:30
    #3
    +1
    Vuisin skrev 2022-12-27 14:02:47 följande:
    Tack för att du delar dina erfarenheter. Hur kommer det sig att man tar ÄL-spruta två gånger? Aldrig hört tidigare. Allt gott! 
    Man tar den en gång för en fejkad äl- man får ju inte ha äl vid ÄD- 7 dagar före insättning och sen en gång till själva insättningsdagen för en extra boost av slemhinnan.
  • Thu 29 Dec 2022 09:47
    #4

    Hej
    Tyvärr har jag inget bra råd att komma med men har samma problem.
    Efter många försök i Sverige utan resultat åkte jag till Riga o träffa en läkare där. 
    Hon gjorde ett ultraljud och sa att jag har något som heter adenomyos. Jag fick några tabletter som jag tog i tre mån och sedan gjorde jag en återföring. Slemhinnan var inte mer än 5.6 men jag blev gravid ändå. Slutade dock i MA. 
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre. 

  • Thu 29 Dec 2022 18:30
    #5
    Izza8511 skrev 2022-12-29 09:47:38 följande:

    Hej
    Tyvärr har jag inget bra råd att komma med men har samma problem.
    Efter många försök i Sverige utan resultat åkte jag till Riga o träffa en läkare där. 
    Hon gjorde ett ultraljud och sa att jag har något som heter adenomyos. Jag fick några tabletter som jag tog i tre mån och sedan gjorde jag en återföring. Slemhinnan var inte mer än 5.6 men jag blev gravid ändå. Slutade dock i MA. 
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre. 


    Tråkigt att höra, känner med dig! Mina läkare tycker inte att man ska vara så fixerad vid slemhinnans tjocklek utan tycker att utseendet (att den är treskiktad) är viktigast. Jag har dock svårt att släppa det eftersom det är så konkret och mätbart. Men att du blev gravid visar såklart på motsatsen. Hur stor skillnad gjorde tabletterna, dvs. hur tjock har den blivit innan? Har ni någon plan framåt? Kram!
  • Anonym (Många­)
    Thu 29 Dec 2022 18:48
    #6

    För många år sen fanns en kvinna här med samma problem. Hennes slemhinna slutade på 4-5 mm trots medicin och hon vare sig kunde gör insättning eller bli gravid. Hon lyckades dock till slut, men jag vet inte vad hon gjorde eller fick för medicin. Hon heter Redan 47 och har skrivit i tråden Vi som gär ÄD nr.4  ( ja, det ska stavas fel). Kika in där tjejer!

  • Thu 29 Dec 2022 19:26
    #7
    Vuisin skrev 2022-12-29 18:30:51 följande:
    Tråkigt att höra, känner med dig! Mina läkare tycker inte att man ska vara så fixerad vid slemhinnans tjocklek utan tycker att utseendet (att den är treskiktad) är viktigast. Jag har dock svårt att släppa det eftersom det är så konkret och mätbart. Men att du blev gravid visar såklart på motsatsen. Hur stor skillnad gjorde tabletterna, dvs. hur tjock har den blivit innan? Har ni någon plan framåt? Kram!
    Det gjorde ingen skillnad i tjocklek utan det var väl mer att slemmhinnan inte mådde bra av adenomyosen och att den försvann  med medicinen.
    Nej ingen plan alls, har gjort en återföring nu för 9 dagar sen. Testet visa neg idag så jag tror absolut inte att det har tagit sig. Är bara ledsen nu för det känns som ingen kan hjälpa mig med detta
  • Thu 29 Dec 2022 21:24
    #8
    Izza8511 skrev 2022-12-29 19:26:46 följande:
    Det gjorde ingen skillnad i tjocklek utan det var väl mer att slemmhinnan inte mådde bra av adenomyosen och att den försvann  med medicinen.
    Nej ingen plan alls, har gjort en återföring nu för 9 dagar sen. Testet visa neg idag så jag tror absolut inte att det har tagit sig. Är bara ledsen nu för det känns som ingen kan hjälpa mig med detta
    Förstår att det känns hopplöst men någon gång måste det väl ändå var vår tur. Håller alla mina tummar för dig! Styrkekramar 
  • Thu 29 Dec 2022 21:25
    #9
    Anonym (Många) skrev 2022-12-29 18:48:40 följande:

    För många år sen fanns en kvinna här med samma problem. Hennes slemhinna slutade på 4-5 mm trots medicin och hon vare sig kunde gör insättning eller bli gravid. Hon lyckades dock till slut, men jag vet inte vad hon gjorde eller fick för medicin. Hon heter Redan 47 och har skrivit i tråden Vi som gär ÄD nr.4  ( ja, det ska stavas fel). Kika in där tjejer!


    Tack för tips, ska kolla där! 
Svar på tråden Tunn slemhinna FET