• Spelbart

    Den stora umgänges-tråden

    Hej alla.
    Jag har haft en tanke ganska länge nu att forum som detta är den perfekta platsen att träffa nya intressanta människor på, men att detta inte utnyttjas tillräckligt!

    Bakgrund om mig själv och varför jag startar denna tråden här:
    Jag är en medelålders pappa och som bor i en mindre ort i väst-sverige.
    Jag trivs med lugnet här på landet, det är tryggt och fint för min familj.

    Men den stora nackdelen med att bo på landet är att det är svårt att utvidga sin umgängeskrets.
    Man växer upp med och går i skolan med samma folk som sen bosätter sig i byn, och dom blir ens vänner framöver i livet på gott och ont.
    Det finns helt enkelt inte tillräckligt med människor här på byn för att man på riktigt ska få chansen att träffa folk man verkligen finner intressanta och som kan bli ens riktiga vänner för livet.
    Man är helt enkelt utlämnad till att finna de minst avstötande personerna som bor här och försöka forma vänskapsband därefter :(

    Åren går och innan man vet ordet av så har man sina lilla familj, och det blir succesivt svårare att hitta nya vänner ju mer familjen växer.
    Vi är ju på familjeliv så ni vet vad jag talar om när barn, jobb och ålder begränsar tillfällena man får att skapa nya vänskapsband...

    Jag tänker att många med mig sitter i denna situationen i livet. Man har inte hittat den umgängeskrets man riktigt vill ha, man nöjer sig med polare från förr, fast man kanske inte riktigt har särskilt mycket gemensamt.
    Men det finns liksom verkligt få alternativ.

    Så varför inte starta en tråd där människor kan hitta varandra - för att skapa nya kontakter och hitta nya och bättre vänner?

    Jag tänker mig små grupperingar om kanske 6-8 personer som träffas och ser hur det utvecklar sig.
    Helst mixat med lika många män som kvinnor i varje grupp.
    Tanken med detta är att ingen enskild kvinna eller man ska känna sig utanför (exempelvis en grupp med 2 män och 4 kvinnor så kan det lätt bli att de två mänen sitter själva och pratar fotboll eller något och då försvinner poängen med att lära känna alla i gruppen).
    Samtidigt kan exempelvis 2 kvinnor i en grupp män också hamna utanför eller för sig själva lätt.
    Så jag tänker att 6-8 personer där 3-4 är män och 3-4 kvinnor borde vara optimalt för att träffas och lära känna varandra.

    Vidare tänker jag att geografisk närhet spelar avgörande roll - vi är familjeliv, vi har familjer och kan inte ofta avsätta en hel dag för att åka och träffa folk.
    På sin höjd någon timme kanske.
    Detta kommer dock ske på bekostnad av att man begränsar urvalet av potentiellt intressanta människor, men det avkallet är man nog tvungen att göra för praktikalitetens skull är jag rädd :(

    Jag tänker vidare att ålder inte spelar så stor roll - umgänge över generationsgränserna är vanligt i övriga europa - varför skulle inte även vi kunna göra det?
    Samma med intressen - det är lättare att umgås med människor som delar ens intressen, men det är mest för att det öppnar för lätta konversationer.
    Vill man verkligen lära känna någon så intresserar man sig för annat än bara det man själv är kunnig/intresserad om!

    Detta är mina initiala tankar bara, jag vill gärna ha en diskussion här om hur vi bäst kan få detta att fungera!

    Jag tänker alltså att personer här på familjeliv kan skriva i tråden att man är intresserad av att utvidga sin umgängeskrets och träffa nya vänner.
    Man skriver lite om sig själv och vilket geografiskt område man tillhör.
    Andra anmäler sig som intresserade och när man nått en bra grupp om säg 6-8 mixade personer så pm:ar man den som startade förfrågan privat med telefon-nummer och denna skapar skapar en sms-grupp där man sedemera diskuterar någon lämplig aktivitet och på lämplig ort, där man kan träffas för att lära känna varandra bättre i en grupp-miljö.

    Exempel kan vara bowling och mat, några öl på en bar innan en konsert eller liknande.
    En allmän miljö geografiskt nära för alla inblandade, där alla kan känna sig trygga och där man avslappnat kan lära känna varann bättre.

    Gillar man inte personerna man hamnat med är det lätt att dra, finner man däremot intresse kan man utväxla telefon-nummer eller ta kvällen vidare någonstans.
    Och förhoppningsvis träffa personer som kan bli ens nya vänner för livet!

    Detta är min tanke, det finns säkert mycket jag inte tagit i beaktande, så jag känner att vi kan väl diskutera här och kanske komma fram till ett format som passar de flesta här på familjeliv som likt mig vill träffa nya vänner och uttnyttja formatet som familjeliv tillhandahåller på bästa sätt!

  • Svar på tråden Den stora umgänges-tråden
  • Spelbart

    Ok. Det var ju absolut noll respons här ☹️

    Tänkte skrivit på Flashback först men fick rådet att prova Familjeliv först för det skulle tydligen generellt vara ett bättre och trevligare forum.

    Men det verkar ju stendött här så får väl bli Flashback ändå då...

Svar på tråden Den stora umgänges-tråden