• Anonym (Norge)

Flytta till Norge med 3 barn?

Hej!

Min man har fått arbete i Oslo i Norge. Han har än inte tackat ja än.

Vi har 3 barn, 15, 12 och 10. Finns det någon som flyttat dit med så pass gamla barn? Hur har det fungerat? Har det varit lätt för barnen att få kompisar, komma in i skolan osv? Hur har det varit att hitta boende och arbete för den som inte har? Jag har utbildning och arbete här i Sverige men den utbildningen skulle förmodligen inte fungera i Norge. De har nog inte så stort behov av svensklärare. 

Någon som kan komma med både positiva och negativa saker med att flytta dit?

Som sagt, min man har inte tackat ja än men måste snart göra det. 

• Svar på tråden Flytta till Norge med 3 barn?
  • Anonym (Tutt-Fia)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-27 12:59:01 följande:

Stanna kvar!! Ni förstör era barns liv, rotrycker dem från all trygghet både i miljö, släkt, vänner och allt möjligt!

Är det så illa i Norge?
  • Spucks

TS: vad säger barnen?

Anonym (....) skrev 2022-12-27 11:58:56 följande:

Nackdelen kan vara vara skolan, då mam börjar vid 6 år i norge och går 10 år i grundskolan. 

Jaha, och vad är skillnaden till Sverige då?
  • Anonym (....)
    Spucks skrev 2022-12-27 20:43:37 följande:

TS: vad säger barnen?

Jaha, och vad är skillnaden till Sverige då?
    I Svegige början man inte ettan som 6-åring utan som 7 åring, vilket blir 9 år i grundskolan.  I Norge början man ettan som 6-åring. I norge 10 år i grundskolan. 

Och ja, jag vet att förskoleklass är obligatoriskt. Men det är just förskoleklas och inte första klass. 
  • BuoBä
    Anonym (....) skrev 2022-12-27 20:47:45 följande:
    I Svegige början man inte ettan som 6-åring utan som 7 åring, vilket blir 9 år i grundskolan.  I Norge början man ettan som 6-åring. I norge 10 år i grundskolan. 

Och ja, jag vet att förskoleklass är obligatoriskt. Men det är just förskoleklas och inte första klass. 
    Första klass i Norge har liknande upplägg som förskoleklass, bara att de har valt att kalla det förskoleklass.

TS: Vi bor i Oslo och har ett barn som just börjat ettan.

Det finns inte hemspråk på samma sätt i Norge, så det är nog ingen större chans att få jobb som svensklärare. Däremot skulle jag tro att du enkelt kan få jobb på förskola/barnehage. De har inte samma krav på att man måste vara förskollärare, men att du har pedagogisk utbildning är en fördel. Språket är inget problem. Barn kan ha lite svårare än vuxna att förstå svenska, men man lär sig snabbt vilka ord man behöver byta ut.  Jobbannonser finns på finn.no och nav.no. Svenskar anses generellt som pålitliga och arbetsvilliga så där har du en fördel oavsett vad du söker för jobb. Just nu är arbetsmarknaden lite skakig men generellt så saknas det arbetskraft så något kommer du hitta. 

Angående barnen och skolan så blir nog skillnaden störst för det äldsta barnet. Gymnasiet/Videregående verkar ganska annorlunda. Bland annat har man examen i slutet på tredje året som är en stor del av betygen. 
    Fördelen med att ni har barn i grundskoleåldern är att de har garanterad plats på skolan er bostad hör till. För yngre barn kan det vara svårt att få en förskoleplats.
    Vad gäller att hitta kompisar så beror det nog mest på hur lätt dina barn har för det. Ingen kommer undvika dem för att de är svenska i alla fall. Jag skulle tro att det i nästan varje klass finns någon med åtminstone en svensk förälder faktiskt. Det kan vara bra att gå med i någon typ av aktivitet, typ idrott, scouter, musikkår... 

Hyrt boende är lätt att hitta, men det kostar mycket. Man hyr privat (leta på finn.no) och det finns folk som hyr ut villor. Nackdelen med att hyra är att det väldigt ofta är tidsbegränsat. Köpa boende är också dyrt. Västra Oslo är dyrare än östra delarna. Gissa var det anses bättre att bo... De annonserna finns också på finn.no.

Mat är dyrare, men man lär sig var och hur man ska handla för att hålla kostnaden på en rimlig nivå. Vi fyller också bilen varje gång vi hälsar på i Sverige. Andra saker, tex kläder, möbler, elektronik, kostar ungefär samma som i Sverige, så i och med att lönerna är högre blir de ofta billigare relativt sett. 

Bil är snordyrt och man får bara köra svenskregistrerad bil under en begränsad tid efter att man skrivit sig i Norge. Man kan importera sin svenska bil och få norska skyltar, men det kostar också en hel del så man får räkna på om det lönar sig. 

Du får gärna fråga om det är något specifikt du undrar.
  • BuoBä

Äsch.

Första klass i Norge har liknande upplägg som förskoleklass, bara att de har valt att kalla det ettan, skulle det ju stå.

• Anonym (....)
    BuoBä skrev 2022-12-27 21:47:34 följande:

Äsch.

Första klass i Norge har liknande upplägg som förskoleklass, bara att de har valt att kalla det ettan, skulle det ju stå.

Nej, där har du helt fel. 
  • Anonym (....)

BuoBä: Och jo, man har rätt till hemspråk även i Norge. Och även svenska som hemspråk. 

• BuoBä
    Anonym (....) skrev 2022-12-27 22:08:29 följande:

BuoBä: Och jo, man har rätt till hemspråk även i Norge. Och även svenska som hemspråk. 

Infon jag har fått är att det bara är ifall man är väldigt dålig på norska och behöver stärka sitt hemspråk först. Eller om man talar ett minoritetsspråk hemma. Peka gärna på var jag kan hitta annan info.
  • Anonym (....)
    BuoBä skrev 2022-12-27 22:12:24 följande:
    Infon jag har fått är att det bara är ifall man är väldigt dålig på norska och behöver stärka sitt hemspråk först. Eller om man talar ett minoritetsspråk hemma. Peka gärna på var jag kan hitta annan info.
    Hemspråk är rättighet man har. Att man inte utnyttjar den är en helt annan sak. 
  • BuoBä
    Anonym (....) skrev 2022-12-27 22:27:20 följande:
    Hemspråk är rättighet man har. Att man inte utnyttjar den är en helt annan sak. 
    Var hittar du den infon och hur bär jag mig åt för att få svenska som hemspråk för min unge?

Överallt jag läser, inklusive Opplæringslova, så står det att man i första hand får utökad norskundervisning, och i andra hand kan man få hemspråk men det är skolan som avgör det. 
    lovdata.no/lov/1998-07-17-61/§2-8
  • Anonym (....)
    BuoBä skrev 2022-12-27 22:41:42 följande:
    Var hittar du den infon och hur bär jag mig åt för att få svenska som hemspråk för min unge?

Överallt jag läser, inklusive Opplæringslova, så står det att man i första hand får utökad norskundervisning, och i andra hand kan man få hemspråk men det är skolan som avgör det. 
    lovdata.no/lov/1998-07-17-61/§2-8
    Du får prata med skolan. 
  • BuoBä
    Anonym (....) skrev 2022-12-27 22:47:19 följande:
    Du får prata med skolan. 
    Det gjorde jag redan i förskolan, och de sa att så länge hon inte var dålig på norska så var det inte aktuellt. 
  • helstanonymhelstanonym

Bor i gränstrakter på svenska sidan , vi har ca 2 h till Oslo och här är det många familjer där den ena av föräldrarna veckopendlar till Norge. Det verkar fungera bra för dem vad jag hört, lite krångel kring föräldradagar men era barn är ju såpass stora ändå 
    Det skulle ju ändå bli en flytt för er, men i alla fall inom landet.
    Annars är vi mkt i Norge, har släkt där, och jag skulle själv gärna flytta dit om det blev aktuellt, gillar kulturen, maten och språket.  Dock är mkt mkt dyrare, och skolgången skiljer sig en del åt. 

• Anonym (Nytt)
    Anonym (Norge) skrev 2022-12-27 11:44:55 följande:
    Flytta till Norge med 3 barn?

Hej!

Min man har fått arbete i Oslo i Norge. Han har än inte tackat ja än.

Vi har 3 barn, 15, 12 och 10. Finns det någon som flyttat dit med så pass gamla barn? Hur har det fungerat? Har det varit lätt för barnen att få kompisar, komma in i skolan osv? Hur har det varit att hitta boende och arbete för den som inte har? Jag har utbildning och arbete här i Sverige men den utbildningen skulle förmodligen inte fungera i Norge. De har nog inte så stort behov av svensklärare. 

Någon som kan komma med både positiva och negativa saker med att flytta dit?

Som sagt, min man har inte tackat ja än men måste snart göra det. 

Är jobbet tidsbegrännsat eller är tanken att han ska jobba där länge? Finns det stora födelar med att han tar jobbet och vad är alternativet, arbetslöshet eller fortsatt kul nuvarande jobb?

Barnen är rätt stora så det innebär troligtvis att de har vänner, nätverk  hobby, skola mm som ni kommer rycka upp dem ifrån. Att det är just Oslo spelar mindre roll, det skulle bli samma sak om ni flyttade till Stömstad eller Tokyo.

Det kan bli något bra av det hela men också dumt för barnen. Blir ni kvar där länge kommer troligvis barnen bli kvar där pga studier, jobb, familjebildning mm.

Du kommer troligtvis kunna få jobb men kanske inte just som lärare. Kolla upp möjligheten att få en norsk lärarexamen eller motsvarande
Svar på tråden Flytta till Norge med 3 barn?