• Anonym (Pillan)

Är det viktigt för dig att få en av varje?

Som rubriken lyder, är det viktigt för dig att få en av varje? Alltså en pojke och en flicka? Jag tycker det verkar så när man hör andra prata och ge kommentarer och blir ledsen av sånt då jag har två tjejer som jag älskar över allt annat 

• Svar på tråden Är det viktigt för dig att få en av varje?
  • Anonym (Pillan)
    Postman skrev 2023-01-02 21:36:31 följande:

Det var fantastisk skoj att få en av varje kön, mycket berikande. Jag är otroligt tacksam över den gåvan. Det hade varit lite dystert att bara få barn av ett och samma kön.

Vad har varit berikande med att få en av varje? Vad tycker du det finns för skillnader mellan könen på dina barn som gör att du är så tacksam för att ha en av varje?
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Elin) skrev 2023-01-04 03:59:49 följande:

Men strunta i vad andra tycker! 
    Vi har fyra pojkar och en flicka.
    Vi var egentligen helt klara efter våra fyra pojkar, väntade på tid för sterilisering.
    Blev gravid oväntat.
    För oss hade det varit härligt med en pojke till, men omgivningen var som besatta av att nu skulle det bli en flicka! 
    Det blev en flicka, och hon är såklart helt underbar! 
    Har fungerat lite på hur andra skulle reagera om det blev en femte pojke,  tror att de reagerat starkare än vi själva gjort. 

Lättare sagt än gjort när det påpekas nästan dagligen, särskilt av närstående.
  • Anonym (M)
    Anonym (Pillan) skrev 2023-01-04 12:36:21 följande:
    Lättare sagt än gjort när det påpekas nästan dagligen, särskilt av närstående.
    Tala om för dina närstående att du inte är intresserad av deras åsikter. Du är nöjd med dina två döttrar och har inga planer på att skaffa fler. 
  • Hope12

Jag tycker det är en jätteintressant fråga! När jag fick kille nr 2 sa en granne "Du blev lite besviken, va?" och jag bara tappade hakan. Nu sitter jag med tre killar, de är så himla fina och varje gång jag går genom en affär med små flickkläder är jag så tacksam att de är just pojkar, annars skulle jag bli ruinerad =D

Däremot har jag alltid sett mig själv som en mormor mer än farmor och kan vara lite rädd att inte får lika bra kontakt med barnbarnen som jag hade kunnat ha eftersom det ofta är mamman som är ledig mest och då kanske hon prioriterar sina föräldrar osv. Men så tittar jag på mina barns farmor och känner mig lite lugnare, det är ju bara hjärnspöken. 

Väntar nu nr 4 och tror på en kille till. Om det skulle vara en flicka däremot så skulle jag vilja ha en flicka till eftersom det är så värdefullt med samkönade syskons relation genom livet, i alla fall för mig och mina syskon. Men det lär jag inte få igenom hos maken (knappt hos mig själv heller, det räcker nog med fyra), det är bara en grej jag fått för mig.

Det blev en ganska lång utläggning det här, skönt att man inte kan välja! Friska barn så är jag nöjd. 

• Anonym (M)
    Hope12 skrev 2023-01-04 16:44:03 följande:

Jag tycker det är en jätteintressant fråga! När jag fick kille nr 2 sa en granne "Du blev lite besviken, va?" och jag bara tappade hakan. Nu sitter jag med tre killar, de är så himla fina och varje gång jag går genom en affär med små flickkläder är jag så tacksam att de är just pojkar, annars skulle jag bli ruinerad =D

Däremot har jag alltid sett mig själv som en mormor mer än farmor och kan vara lite rädd att inte får lika bra kontakt med barnbarnen som jag hade kunnat ha eftersom det ofta är mamman som är ledig mest och då kanske hon prioriterar sina föräldrar osv. Men så tittar jag på mina barns farmor och känner mig lite lugnare, det är ju bara hjärnspöken. 

Väntar nu nr 4 och tror på en kille till. Om det skulle vara en flicka däremot så skulle jag vilja ha en flicka till eftersom det är så värdefullt med samkönade syskons relation genom livet, i alla fall för mig och mina syskon. Men det lär jag inte få igenom hos maken (knappt hos mig själv heller, det räcker nog med fyra), det är bara en grej jag fått för mig.

Det blev en ganska lång utläggning det här, skönt att man inte kan välja! Friska barn så är jag nöjd. 

Grattis till nr 4. Skönt att barnens farmor ändrar dina tankar för precis det jag tänkte skriva. Jag har en nära relation med min mamma men har även en nära relation med min svärmor. Vi bor i samma by som mina svärföräldrar ( i sambons föräldrahem) och mina barn har en närmare relation till farmor även om de har dn jättefin relation till mormor oxå ( bor 6,5 mil bort). Farmor har även ?bara? våra fyra barn som barnbarn än så länge och hon vill gärna va barnvakt och hittar på massor av roliga saker med barnen. 

Jag har många syskon fem systrar och en bror( han är yngst 😂) . Jag tänkte samma när jag väntade barn att jag önskade två av samma tätt just med tanke på att de har kanske varandra på ett annat sätt så som jag och min närmasta syster ( 2 år mellan oss). Men här blev det flicka -13, pojke -15, pojke -20 och flicka -22. Får se hur deras relation blir i framtiden men just nu är de åldern som spelar in då de två äldsta är väldigt tajta. Jag önskar ev ett barn till och visst skulle de va kul med en flicka till just för att få två av samma tätt. 

Och man ska aldrig säga aldrig, man får ändra sig. Sambon va klar efter tvåan men sen va de han som ville ha nr 3. Fyran är en hoppsan och han har sagt ja till en ev femma. 😅

• Hope12
    Anonym (M) skrev 2023-01-04 19:23:44 följande:

Grattis till nr 4. Skönt att barnens farmor ändrar dina tankar för precis det jag tänkte skriva. Jag har en nära relation med min mamma men har även en nära relation med min svärmor. Vi bor i samma by som mina svärföräldrar ( i sambons föräldrahem) och mina barn har en närmare relation till farmor även om de har dn jättefin relation till mormor oxå ( bor 6,5 mil bort). Farmor har även ?bara? våra fyra barn som barnbarn än så länge och hon vill gärna va barnvakt och hittar på massor av roliga saker med barnen. 

Jag har många syskon fem systrar och en bror( han är yngst 😂) . Jag tänkte samma när jag väntade barn att jag önskade två av samma tätt just med tanke på att de har kanske varandra på ett annat sätt så som jag och min närmasta syster ( 2 år mellan oss). Men här blev det flicka -13, pojke -15, pojke -20 och flicka -22. Får se hur deras relation blir i framtiden men just nu är de åldern som spelar in då de två äldsta är väldigt tajta. Jag önskar ev ett barn till och visst skulle de va kul med en flicka till just för att få två av samma tätt. 

Och man ska aldrig säga aldrig, man får ändra sig. Sambon va klar efter tvåan men sen va de han som ville ha nr 3. Fyran är en hoppsan och han har sagt ja till en ev femma. 😅

Det skiljer 10 år mellan mig och min syster, nästan som för dina flickor. För mig har det ändå varit speciellt, andra sorters lekar än med bröderna. Hon lärde mig rida när vi var 6 och 16 tex. Och i moderskapet har vi delat mycket.

Jag tror maken tänker gå i pension med barnmakandet efter detta, han har tre sedan innan så det är totalt (snart) sju barn och ett barnbarn än så länge Drömmer
  • Anonym (Elin)

TS:  Läste du verkligen det jag skrev innan du svarade?
    Våra bekanta och närstående har varit besatta av våra barns kön.   
    Kan du inte strunta i kommentarerna så får lära dig att avfärda dem.

• Anonym (Elin)

Några exempel:

"Vill ni inte ha/ska ni inte skaffa en flicka också?
    Svar:  Nej, varför då? 

"Jisses, vad ni bara producerar pojkar"
    Svar:  Ja visst är det härligt!  (Utan ironi såklart)

"Denna gången blir det säkert en flicka!"
    Svar:  Varför tror du det?  (Förvånat)

"Hur känns det att bara fått söner och ingen dotter?"
    Svar: Känns jättebra!   Varför ändra på något som funkar? 

• Hope12
    Anonym (Elin) skrev 2023-01-06 04:01:28 följande:

Några exempel:

Svar:  Nej, varför då? 

Svar:  Ja visst är det härligt!  (Utan ironi såklart)

Svar:  Varför tror du det?  (Förvånat)

Svar: Känns jättebra!   Varför ändra på något som funkar? 

Det är inte klokt vad folk håller på, att de orkar! Jag brukar i och för sig svara dumt med dumt så jag kanske inte är bättre jag heller, tex:

" Vill ni inte ha/ska ni inte skaffa en flicka också?" 
    Svar: Hur så, vill du bli av med en? 
    Svar: Väldigt praktiskt när de växer upp och blir högavlönade affärsmän. 
    Svar: Oj, har du sett efter utan min vetskap? 
    Svar: Ja, visst är det fantastiskt? Det är verkligen inte alla förunnat att få friska barn.

Det är självklart inte alla man vill/vågar svara så till men man blir ju knäpp på allas åsikter! Jag vet en som bara fick pojkar och fick massa kommentarer om det. Sedan kom barnbarnen, bara flickor, och då var det visst inte bra det heller. 
  • Anonym (Suck)

Men uuuuusch spyr på sådana kommentarer, vad är poängen ens 🤣

Följer "trenden" och svarar också hahaha

Svar:  kön spelar ingen roll men nu blev jag nyfiken, hur skaffar man just en flicka, kan du berätta?

Svar: ja! Vadå då? Stör det dig?

Svar:  säkert? Hur vet du det?

Svar: bra? (Kollar på dem med förvirrande blick) 
    Och sedan frågar jag: ska det kännas något speciellt eller?

Möter alltid dumma kommentarer med frågor så skiftas fokuset till dem istället ;)

• Anonym (Mamma)

Nej, det tror jag inte ,har aldrig funderat på det. Tror att det kan finnas fördelar med syskon av samma kön. De kan nog ha mer glädje av varandra, både som små och vuxna. 

Personligen har jag en bror men det har jag ingen glädje av , får inte ens umgås med honom och prata med honom, då blir svägerskan svartsjuk. 

Svar på tråden Är det viktigt för dig att få en av varje?