• Anonym (Ledsen)

Trivs inte med barnmorskan.

Hej! Behöver skriva av mig lite känner jag. Jag går hos en bm som jag haft sen början av graviditeten. Har bara 2 1/2 månad kvar så känns både lite meningslöst och pinsamt att byta bm men jag trivs inte med henne. Hon får mig att känna mig obekväm. Känns som hon ifrågasätter och ?pikar? om saker. Min sambo har inte kunnat vara med på nåt besök än pga jobb men han ska försöka följa med nästa gång men för mig är det inte ens viktigt att han följer med men känns som min bm tycker det är konstigt. Som att hon tror att han är oengagerad i graviditeten. Hon har frågat mig två gånger om han är glad över graviditeten. Sist frågade hon om jag hade några fysiska eller psykiska problem hemma. Hon sa att hon frågar alla det och inte för att hon misstänker nåt men känns ändå konstigt. Hon frågade även hur min sambo var och är mot mig. Hon har även ifrågasatt att jag gjort några aborter innan tidigare i mitt liv. Hon ifrågasätter mig varför jag inte vill ta olika vaccin m.m. Och massa blandat. Detta är mitt första barn och vill känna mig glad men hon tar bort min glädje. Mår dåligt när jag går därifrån. Någon annan som varit med om samma? Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Trivs inte med barnmorskan.
  • Anonym (4-barnsmamma)

Inte vart med om samma, men de frågar ju och olika saker för att skydda mamma och framtida barn så är inget konstigt i sig. Jag har fyra barn och gått hos samma bm med alla, min sambo har aldrig vart med på dessa besök utan bara på ultraljuden och förlossning/bb. Detta har aldrig på något sätt ifrågasatts På något vis. 

Jag tkr du ska byta bm oavsett hur lång tid det är kvar. Bättre att göra ett byte och bli nöjd, kunna se tillbax på tiden med värme. 

• Anonym (B)

Byt barnmorska om du inte trivs. Hon måste fråga om våld i hemmet osv.
    Men kemin stämmer kanske inte mellan er helt enkelt.
    De flesta pappor har ett jobb och ändå är med någon gång iallafall.
    Men det beror också på hur hon frågar och inte vad hon frågar.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-12-28 16:10:16 följande:

Inte vart med om samma, men de frågar ju och olika saker för att skydda mamma och framtida barn så är inget konstigt i sig. Jag har fyra barn och gått hos samma bm med alla, min sambo har aldrig vart med på dessa besök utan bara på ultraljuden och förlossning/bb. Detta har aldrig på något sätt ifrågasatts På något vis. 

Jag tkr du ska byta bm oavsett hur lång tid det är kvar. Bättre att göra ett byte och bli nöjd, kunna se tillbax på tiden med värme. 

Jo jag förstår att hon frågar det så men är nog bara sättet hon säger det på. Hon verkar tycka det är så konstigt att han inte är med. Men han är ju jätteengagerad ändå. Jo jag vet. Känns lite pinsamt bara och så är dem inte så många bm som är där så då blir det lite jobbigt på nåt sätt. :( 
  • Elin pelin

Jag bytte barnmorska med första barnet, kände mig obekväm. Det pinsamma var att det var hon som svarade i telefon när jag sade att jag ville byta men det var bara att förklara att jag inte kände att personkemin var rätt. Jag jobbar själv med patienter och bryr mig inte om någon ber om en kollega för ofta känner jag själv att personkemin är "fel"

• mari123

Jag tänker att den viktigaste barnmorskan är den man möter när man kommer in med värkar!? Hon som väger och mäter under resans gång behöver man väl inte fördjupa ngn relation med?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (B) skrev 2022-12-28 16:15:29 följande:

Byt barnmorska om du inte trivs. Hon måste fråga om våld i hemmet osv.
    Men kemin stämmer kanske inte mellan er helt enkelt.
    De flesta pappor har ett jobb och ändå är med någon gång iallafall.
    Men det beror också på hur hon frågar och inte vad hon frågar.

Jo jag förstår att hon frågar men hon sa det på ett jobbigt sätt liksom. Jo han ska ju vara med men inte kunnat dessa tre gånger som varit. Svårt för honom och ta ledigt och så länge är man ju inte ens där liksom. Tycker det är jobbigt när hon ska dra upp mina aborter med. Fattar inte varför. 
  • Anonym (Isolde)

Byt om du inte trivs! Finns inget pinsamt i att byta. Klart det är viktigt att du känner dig bekväm och ibland funkar ju bara inte kemin och det är okej. 

Sen behöver ju barnmorskor fråga om våld i hemmet, oavsett om hon inte anar att nåt är fel, utan att det är en standardgrej de måste göra. Men funkar det inte i övrigt skulle jag ändå kolla om du kan byta till någon annan.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag gick till bm en gång i veckan pga riskgraviditet (tvillinggraviditet). Min man var med på Kub, RUL och några andra besök, men för det mesta gick jag själv. Ingen tyckte att det var konstigt. De flesta har ju partners som jobbar?

Då (ca 10 år sen) hade de inte samma rutiner kring att fråga om våld eller försöka fånga upp psykisk ohälsa, men jag tycker att det är bra att det görs. Jag fick frågor om levnadsvanor, hur jag mådde och annat, dock på ett respektfullt sätt. Din bm kanske har en attityd som inte är så lämplig, eller så stämmer inte kemin mellan er.

• Anonym (Lia)

Haha, min man var med på första riktiga besöket och då blev BM irriterad och tyckte att han absolut inte behövde följa med fler gånger. Svårt att göra vissa nöjda ;)

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lia) skrev 2022-12-28 18:44:37 följande:

Haha, min man var med på första riktiga besöket och då blev BM irriterad och tyckte att han absolut inte behövde följa med fler gånger. Svårt att göra vissa nöjda ;)

Haha okej. Nej verkligen inte. Tungan ute
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-12-28 18:38:22 följande:

Jag gick till bm en gång i veckan pga riskgraviditet (tvillinggraviditet). Min man var med på Kub, RUL och några andra besök, men för det mesta gick jag själv. Ingen tyckte att det var konstigt. De flesta har ju partners som jobbar?

Då (ca 10 år sen) hade de inte samma rutiner kring att fråga om våld eller försöka fånga upp psykisk ohälsa, men jag tycker att det är bra att det görs. Jag fick frågor om levnadsvanor, hur jag mådde och annat, dock på ett respektfullt sätt. Din bm kanske har en attityd som inte är så lämplig, eller så stämmer inte kemin mellan er.

Jo det är bra att det görs. Var nog kanske bara sättet hon sa. Det känns som hon vill pika lite då och då. Mår dåligt över det. Sen var mitt blodtryck något högre än sist. Då undrade hon om jag var stressad över nåt hemma? Känns som hon vill få det till att man inte har det bra. Känns skitskumt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Isolde) skrev 2022-12-28 18:08:17 följande:
    Byt om du inte trivs! Finns inget pinsamt i att byta. Klart det är viktigt att du känner dig bekväm och ibland funkar ju bara inte kemin och det är okej. 

Sen behöver ju barnmorskor fråga om våld i hemmet, oavsett om hon inte anar att nåt är fel, utan att det är en standardgrej de måste göra. Men funkar det inte i övrigt skulle jag ändå kolla om du kan byta till någon annan.

Håller med
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (A) skrev 2022-12-29 19:51:30 följande:
    Håller med
    Jo jag kanske får byta ändå. Men tycker det är lite pinsamt ändå. Rynkar på näsan men mår dåligt av hennes kommentarer. Förstår inte varför hon ska dra upp mina aborter. Vissa av mina aborter har jag gjort med min nuvarande men det var för jag inte kände mig mogen där och då och har lätt för att bli gravid. Känns som hon vill få det till att vi därför har ett dåligt förhållande. Jag vill bara gå dit för att kolla att min bebis mår bra och även jag. Inget annat. 
Svar på tråden Trivs inte med barnmorskan.