• Anonym (svårt)

Ska jag sluta betala av skulder?

Jag har redan en del hos kronofogden. Ska jag skita i resten och låta det som sker ske? Det börjar bli så att jag har svårt att få pengarna att räcka till mat, de 1600 räcker allt mindre.

• Svar på tråden Ska jag sluta betala av skulder?
  • Anonym (Svårt val)

Svårt val.... 
    Betalar du inte så blir ju skuld högre och hamnar även den hos fogden. Men samtidigt finns inte pengarna så finns de ju ine. Kan du kontakta och kanske be om lägre avbetalningsplan. Visar du att du vill men inte kan betala så är de oftast inte omöjliga.
    Håll ut, det är jobbigt men det finns ett slut.
    Hade skuld hos KF på över 150tusen. Slutade med att de drog 11000 varje månad. Jag kunde inte betala alla räkningar som kom men nu är jag skuldfri.

• Anonym (Man)
    Anonym (Svårt val) skrev 2022-12-29 05:23:34 följande:

Svårt val.... 
    Betalar du inte så blir ju skuld högre och hamnar även den hos fogden. Men samtidigt finns inte pengarna så finns de ju ine. Kan du kontakta och kanske be om lägre avbetalningsplan. Visar du att du vill men inte kan betala så är de oftast inte omöjliga.
    Hade skuld hos KF på över 150tusen. Slutade med att de drog 11000 varje månad. Jag kunde inte betala alla räkningar som kom men nu är jag skuldfri.

Fan vad starkt av dig.
  • Anonym (Tips från coachen)

Du måste så klart prata med din handläggare hos KF och visa hur din ekonomi ser ut. Om du har så lite som 1600:- till mat i månaden så måste de dra mindre eller sluta dra helt. Ring NU och boka in ett möte.

• Anonym (svårt)
    Anonym (Svårt val) skrev 2022-12-29 05:23:34 följande:

Svårt val.... 

Jag håller med #2, starkt.

Jag skulle kunna ringa runt och höra efter men de flesta är redan på lägsta. Några är rent av redan bara räntan +typ 5 kronor.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-12-29 11:37:56 följande:

Du måste så klart prata med din handläggare hos KF och visa hur din ekonomi ser ut. Om du har så lite som 1600:- till mat i månaden så måste de dra mindre eller sluta dra helt. Ring NU och boka in ett möte.

Nej, så funkar det så klart inte. Att jag väljer att betala mer skulder av pengarna jag har över efter de har dragit sitt belopp är ju mitt val och mitt fel.
    Anonym (svårt) skrev 2022-12-29 12:12:19 följande:
    Nej, så funkar det så klart inte. Att jag väljer att betala mer skulder av pengarna jag har över efter de har dragit sitt belopp är ju mitt val och mitt fel.
    Sluta betala in extra då! Det var viktig information som du borde ha lagt i trådstarten. Och jo, det är så det funkar. Om du knappt har råd att köpa mat efter deras dragningar så måste man prata med handläggaren.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-12-29 12:16:21 följande:
    Sluta betala in extra då! Det var viktig information som du borde ha lagt i trådstarten. Och jo, det är så det funkar. Om du knappt har råd att köpa mat efter deras dragningar så måste man prata med handläggaren.
    Va? Vad då extra? Jag har en inkomst. Av den inkomsten går en summa direkt till kronofogden, de pengarna kommer inte in till mitt konto. Jag betalar mina räkningar, en del av de räkningarna är skulder, som inte är hos fronofogden. När jag betalat mina räkningar har jag 1600 kr kvar, som jag köper mat för.
    Anonym (svårt) skrev 2022-12-29 12:57:22 följande:
    Va? Vad då extra? Jag har en inkomst. Av den inkomsten går en summa direkt till kronofogden, de pengarna kommer inte in till mitt konto. Jag betalar mina räkningar, en del av de räkningarna är skulder, som inte är hos fronofogden. När jag betalat mina räkningar har jag 1600 kr kvar, som jag köper mat för.
    Det hade verkligen varit bra om du hade varit tydlig från början, som sagt. Nu kommer ytterligare information! Kan du inte sakta ner de skulder som inte är hos KF?
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-12-29 13:02:41 följande:
    Det hade verkligen varit bra om du hade varit tydlig från början, som sagt. Nu kommer ytterligare information! Kan du inte sakta ner de skulder som inte är hos KF?
    Jag ansåg inte att det behövdes mer information än att jag har skulder som jag betalar, och har 1600 kr till mat, och att det börjar bli tufft, och jag funderar på att sluta betala skulderna för att ha mer pengar till mat. Vad mer behöver man egentligen veta?
    Anonym (svårt) skrev 2022-12-29 13:11:04 följande:
    Jag ansåg inte att det behövdes mer information än att jag har skulder som jag betalar, och har 1600 kr till mat, och att det börjar bli tufft, och jag funderar på att sluta betala skulderna för att ha mer pengar till mat. Vad mer behöver man egentligen veta?
    Säger man skulder och pratar om KF så brukar de två sakerna hänga ihop. Annars förtydligar man att det är ytterligare skulder som inte ligger hos KF än. Det finns många som betalar extra hos KF så det är inte konstigt att det blir missförstånd när man inte har all information.

Ja, självklart ska du sluta betala av extra om du inte behöver!
  • Anonym (A)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-12-29 13:17:24 följande:
    Säger man skulder och pratar om KF så brukar de två sakerna hänga ihop. Annars förtydligar man att det är ytterligare skulder som inte ligger hos KF än. Det finns många som betalar extra hos KF så det är inte konstigt att det blir missförstånd när man inte har all information.

+1
  • Anonym (svårt)

Jag tyckte det var tydligt när jag skrev "redan" och "resten", men så klart har inte du min hjärna.
  • Anonym (svårt)

Och den som skrev första inlägget hade heller inga problem att förstå.
  • Anonym (svårt)
    Anonym skrev 2022-12-29 20:43:06 följande:
    Det har varit mycket tydligt ifrån början.
    Vi beklagar att du läser in och sedan låser dig på saker som inte existerar. Ring t ex 077-1111000 (Göteborgskex kundtjänst) vardagar 09-11 om du önskar hjälp med detta, men sluta gärna försöka ta det här i tråden.
    Jag hörde att de skulle flytta kexfabriken till Riga. Sorgligt.
  • kioskvältare

Anonym (svårt) skrev 2022-12-29 20:34:42 följande:
    Jag tyckte det var tydligt när jag skrev "redan" och "resten", men så klart har inte du min hjärna.

Det var tydligt, men uppenbarligen inte för "coachen", att du dels har införsel på lön från Kronofogden och dels har andra skulder till Inkasso t ex.

Hur som helst, mitt råd blir nog ändå att sluta betala av på de skulder som inte är hos KF, det är inte rimligt att leva under existensminimum under en längre period. 

Nu vet jag inte hur dina skulder ser ut, hur stora de är och hur många?

- Du har inte möjlighet att ansöka om skuldsanering? Det vore ju en lättnad.
    - är din uträkning hos KF korrekt så att rätt summa dras från din lön?
    - De skulder som INTE är hos KF, finns det några små som du kanske skulle kunna göra ackordsuppgörelser på och slutbetala en i taget på det viset?
  • Anonym (svårt)
    kioskvältare skrev 2022-12-29 21:53:52 följande:
    Anonym (svårt) skrev 2022-12-29 20:34:42 följande:

Det var tydligt, men uppenbarligen inte för "coachen", att du dels har införsel på lön från Kronofogden och dels har andra skulder till Inkasso t ex.

Hur som helst, mitt råd blir nog ändå att sluta betala av på de skulder som inte är hos KF, det är inte rimligt att leva under existensminimum under en längre period. 

Nu vet jag inte hur dina skulder ser ut, hur stora de är och hur många?

- Du har inte möjlighet att ansöka om skuldsanering? Det vore ju en lättnad.
    - är din uträkning hos KF korrekt så att rätt summa dras från din lön?
    - De skulder som INTE är hos KF, finns det några små som du kanske skulle kunna göra ackordsuppgörelser på och slutbetala en i taget på det viset?
    Det är några lite större skulder och en hel massa småskulder. Totalsumman är inte jättestor, idag ca 30k hos kronofogden och ca 50k utanför. Min inkomst är inte så stor, bara, ca 13k efter skatt. Fogden drar lite över 900, vilket egentligen är mer än de ska då jag bara lät hyran som står förtryckt på blanketten stå som schablonen sa, och min hyra egentligen är 1000 kronor mer än så, men jag tänkte att jag blir aldrig av med skulderna om jag inte låter det vara och drar åt svångremmen så väl det går. 

Skuldsanering skulle jag förmodligen inte få, jag tror summan är för låg, men jag skulle kunna ansöka. Man kan ju inte få värre än nej, eller hur.
  • kioskvältare
    Anonym (svårt) skrev 2022-12-29 23:20:30 följande:
    Det är några lite större skulder och en hel massa småskulder. Totalsumman är inte jättestor, idag ca 30k hos kronofogden och ca 50k utanför. Min inkomst är inte så stor, bara, ca 13k efter skatt. Fogden drar lite över 900, vilket egentligen är mer än de ska då jag bara lät hyran som står förtryckt på blanketten stå som schablonen sa, och min hyra egentligen är 1000 kronor mer än så, men jag tänkte att jag blir aldrig av med skulderna om jag inte låter det vara och drar åt svångremmen så väl det går. 

Skuldsanering skulle jag förmodligen inte få, jag tror summan är för låg, men jag skulle kunna ansöka. Man kan ju inte få värre än nej, eller hur.
    Nej, att lägga energi på en ansökan om skuldsanering ska du nog inte göra, det kommer inte att beviljas med så lite skulder.

jag hade nog sett till att få ändrat förbehållsbeloppet så att det blir rätt. Då skulle sannolikt KF inte ta något alls. Det skulle kanske kunna göra så att du hade utrymme att kanske få ackordslösningar på några av de mindre skulderna om du har några små? Och så betar du av dem en efter en och betalar inget annat utöver det under tiden. kan hända att du får spara några månader i taget för att komma upp i en summa som tar en hel skuld. Du går ju 1.000 kr back varje månad nu för att du har fel belopp hos KF så de kan du ju använda att spara.
Svar på tråden Ska jag sluta betala av skulder?