Hur och när slutar man med SSRI?
Hej!
Det finns många liknande trådar, men behöver ändå ett perspektiv och råd. Jag har en historia av psykisk ohälsa som går typ 15 år tillbaka (är strax över 30 nu). Jag har funkat, mer eller mindre, och det finns nog en hel del av mina bekanta som inte har en aning om hur det varit. Så kort sagt, inga självmordsförsök, inga inläggningar men ändå tillräckligt för att livet inte var särskilt kul alls. jag har ätit medicin i omgångar, denna rundan har varit ca 4 år. Ingen hög dos (10 mg escitalopram) men tillräckligt för att hålla mig över ytan och kunna göra annat än att bara jaga monster. Livet har helt enkelt varit bra.
Under dessa senaste år har jag också gått i terapi, bytt jobb och flyttat. Så nu kommer då tankarna på att jag kanske är redo att sluta. Men efter att nu ha haft ett uppehåll på kanske 2-3 veckor så börjar jag inse att det kanske inte är en bra idé, de negativa tankarna kommer tillbaka. Livet blir generellt svårare och jobbigare och jag är rädd att förstöra allt jag byggt upp.
Men hur gör man om man skulle bli riktigt seriös med att sluta? Vilken hjälp kan man få av sjukvården? Jag har aldrig fått någon hjälp direkt. Jag har bett om medicin, fått den och sen har ingen brytt sig (terapin har jag bekostat själv) så mitt förtroende för dem är extremt lågt (är man hel, ren och har ett jobb kan man inte må dåligt, då hittar man bara på och vill ha uppmärksamhet... tydligen)
Långt inlägg, men egentligen är det nog mest bara 3 frågor:
* Hur fattar man beslutet att man nog måste ta medicin resten av sitt liv?
* Hur vet man om det är tid att sluta?
* Vilken hjälp kan man få?