• tjomme100

    Bör ammningen upphöra vid 5½ år?

    Hej alla, ny användare och hoppas på bra svar från er. Jag är tyvärr separerad och har svårt att lyfta vissa frågor med mitt ex då det är känsligt. Mitt ex ammar fortfarande vårt gemensamma barn på 5½ år 1-3 gånger per dygn.

    Är detta normalt? Vad kan så lång amning bero på? Bör det upphöra?

    Tack på förhand Glad

  • Svar på tråden Bör ammningen upphöra vid 5½ år?
  • Mrs Moneybags

    Nu när ni har separerat kanske det vore bra om amningen upphörde så att du kan ha ditt barn halva tiden. Det är ovanligt att amma så länge som fem år, men nu är det ju som det är. Det är snarare ditt ex som sätter käppar i hjulet för ert barn som inte kan vara ifrån henne om det förväntas bröstmjölk 1-3 ggr/dag 

  • Anonym (Linn)
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-30 13:49:42 följande:

    Nu när ni har separerat kanske det vore bra om amningen upphörde så att du kan ha ditt barn halva tiden. Det är ovanligt att amma så länge som fem år, men nu är det ju som det är. Det är snarare ditt ex som sätter käppar i hjulet för ert barn som inte kan vara ifrån henne om det förväntas bröstmjölk 1-3 ggr/dag 


    Det går säkert att amma vissa dagar med så stort barn. Eventuellt rinner amningen ut i sanden då, men det kommer den ju göra snart ändå. Jag tycker som sagt inte amningen ska hindra pappatid för barnet. Men hon måste inte sluta amma helt om mamma och barn vill fortsätta utsn ksn göra det på sina dagar.
  • Anonym (Linn)
    Det är ovanligt att amma så länge men kanske inte riktigt så ovanligt som ni tror, då det knappast är något man gör utanför hemmet. Människans naturliga amningslängd ligger nånstans 2-7 år, dvs om man ger barnet fri amning och inga "störmoment" som flaskor. Ni behöver inte oroa er för att barnet kommer amma vidare som tonåring. 

    Barnet äter säkerligen mat också. Det är snarast större risk att barnet inte äter mat om man serverar det en massa välling och gröt än om man bara ammar på. Och tvångsamma ett barn är också svårt, så både barn och mamma vill nog ha det såhär. Men som sagt, de lär vara på sluttampen av amningsperioden. 
  • DVQ
    Anonym (Linn) skrev 2022-12-30 14:27:09 följande:
    Barnet äter säkerligen mat också. Det är snarast större risk att barnet inte äter mat om man serverar det en massa välling och gröt än om man bara ammar på. 
    Det är ytterst få femåringar som äter välling och barngröt också..
  • Anonym (s)

    Gör amningen att det hindrar umgänge mellan dig och barnet så skulle jag nog säga att mamman gör barnet en otjänst. Så länge ni båda tar ansvar över barnet och är bra föräldrar behöver din dotter dig lika mycket. Låt henne amma dottern när dottern är hos mamman men iså fall läre det funka med varannan vecka. Bor barnet med dig varannan vecka? 

  • Anonym (Y)

    För mig låter det sjukt då jag har väldigt tidiga barndomsminnen. Kommer ihåg tiden på min 3-6år förskola lika tydligt som tex högstadiet/gymnasiet. Hade känts jätteobehagligt om jag kom ihåg hur jag ammade min mamma?? 

  • mari123

    "Bör"? Hur långt är ett snöre? Man gör ju som man vill och finns suget att amma ungen tills den går ut gymnasiet så är jag säker på att man kan göra det OM man inte frågar på internet 24/7. Man langar fram tutten och ser glad ut

  • Anonym (123)

    Jag ammade min yngsta i 4½ år. Eller kanske 5, någonstans där.
    Fast i ärlighetens namn var det bara vassle som kom och det var mer mysfaktorn än näringen som var orsaken.

    Tycker själv att det är lite konstigt men men, jag gjorde det själv. Där och då var det helt ok.

  • mari123
    Anonym (123) skrev 2023-01-02 05:19:05 följande:

    Jag ammade min yngsta i 4½ år. Eller kanske 5, någonstans där.
    Fast i ärlighetens namn var det bara vassle som kom och det var mer mysfaktorn än näringen som var orsaken.

    Tycker själv att det är lite konstigt men men, jag gjorde det själv. Där och då var det helt ok.


    "Vassle"? Du matade Ditt barn med "vassle"? Fattar mysfaktorn men var den lilla/e nöjd med "vassle". Är ju skitäckligt om man frågar mig.
  • Anonym (123)
    mari123 skrev 2023-01-02 06:01:53 följande:
    "Vassle"? Du matade Ditt barn med "vassle"? Fattar mysfaktorn men var den lilla/e nöjd med "vassle". Är ju skitäckligt om man frågar mig.
    Dum fråga. 
    Barnet åt naturligtvis vanlig mat. Bröstet var bara mysfaktor, efter så lång tid har nog inte många kvar någon mjölk värd namnet. 
  • Anonym (Öh)
    Anonym (123) skrev 2023-01-02 11:43:34 följande:
    Dum fråga. 
    Barnet åt naturligtvis vanlig mat. Bröstet var bara mysfaktor, efter så lång tid har nog inte många kvar någon mjölk värd namnet. 
    Det är en myt, klart det finns näringsrik mjölk kvar. Sammansättningen ändras inte till näringsfattig bara för att barnet blivit äldre.
  • Anonym (123)
    Anonym (Öh) skrev 2023-01-02 19:43:59 följande:
    Det är en myt, klart det finns näringsrik mjölk kvar. Sammansättningen ändras inte till näringsfattig bara för att barnet blivit äldre.
    Tja, det såg mer ut som vatten än mjölk det sista året.
    Det var därför jag skrev vassle.
Svar på tråden Bör ammningen upphöra vid 5½ år?