• Etttvåtrehej

    Underhållsstöd som sammanboende

    Hej! 


    Vi ska separera och håller på att försöka sälja ett hus på en mycket dålig marknad. Det kan ta ett tag. Vi väntar ett gemensamt barn i mars och pappan kommer inte vara delaktig. Vi har gjort om huset till två separata bostäder, genom att låsa en dörr i mitten. Han säger att jag ska fortsätta betala hälften av kostnaderna för bostaden samt alla kostnader för barnet. Jag försöker läsa om underhållsstöd, men som jag förstår det finns det ingen chans för mig att få det eftersom vi formellt bor under samma tak. Finns det något jag kan göra? 

  • Svar på tråden Underhållsstöd som sammanboende
  • Långbenopluto

    Han får väl betala den summan direkt till dig om han ska vara sådant arsel mot sitt barn.

    Ni behöver inger gå via försäkringskassan.

  • Anonym (Hmm)

    Nej, självklart ska du inte betala ensam för barnet. Prata med Familjerätten och Fk. Att ni bor "under samma tak" är en definitionsfråga, ni bor ändå separat. Utöver det så är det ändå så att han så klart ska bidra till barnet oavsett.

  • Anonym (Hmm)

    En annan möjlighet är att du faktiskt flyttar ut och vägrar betala en krona till huset, annat än hälften av ev. bolån. Då kan du ansöka om både underhåll och bostadsbidrag, och han får dubbelt så dyrt att bo! Du kan ju hota med det så kanske han öppnar lädret frivilligt.

  • kioskvältare
    Etttvåtrehej skrev 2022-12-31 11:01:49 följande:
    Underhållsstöd som sammanboende

    Hej! 


    Vi ska separera och håller på att försöka sälja ett hus på en mycket dålig marknad. Det kan ta ett tag. Vi väntar ett gemensamt barn i mars och pappan kommer inte vara delaktig. Vi har gjort om huset till två separata bostäder, genom att låsa en dörr i mitten. Han säger att jag ska fortsätta betala hälften av kostnaderna för bostaden samt alla kostnader för barnet. Jag försöker läsa om underhållsstöd, men som jag förstår det finns det ingen chans för mig att få det eftersom vi formellt bor under samma tak. Finns det något jag kan göra? 


    det är inte underhållsstöd från Försäkringskassan du ska ha utan underhåll ifrån pappan. Det är det normala om inte pappan har inkomst att betala underhåll med. I det fallet spelar det ingen roll om ni bor i samma hus som är uppdelat. Det är först när han inte kan eller vägrar att betala som man söker underhållsstöd. Det kan dock bli problem för dig att få Fk att tro på ert boendearrangemang hur sant det än är. I slutändan kan du nog få rätt om du kan bevisa att ni verkligen lever separerat, har egna ingångar och inte har någon ekonomisk gemenskap. Men vid det laget har ni säkert fått sålt huset och flyttat.
Svar på tråden Underhållsstöd som sammanboende