• Wrdzzz

    Gamla cornflakes?

    Var hos några släktingar, när jag skulle äta frukost tar jag en skål cornflakes. Smakar helt ok, inget märkvärdig, möjligen lite ?skåp?. äter kanske 2-3 skedar för att sedan kolla utgångsdatum. De hade gått ut för 4 år sedan. Slängde flingorna. Men, är detta någon fara? Kan man få biverk eller typ bli magsjuk?? Snabbt svar tack❤️

  • Svar på tråden Gamla cornflakes?
  • Jag är bara jag

    Ingen fara alls. Tom salt som absolut inte kan bli för gammalt har bäst före-datum. Kolla på History eaters- de äter riktigt gammal mat och mycket av det fullt ätbart. Bla cornflakes en gång.

  • Anonym (Äggröra)

    Att du inte ville äta är helt ok, även om det inte vore någon fara.
    Att slänga andras mat är däremot inte ok.

    Jag äter utgången mat, och hade blivit heligt förbannad om du slängt saker ur mitt skafferi.

    Ägg t ex kan man äta bra länge efter "bäst före-datum". Vänd dem dagligen och förvara i kylen bara så har du fräscha ägg i flera veckor extra.

  • Wrdzzz
    Anonym (Äggröra) skrev 2023-01-01 14:09:03 följande:

    Att du inte ville äta är helt ok, även om det inte vore någon fara.
    Att slänga andras mat är däremot inte ok.

    Jag äter utgången mat, och hade blivit heligt förbannad om du slängt saker ur mitt skafferi.

    Ägg t ex kan man äta bra länge efter "bäst före-datum". Vänd dem dagligen och förvara i kylen bara så har du fräscha ägg i flera veckor extra.


    Jo jag bet, slängde inte paketet, utan bara det som var kvar i skålen😄
  • Anonym (Äggröra)
    Wrdzzz skrev 2023-01-01 14:18:05 följande:
    Jo jag bet, slängde inte paketet, utan bara det som var kvar i skålen😄
    Aha, ok. 
    Men bra då. Tungan ute
  • Anonym (Sisi)
    Anonym (Äggröra) skrev 2023-01-01 14:09:03 följande:

    Att du inte ville äta är helt ok, även om det inte vore någon fara.
    Att slänga andras mat är däremot inte ok.

    Jag äter utgången mat, och hade blivit heligt förbannad om du slängt saker ur mitt skafferi.

    Ägg t ex kan man äta bra länge efter "bäst före-datum". Vänd dem dagligen och förvara i kylen bara så har du fräscha ägg i flera veckor extra.


    Du behöver inte hålla på och vända äggen, de håller sig bra ändå.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Äggröra) skrev 2023-01-01 14:09:03 följande:

    Att du inte ville äta är helt ok, även om det inte vore någon fara.
    Att slänga andras mat är däremot inte ok.

    Jag äter utgången mat, och hade blivit heligt förbannad om du slängt saker ur mitt skafferi.

    Ägg t ex kan man äta bra länge efter "bäst före-datum". Vänd dem dagligen och förvara i kylen bara så har du fräscha ägg i flera veckor extra.


    Du behöver inte springa och vända på dina ägg. De håller långt efter bäst före datum i kylen pga att datumet är satt efter förvaring i rumstemperatur (vilket man normalt har sin ägg i, i många länder).
  • Anonym (Äggröra)
    Anonym (Sisi) skrev 2023-01-01 16:01:57 följande:
    Du behöver inte hålla på och vända äggen, de håller sig bra ändå.
    De håller längre om man vänder på dem.
    Du behöver inte tro på det men så är det.
  • flygrl

    @TS: När åt du dom där cornflakesen? Jag menar s k u l l e man bli magsjuk av gamla cornflakes skulle det komma rätt snabbt och inte en eller flera dagar senare. Fast som flera påpekat är det nog ingen fara och många produkter kan man käka också efter bäst-före-datum (använd sunt förnuft och bedöm med ögon och näsan). Som ägg som också kommit upp i tråden.

  • Anonym (Sisi)
    Anonym (Äggröra) skrev 2023-01-01 18:06:02 följande:
    De håller längre om man vänder på dem.
    Du behöver inte tro på det men så är det.
    Jo men onödigt jobb om de håller ändå menar jag? Köper jag ett flak ägg så är de ändå slut på 1-3 månader och då har de hållt sig utan vändningar. Har aldrig ens hört talas om det.
Svar på tråden Gamla cornflakes?