• Vikingmorsan

    BF i juli 2023.

    Hej! 
    Då jag inte har sociala medier så tänkte jag att jag startar en egen tråd som faktiskt blir kvar här och INTE flyttas över till facebook som alla andra. 

    Nu till det roliga! 
    Skulle vara kul att få följa er andra också som har bf 2023! 

    Jag plussade dagen innan farsdag/min födelsedag. Det var inte planerat utan försökte förebyggas med både dagen efterpiller och preventivmedel men "mini" ville sig till vår familj ändå.
    Vi har 2 barn sen tidigare, födda 16 och 20. 
    Har mått riktigt dåligt denna graviditet jämfört med de tidigare, illamående, tidig anemi och lågt blodtryck som jag aldrig brukar ha men nu börjar det äntligen vända. 

    Hur mår ni? 😊

  • Svar på tråden BF i juli 2023.
  • Vikingmorsan

    Min mage har blivit någon kombination, bula längst ner och svullen högst upp så ser ut som jag har en boll under tröjan. Så här såg jag ut i v 30-35 med de andra kanske.. så lämpligt när man försöker dölja det för jobbet tills i åtminstone februari 😅 

    Kringlan: Henne?? Ska ni få en flicka?? 😊

  • Anonym (Kringlan86)

    Ja det är för jävligt med blödningar. Skönt med doppler. Funderade på att köpa en men min livmoder verkar vara lite bakåtlutad så bm hörde inget i veckan när hon lyssnade. Funkar säkert senare för mig men jag av aktar lite isf. Idag var jag på ett egetfinansierat UL. Ville bara känna det där sköna lugnet. Och hon härjade runt där inne som aldrig förr så nu känner jag mig lugn igen. Idag sprack mina fakeläder leggings i sömmen i rumpan så att?eh?dags att uppgradera garderoben tror jag. Det var säkert en härlig syn för alla mina kollegor men nu är det jag som köper mammakläderTyst Och ja, vikingamorsan, vi har fått tillbaka vårt NIPT och det blir en liten tös. Det blir coolt!

    Någon mer än jag som har klåda på bröstvårtorna? Vad tusan handlar det om egentligenFoten i munnen

  • Ceczev
    Anonym (Kringlan86) skrev 2023-01-23 23:07:15 följande:

    Ja det är för jävligt med blödningar. Skönt med doppler. Funderade på att köpa en men min livmoder verkar vara lite bakåtlutad så bm hörde inget i veckan när hon lyssnade. Funkar säkert senare för mig men jag av aktar lite isf. Idag var jag på ett egetfinansierat UL. Ville bara känna det där sköna lugnet. Och hon härjade runt där inne som aldrig förr så nu känner jag mig lugn igen. Idag sprack mina fakeläder leggings i sömmen i rumpan så att?eh?dags att uppgradera garderoben tror jag. Det var säkert en härlig syn för alla mina kollegor men nu är det jag som köper mammakläderTyst Och ja, vikingamorsan, vi har fått tillbaka vårt NIPT och det blir en liten tös. Det blir coolt!

    Någon mer än jag som har klåda på bröstvårtorna? Vad tusan handlar det om egentligenFoten i munnen


    Mina har irriterat och typ stuckit, inte klia dock men kanske är samma grund?
    Man vet aldrig vad brösten hittar på dag till dag. 
  • Vikingmorsan

    Vad kul, grattis kringlan!! Misstänker att vi också får en 3e flicka om det inte är en myt gällande hjärtslagen...

    Ja nej jag har mått så dåligt denna graviditet, både fysiskt och psykiskt så räknar typ timmarna till RUL. 

    Hade panik igår, tog ca 5-10 min att få in något på dopplern, men sen visades 150 på dopplern så kunde a andas igen. 
    Misstänker att det är samma för oss för jag känner fortfarande ingenting nu i v 18..

    Köpte precis hem mer kläder jag med, får gå i mjukiskläder på jobbet för att kunna dölja.. några veckor kvar bara.. 😅

  • Anonym (Kringlan86)

    Fy vad jobbigt när dopplern bråkar. Jag har samma panik själv. Spökveckorna is on!!! Känner mig liksom slankare idag än på flera veckor. Bysten känns mindre och magen är inte alla i vägen. Är såhääär nära på att hoppa på ett vikariat på gymmet idag. I veckan var det hemskt att köra klass. Kände av magen hela klassen. Tänker att det är billigare att känna av bebisen genom att gå pch träna än att springa på UL hela tiden.


    Undra vad det är som gör att man blir så sjukligt orolig hela tiden. Alla vill ju såklart att barnet ska må bra och överleva men egentligen vad fan ska man göra åt saken om det inte är så? Man kommer ju få veta liksom förr eller senare men ändå vill man veta NU! Jag tror att för mig handlar det om att jag hatar att känna mig lurad. Särskilt av mig själv! Jag vill inte gå å planera barn och prata om bebisen å så är den inte kvar liksom. Vore så sjukt jobbigt!

    Nåväl man få väl bara utgå från att hpn lever och har hälsan där inne. men hon får gärna sluta va så sjukt anonym nu!

  • Vikingmorsan

    Förstår precis vad du menar. 
    Mina tidigare och "ovetande" missfall har fått mig att känna mig misslyckad som mamma och kvinna. Och om det skulle vara något nu så har man gått och längtat i 13 veckor för att sen få reda på att det inte blir av.. Nej fy vad jag hoppas att allt är bra bara det att jag känner av "hon" senare pga moderkakan placering. 

    Tycker UL ska vara med lättillgängligt och gratis då det lugnar stressade och oroade föräldrar.. 

    Skönt att du fick se lillan leva loppan där inne nyss iaf! 

    Nu är det bara 1,5 vecka kvar tills vi får svar och jag har nog aldrig längtat efter något så länge men samtidigt är jag sååååå nervös. 
    Bytt batteri på doppler och ska testa ikväll tänkte jag. Vet inte hur ofta man kan lyssna men var några dagar sedan nu.

  • Anonym (Juli-mamma)

    Hej juli-mammor! :)

    Vilket roligt initiativ! Jag har bf den 26/7, men bebisen lär komma tidigare än så eftersom det blir snitt denna gång. Jag fick bristning grad 4 när jag födde mitt första barn, så läkarna har gett mig rådet att inte föda vaginalt igen. Känns lite läskigt med en bukoperation mitt i sommaren och jobbigt att inte få lyfta min dotter som kommer att vara 20 månader då, men det ska nog gå bra! :)

    Just nu går jag otåligt och väntar på resultat från NIPT (är inne på dag 10), eftersom jag fick hög sannolikhet för Trisomi 21 vid KUB. Jag mår fortfarande illa, är förstoppad och jättetrött. Kan det inte gå över snart? Hur mår ni? Känner ni av början på den 100 gyllene dagarna? ;) Väntar ni pojkar eller flickor? :)

  • Ceczev
    Anonym (Juli-mamma) skrev 2023-01-30 08:47:00 följande:

    Hej juli-mammor! :)

    Vilket roligt initiativ! Jag har bf den 26/7, men bebisen lär komma tidigare än så eftersom det blir snitt denna gång. Jag fick bristning grad 4 när jag födde mitt första barn, så läkarna har gett mig rådet att inte föda vaginalt igen. Känns lite läskigt med en bukoperation mitt i sommaren och jobbigt att inte få lyfta min dotter som kommer att vara 20 månader då, men det ska nog gå bra! :)

    Just nu går jag otåligt och väntar på resultat från NIPT (är inne på dag 10), eftersom jag fick hög sannolikhet för Trisomi 21 vid KUB. Jag mår fortfarande illa, är förstoppad och jättetrött. Kan det inte gå över snart? Hur mår ni? Känner ni av början på den 100 gyllene dagarna? ;) Väntar ni pojkar eller flickor? :)


    Har mått jättedåligt men började lätta lite efter jul. 
    Får illamående på kvällarna men äter fortfarande tabletter.
    Fortfarande trött men det känns som det håller på att vända lite faktiskt 🥳

    Vi har Rutin ultraljud I mars. Så än har vi ingen aning om kön. Hoppas bebis vill visa oss!
  • Anonym (Juli-mamma)
    Ceczev skrev 2023-01-30 22:18:49 följande:
    Har mått jättedåligt men började lätta lite efter jul. 
    Får illamående på kvällarna men äter fortfarande tabletter.
    Fortfarande trött men det känns som det håller på att vända lite faktiskt 🥳

    Vi har Rutin ultraljud I mars. Så än har vi ingen aning om kön. Hoppas bebis vill visa oss!
    Hoppas ditt illamående går över snart. Jag går in i vecka 16 på torsdag och mitt illamående har börjat släppa lite. Jag är fortfarande trött, men inte lika farligt som i första trimesten. Kul med rul! :) Har du någon känsla för om det är en pojke eller flicka? När jag plussade med mitt första barn visste jag att det var en tjej och det var det. Denna gång är jag inte lika säker, men tror att det är en tjej till. Jag väntar fortfarande på svar från NIPT (dag 11 idag), så då får vi ju veta könet också. Blir så mycket mysigare när man vet vem som ligger i magen. :)
  • Vikingmorsan

    Åh vad kul att vi börjar bli en liten grupp och stort grattis till era små i magen! 

    Går snart in i V.19 och mår faktiskt bra, illamåendet började ge med sig i vecka 12 och järndroppen gav resultat i ungefär samma vecka. 
    Nu är det eksemliknande känsla samt näsblod istället. 
    Det är ju en fis i rymden jämfört med andra symtom. 

    Hoppas att ni får svar snart, jag räknar ner dagar till RUL så man får svar om bebis lever och mår bra där inne då jag fortfarande inte känner några rörelser. Men hoppas att allt är bra och är rätt så säker på att det blir en tös nr 3 i sånt fall trots att magen ser helt annorlunda ut jämfört med de tidigare två tjejerna.

  • Ceczev
    Vikingmorsan skrev 2023-01-31 19:27:07 följande:

    Åh vad kul att vi börjar bli en liten grupp och stort grattis till era små i magen! 

    Går snart in i V.19 och mår faktiskt bra, illamåendet började ge med sig i vecka 12 och järndroppen gav resultat i ungefär samma vecka. 
    Nu är det eksemliknande känsla samt näsblod istället. 
    Det är ju en fis i rymden jämfört med andra symtom. 

    Hoppas att ni får svar snart, jag räknar ner dagar till RUL så man får svar om bebis lever och mår bra där inne då jag fortfarande inte känner några rörelser. Men hoppas att allt är bra och är rätt så säker på att det blir en tös nr 3 i sånt fall trots att magen ser helt annorlunda ut jämfört med de tidigare två tjejerna.


    Järndropp?:D
    Har du haft dåligt järnvärde? Tänkte att du fick resultat redan då?
  • Anonym (Kringlan86)

    Roligt med flera i tråden tycker jag också!


    Jag har min 150:e förkylning sedan graviditetens start. Mindre kul! Kände mig nödgad att berätta för mina anställda i veckan att jag är gravid för de började typ undra om jag hade något fel för att jag varit konstant sjuk sedan novemberTyst

    Jag HATAR verkligen de här spökveckorna och magen är mindre och inget känns konstigt alls. Jag tröstar mig med att jag vaknar kissnödig på nätterna och då känner man åtminstone att det finns något där inne. Brösten är fortfarande jätteömma åtminstone på morgonen. Thats it! Inget annat känns Och det är 3 långa veckor till RUL. 

    Det skall bli så skönt att få en stor mage och känna sparkar men det är ju typ en månad minst tills dess. 


    Vikingmorsan: Undra vad det är för eksemliknande känsla du får?

    Juli-mamma: Har du fått svar ännu?

  • Ceczev
    Anonym (Kringlan86) skrev 2023-02-02 14:56:13 följande:

    Roligt med flera i tråden tycker jag också!


    Jag har min 150:e förkylning sedan graviditetens start. Mindre kul! Kände mig nödgad att berätta för mina anställda i veckan att jag är gravid för de började typ undra om jag hade något fel för att jag varit konstant sjuk sedan novemberTyst

    Jag HATAR verkligen de här spökveckorna och magen är mindre och inget känns konstigt alls. Jag tröstar mig med att jag vaknar kissnödig på nätterna och då känner man åtminstone att det finns något där inne. Brösten är fortfarande jätteömma åtminstone på morgonen. Thats it! Inget annat känns Och det är 3 långa veckor till RUL. 

    Det skall bli så skönt att få en stor mage och känna sparkar men det är ju typ en månad minst tills dess. 


    Vikingmorsan: Undra vad det är för eksemliknande känsla du får?

    Juli-mamma: Har du fått svar ännu?


    Oj! Haha jag som blev besviken som blev sjuk när vi kom hem efter nyår efter massa tåg och flyg.

    Har ni barn sen innan ni som tycker denna period är jobbig?
    Eller är ni orolig över något?
    Jag känner liksom inte nått sånt🤷?♀️👀
  • Anonym (Juli-mamma)
    Jag har fått svar och det var ett glatt besked! Glad Bebisen i magen är frisk och det blir en liten flicka! Hjärta
  • Vikingmorsan

    Emil lever och mår bra i magen, så aktiv att han var svår att mäta ibland men moderkakan i framvägg plus lite bak så var inte konstigt att jag inte känt något och att jag förmodligen inte kommer göra det förens om några veckor.. 

    Åh jag är så otroligt lycklig, dels att allt är bra men sen att vi får en pojk som sista. Helt underbart! 

    Hur mår ni? Hur går det för er och era små I magen? ❤️

  • Vikingmorsan

    Ceczev: Ja, har problem med mitt järnförråd i vanliga fall så dessa senaste graviditeter har jag fått järndropp då jag legat väldigt lågt. Denna gång väldigt tidigt så räknar med ett till dropp innan förlossning. 

    Nu "krigar" jag för att få komma till min barnmorska då de dragit ner på hennes tider här jag bor och sen har hon varit sjuk länge så får se vad jag ligger på nästa gång.. 

    Jag har två tjejer sen innan och jag har känt sparkar väldigt tidigt med de, samt aldrig haft problem med blödningar som jag har nu men nu vet jag att han mår bra i magen. Men tråkigt att det blir så glesa besök hos BM nu när det är 3:e. Hade velat gå lika ofta ändå för att försäkra mig att allt är bra..

  • Anonym (Kringlan86)

    Hallojs, här går så bra så. Jag födde med snitt den 3/7 och ut kom en välmående liten tjej. Hon sover bra, förhållandevis har jag förstått det som. Ca 3-5 h i stöten men tyvärr med en liten vakenperiod mellan 02:30-06 på en dålig dag. Men det ska vi nog skola ut henne urTyst hon har lite magstök med fisar och bajs som tar sin tid så hon stånkar och stökar runt mycket just nu men det är också ganska normalt. Nu ska jag säga ngt som är helt sjukt? jag har aldrig hört ngt liknande och 1177 säger att detta inte skall hända på ett antal månader om man läser. Hon har vänt sig från mage till rygg några gånger redan. Jag vet inte om jag skall vara stolt eller förskräckt men hade jag inte haft det på film så hade jag knappt trott det själv. 


    Hur går det för dig?

Svar på tråden BF i juli 2023.