• ToveH123

    Lära 2-åring att sova på madrass på golvet

    Hejsan!

    Vi har två soliga barn, en 2-årig tjej och en 8-månaders pojke, som är störtkära i varandra. 


    Vi funderar på om det är dags för vår 2-åring att börja sova på en madrass på golvet istället för i spjälsängen i sitt rum. Undrar också om ni tror att vi kan börja med madrass direkt för lillen när det väl blir dags för honom att flytta in i 2-åringens rum.

    Så, lite konkreta frågor 😊
    1) Hur introducerade ni ?riktig säng? för era barn? De gånger vi testat flyger hon bara runt som en studsboll och blir alldeles uppspelt. Vi har annars en rutin av att säga god natt och sedan gå ut ur rummet så ligger hon och snackar lite för sig själv innan hon somnar, men det tror jag kan bli tufft när hon kan krypa ur sängen hur som helst. Hittills har det också varit utmanande att ligga bredvid för då blir hon alldeles uppspelt och så blir det en kamp/lek om att jaga henne när hon försöker ?fly?/klättra ur sängen under kiknande skratt? 
    2) Skulle ni våga ha två så små barn sovandes tillsammans i varsin ?riktig säng? i eget rum? Tänker om det finns risk att den äldre hoppar upp i den mindres säng, eller hämtar en leksak som dunkas i huvudet eller vad som 😅
    3) Kan man ha leksaker i samma rum eller är det dödsdömt (dvs kommer barnet/n bli frestade att upp och leka med dem)?

    Ser fram emot era tips! 


    God fortsättning ☺️

  • Svar på tråden Lära 2-åring att sova på madrass på golvet
  • LFF

    Nu har jag tvillingar men svarar ändå. 

    Vi tog bort långsidan på spjälsängen när de var 2 år och 3 månader. Jag satt mellan deras sängar och klappade när det var läggdags (annars hade det varit cirkus varje kväll). När de var drygt 3 år fick de varsin växa-säng och jag fortsatte med att sitta mellan dem, både för att det var mysigt samt för lugnets skull. 

  • Litorina

    Vi tog också bort långsidan på spjälsängen och satte ribbottnen så långt ner det gick. Barnet sov så tills sängen var för kort. Bytte då till juniorsäng. 

  • mammatill6

    Madrass på golvet? Har aldrig lärt mina barn det.Varför? Egen säng har de börjat med vid 1,5 år. En kamp i början men vi har suttit brevid, myst , läst sagor o.s.v.

  • Sanjos

    Satsat på 90 säng direkt till mina barn när de varit stora nog för vanlig säng. Funkat alldeles utmärkt. De lär sig väldigt snabbt med att inte ramla ur sängen. 

  • ToveH123

    Tack för svar alla! 


    Skälet till att det blir madrasser på golvet är ekonomiska - jag har två stycken 80-madrasser över från vår 160-gästsäng. Hur går ni tillväga för att få dem att varva ner och komma till ro i den nya sängen? 

  • LFF
    ToveH123 skrev 2023-01-02 14:21:24 följande:

    Tack för svar alla! 


    Skälet till att det blir madrasser på golvet är ekonomiska - jag har två stycken 80-madrasser över från vår 160-gästsäng. Hur går ni tillväga för att få dem att varva ner och komma till ro i den nya sängen? 


    Nattlampa, sitter bredvid och klappar/smeker samt saga eller lugn musik. 
Svar på tråden Lära 2-åring att sova på madrass på golvet