• dosnil

    Hur ska jag tänka?

    Gift kvinna i medelåldern med ett barn i tonåren och ett barn i lågstadiet. Min man har dålig hälsa och med sannolikhet kommer han att få ett sjukdomsbesked. Detta kommer att innebära mer beroende av mig. Vill skiljas men inte bara pga av det som troligen väntar. 
    Vi har sedan länge(år) ingen sex, ingen ömhet. Vi delar barn och ett bolån. Han vill aldrig något roligt inte ens när han mådde bra. Medveten om att jag inte har något vidare värde på köttmarknaden och planen är att leva själv och kämpa för mina barn. Tänker jag fel? Är jag en dålig människa, som lämnar en ev sjuk man?

  • Svar på tråden Hur ska jag tänka?
  • Anonym (Qwerty)

    Låter tyvärr som att relation är död, beklagar. Har ni gått i familjeterapi? Även om du bestämt dig kan det vara bra för att reda ut allt praktiskt, särskilt om han inte är helt frisk.

  • dosnil
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-01-02 15:25:24 följande:

    Låter tyvärr som att relation är död, beklagar. Har ni gått i familjeterapi? Även om du bestämt dig kan det vara bra för att reda ut allt praktiskt, särskilt om han inte är helt frisk.


    Gick i familjeterapi för ett antal år sedan. Gav inte så mycket.
  • Anonym (''')

    Anonym (Spänning): Lägger du dina inlägg i fel tråd eller? TS skrev att hon planerar att leva själv. 

  • Anonym (spänning)
    Anonym (''') skrev 2023-01-02 15:31:08 följande:

    Anonym (Spänning): Lägger du dina inlägg i fel tråd eller? TS skrev att hon planerar att leva själv. 


    Singelmammor har inte sex? Ok.
  • Anonym (''')
    Anonym (spänning) skrev 2023-01-02 15:40:04 följande:
    Singelmammor har inte sex? Ok.
    TS skrev att HON inte var ute efter något. Därför är dina inlägg OT. De passar säkert bättre i någon annan tråd. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Om ert förhållande inte har varit bra på länge, måste ju din man också märka det? Eller förväntar han sig att du ska stanna och ta hand om honom? 

    Man bör aldrig stanna i en relation man inte längre vill vara i, oavsett anledning. Men i detta fall måste du dessutom tänka på era barn i första hand. De har rätt till en pigg och frisk mamma, särskilt om pappas hälsa vacklar, och du har rätt till ett eget liv. 

  • dosnil
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-02 16:38:26 följande:

    Om ert förhållande inte har varit bra på länge, måste ju din man också märka det? Eller förväntar han sig att du ska stanna och ta hand om honom? 

    Man bör aldrig stanna i en relation man inte längre vill vara i, oavsett anledning. Men i detta fall måste du dessutom tänka på era barn i första hand. De har rätt till en pigg och frisk mamma, särskilt om pappas hälsa vacklar, och du har rätt till ett eget liv. 


    Tror att han förväntar sig det ja, han gör inget för att må bättre. Han släpper inte in mig heller för han ska klara det själv. 
  • Anonym (Jill)
    dosnil skrev 2023-01-02 13:53:27 följande:
    Det va inte ens bra när han mådde bra. Eftersom jag jobbar inom vården vet jag vad det kommer att innebära för mig. Jag är rädd att barnen kommer att få betala i form av två föräldrar som inte kan resp orkar.
    Eller så orkar du mer när du lämnat.

    Jag jobbade i vården och orkade inget, när jag lämnade mitt dåliga förhållande orkade jag jättemycket helt plötsligt trots jobb i vården.

    En tyngd kommer av en när man lämnar ett dåligt förhållande. Sedan kan det förstås vara tufft att ensam ta hand om allt, handling, städning, disken och maten osv men det gjorde jag redan innan.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (spänning) skrev 2023-01-02 15:40:04 följande:
    Singelmammor har inte sex? Ok.
    Vissa har och vissa har inte. Tror du singelmammor är en grupp där alla gör precis lika?
  • Godisbuske
    "Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/min man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt".

    Det är ord i dagens moderna samhälle som inte betyder ett skit. Nu skiljer folk sig högt och lågt när man är utttråkad, gräset ser grönare ut eller kär i kollegan.

    Så du kan bara dra och inte behöva känna dig som en dålig mamma eller hustru.
    Kvinnor som begär att skilja sig är på modet nu och varit länge.

    En del gör rätt i det, för många valde helt fel man/avelshingst från början. Men det kan man inte klandra de grabbarna för.

    Tråkigt är ju att kvinnor sliter upp familjer pga sina usla val.

    Sedan så klart det finns män som va stjärnor och sedan tappade det helt och hållet, som inte ens vill jobba på att få det att fungera. Blivit gubb-sura och negativa till allt.

  • dosnil
    Anonym (Jill) skrev 2023-01-02 17:09:15 följande:
    Eller så orkar du mer när du lämnat.

    Jag jobbade i vården och orkade inget, när jag lämnade mitt dåliga förhållande orkade jag jättemycket helt plötsligt trots jobb i vården.

    En tyngd kommer av en när man lämnar ett dåligt förhållande. Sedan kan det förstås vara tufft att ensam ta hand om allt, handling, städning, disken och maten osv men det gjorde jag redan innan.
    Ja jag drar det mesta av jobbet i hushållet och trädgården. 
  • dosnil
    Godisbuske skrev 2023-01-02 17:25:14 följande:
    "Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/min man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt".

    Det är ord i dagens moderna samhälle som inte betyder ett skit. Nu skiljer folk sig högt och lågt när man är utttråkad, gräset ser grönare ut eller kär i kollegan.

    Så du kan bara dra och inte behöva känna dig som en dålig mamma eller hustru.
    Kvinnor som begär att skilja sig är på modet nu och varit länge.

    En del gör rätt i det, för många valde helt fel man/avelshingst från början. Men det kan man inte klandra de grabbarna för.

    Tråkigt är ju att kvinnor sliter upp familjer pga sina usla val.

    Sedan så klart det finns män som va stjärnor och sedan tappade det helt och hållet, som inte ens vill jobba på att få det att fungera. Blivit gubb-sura och negativa till allt.
    Varför tror du att jag tar lätt på de löftena? Å varför förutsätter du att jag har nån karl på läger runt hörnet? Hade jag tagit lätt på detta så hade jag gått långt tidigare.
  • Anonym (Jill)
    dosnil skrev 2023-01-02 17:42:39 följande:
    Ja jag drar det mesta av jobbet i hushållet och trädgården. 
    Då tror jag du kommer orka mer efter skilsmässan för du slipper irritationen mot en man som inte hjälps åt.
Svar på tråden Hur ska jag tänka?