• Anonym (Jana)

Hans vuxna barn som bor hemma hälsar inte på mina barn

Sambo sedan 8 år. Jag har vuxna barn som valde bo på egen hand när vi blev sambos. Hans barn bor med oss på heltid. Trodde ju det skulle vara något år bara, men dom är nu 27 och 25 år och bor fortfarande här. 

vi har haft problem få ihop våra familjer, men tänkt det blir så med nästan vuxna barn. Och att det kommer bli bättre när hans  mognat lite. 

i helgen kom min son 29 år med flickvän på besök och bodde här. Dom bor annars 30 mil bort.  Och jag blir lika arg varje gång. På hans ungar. Dom sitter på sina rum hela tiden. Den yngre av hans söner kom upp till oss i vardagsrummet och sa hej. Och gick vidare. Den andra kom inte ens och hälsade på mina barn. 

Nu har min som med tjej åkt iväg till costa rica, och jag skällde på min sambo. 

Sån jävla mansplaining han kör med, . min sambo. Säger ?börjar du nu igen? och ?fan jag får ont i magen att du aldrig är nöjd? och ?jaha, vi är sämst och ni bäst??. 

Men snälla, kommer det gäster till vårt hem ska dom väl känna sig välkomna! Och särskilt mina barn som då aldrig bott här!!! Man hälsar och pratar lite! Vanligt hyfs!!! Eller??

Och ja, jag vet, hans söner borde inte bo hemma! Dom betalar bara för mat. 

• Svar på tråden Hans vuxna barn som bor hemma hälsar inte på mina barn
  • Anonym (Jana)
    Miss Skywalker skrev 2023-01-03 00:45:38 följande:
    Ni ställde väl dem i bostadskön vid 18? Det finns andrahands. Eller hela Sverige för den delen. Kräv hyra!
    Dom står i kö, men sambon säger: barnen får inga förslag från bostadsförmedlingen! 
    Ehhh jag försöker förklara att det är upp till människan själv att söka och ha lite driv 
  • ulfina

Jag fattar dig helt TS. Sambons barn skor sig på er. Får dina barn lika mycket hjälp? För du ingår ju faktiskt i konceptet att du ?hjälper? eller rättare sagt stjälper hans Bortskämda barn. En inneboende kostar minst 6000-7000kr  och det ska du och sambon dela på! Då kan du om du vill ge en slant till dina barn! Dina barn kanske inte har haft det så lätt ekonomisk med eget boende , kanske andra hand och dyra hyror. 

Idiot till sambo som får idiotier till barn! 

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Jana) skrev 2023-01-03 00:47:00 följande:

Vet inte hur jag ska nå min sambo??? Att jag alltid får  göra ? börja inte nu igen? är att flytta fokus till att jag år tjatig. Men jag hade fan inte behövt va tjatig om de förvuxna barnen kunde slänga sopor nångång, byta sina skitiga lakan, ta upp alla odiskade tallrikar från sina rum, komma i tid till middagen om sambon lagat middag, göra rent sin toalett etc etc. Det är inte NORMALT att bo med vuxna spelberoende bebisar som inte betalar ett skit

Du måste först fundera på vad du vill uppnå, sedan om det är något du kan kräva och om det ens går att nå.

Sluta tjata i vardagen och ta istället en mogen diskussion med sambon vid köksbordet, en gång för alla. Jag misstänker att det bara finns två alternativ: att hans sida av familjen skärper sig eller att ni flyttar isär. Ställ dig i bostadskö själv, idag. Du vet aldrig när du behöver köpoängen.

Ärligt talat tror jag inte du kommer få dem till att hålla ordning på tvätten, disken osv. Vissa saker behöver du inte bry dig om alls, som skitiga lakan, städa deras rum, vänta på dem till middagen osv. De ÄR trots allt vuxna. Allt det du nämner i det här inlägget är sånt du bara kan strunta i helt. Ja, de är konstiga och verkar riktigt lata men du behöver inte bry dig om de där sakerna. Tar tallrikarna slut i hemmet så köp engångs/plasttallrikar att servera mat på! Sambon undrar varför - dina barn tar aldrig ner disken så nu har vi slut på tallrikar. I helvete att jag skulle gå in till dem och hämta. Och att de inte hälsar när dina barn kommer beror nog på att de inte ser dem som gäster på samma sätt som om det vore utomstående.

Ju mer du kan fjärma dig mentalt från hans barns livsstil desto bättre för dig själv.
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (Jana) skrev 2023-01-02 20:07:04 följande:
    Mitt minsta? Och vad är det största? 
    Du är i en situation där du faktiskt har människor i bostaden som du inte är nöjd med. Att de inte hälsar på dina barn är en piss i havet i jämförelse med att du har två inneboende iglar i hushållet.

Det är fullständigt rimligt att bo hemma och få viss hjälp som vuxen... men att tilllåta att någon är "barn" efter att de fyllt 21 är kontraproduktivt.

MEN.. med detta sagt så kan man inte ensam ändra på 3 människor i hushållet som är nöjda. Dags att ta tag i din egen boendesituation och faktiskt själv flytta. Eller i allafall ta upp frågan om boende igen med sambon. 

Det låter faktiskt som att du är hemma blind... Och sambon också. Det är inte så att vuxna människor accepterar att bo med folk som inte kan uppföra sig i evighet. Att inte inse att man behöver vara artig mot de gäster som kommer på besök kan få konsekvenser. Bara för att du ville bo ihop för 8 år sedan, så betyder det inte att du är villig att för evigt leva ihop... eller att du vill ha hemmavarande vuxna barn i bostaden i en evighet.
  • JanusPanus

Har aldrig förstått varför det är så viktigt att hälsa på allt och, blir det världsfred då eller?

• Anonym (att våga se)
    JanusPanus skrev 2023-01-03 17:30:40 följande:

Har aldrig förstått varför det är så viktigt att hälsa på allt och, blir det världsfred då eller?

Det blir naturligtvis inte världsfred, men att inte hälsa kan ju som i detta fall leda till att någon blir irriterad och börjar tänka igenom sin relation.

Det finns inget krav att hälsa och vara trevlig.... däremot kan det ge rätt otrevliga konsekvenser att låta bli. Folk kan uppfatta en som dryg, otrevlig och faktiskt "få nog".

Det här med att missa att hälsa kan mycket väl ha varit droppen som fick bägaren att rinna över. Många kvinnor står ut med att bli dåligt behandlade själva... men när barnen blir "drabbade", då händer det något.

Det kan mycket väl vara som så att dessa barns "ickehälsande" gör att de kommer att behöva flytta till ett annat boende när TS står upp för rätten att ha en fungerande boendesituation.

Så jävla svårt är det väl inte att hälsa och vara trevlig mot pappans flickväns barn?
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-01-03 17:53:26 följande:
    Det blir naturligtvis inte världsfred, men att inte hälsa kan ju som i detta fall leda till att någon blir irriterad och börjar tänka igenom sin relation.

Det finns inget krav att hälsa och vara trevlig.... däremot kan det ge rätt otrevliga konsekvenser att låta bli. Folk kan uppfatta en som dryg, otrevlig och faktiskt "få nog".

Det här med att missa att hälsa kan mycket väl ha varit droppen som fick bägaren att rinna över. Många kvinnor står ut med att bli dåligt behandlade själva... men när barnen blir "drabbade", då händer det något.

Det kan mycket väl vara som så att dessa barns "ickehälsande" gör att de kommer att behöva flytta till ett annat boende när TS står upp för rätten att ha en fungerande boendesituation.

Så jävla svårt är det väl inte att hälsa och vara trevlig mot pappans flickväns barn?
    Jag tänker att det är skillnad på att hälsa på någon man råkar springa på i köket men de här tokarna sitter säkert instängda i varsitt rum vid varsin dator utan att komma ut, och då lär de inte släppa det för att komma ut och hälsa när det "bara" är plastsyskonen som kommer dit.
  • ulfina
    JanusPanus skrev 2023-01-03 17:30:40 följande:

Oj sociala koder ! Har det gått dej förbi? Kommer man till jobbet så säger man hej till kollegor,Går man till läkaren säger läkaren hej.  Hälsar du på hos en kompis säger du hej. Gäster eller vänner som kommer hem till dig, hälsar du på. Det kallas att se folk och vara artig och glad för ett möte! 
  • Anonym (Jana)
    Anonym (Ghost) skrev 2023-01-03 19:23:56 följande:
    Jag tänker att det är skillnad på att hälsa på någon man råkar springa på i köket men de här tokarna sitter säkert instängda i varsitt rum vid varsin dator utan att komma ut, och då lär de inte släppa det för att komma ut och hälsa när det "bara" är plastsyskonen som kommer dit.
    Men när de efter 5 timmar lämnar grottan och går förbi i köket, säger man väl hej när man ser två människor som inte bor i huset sitter där?
    eller om man kommer hem, ser att det står en annan parkerad bil hemma, och vet att vi ska få besök, och  om man e 27 år, smiter man bara in i grottan då, utan att välkomna folket eller bara säga hej till de besökande? Fattar om man är 7 år och trotsig,?men vuxen möter vuxen liksom?
  • ulfina

Det säger sig själv om båda hans barn är över 25 och bor hemma att alla hästar inte är hemma. Har dom någon diagnos? DOM ÄR MER ÄN VUXNA och vill dom inte följa det det som är självklart för en inneboende så lämna boendet med dom

• Anonym (Jana)
    Anonym (T) skrev 2023-01-03 08:41:28 följande:

Ouppfostrade skitungar. 

Hahaha dom är inte ens ungar utan vuxna no-braines som fastnat i trotsåldern 
  • Anonym (Förstår din sambo)
    Anonym (Jana) skrev 2023-01-04 17:24:08 följande:
    Hahaha dom är inte ens ungar utan vuxna no-braines som fastnat i trotsåldern 
    Jag gissar att din sambo inte tycker att det är jättekul att ha två barn som inte klarar sig själva fast de borde det. Inte blir det bättre av att du har noll empati och dessutom verkar ha barn som klarar sig bra i livet. 

Med det sagt så tycker jag din sambo gör fel som inte hjälper dem att bli självständiga. Men det kommer att ta tid och med din attityd mot dem så kommer det inte att bli lättare. 

Bli särbo
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Jana) skrev 2023-01-04 16:17:38 följande:
    Men när de efter 5 timmar lämnar grottan och går förbi i köket, säger man väl hej när man ser två människor som inte bor i huset sitter där?
    eller om man kommer hem, ser att det står en annan parkerad bil hemma, och vet att vi ska få besök, och  om man e 27 år, smiter man bara in i grottan då, utan att välkomna folket eller bara säga hej till de besökande? Fattar om man är 7 år och trotsig,?men vuxen möter vuxen liksom?
    Jo normalt hälsar man när man passerar. Om man ser en bil utanför så går man nog inte särskilt in och söker upp de som är där om det inte råkar ligga på vägen till rummet. Det är ju plastsyskon och inte deras bekanta som de vill umgås med.

Jag vet inte riktigt varför du inte har släppt det här än, de är ouppfostrade förvuxna tonåringar och det visste du nog innan, så det är väl bara att släppa och försöka hitta en (fungerande) lösning?
  • Studentpappa

Hade aldrig pallat att bo med två vuxna bebisar, det hade fått mig att hata mitt liv och att vara konstant irriterad. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Jana)
    Anonym (Förstår din sambo) skrev 2023-01-04 17:35:30 följande:
    Jag gissar att din sambo inte tycker att det är jättekul att ha två barn som inte klarar sig själva fast de borde det. Inte blir det bättre av att du har noll empati och dessutom verkar ha barn som klarar sig bra i livet. 

Med det sagt så tycker jag din sambo gör fel som inte hjälper dem att bli självständiga. Men det kommer att ta tid och med din attityd mot dem så kommer det inte att bli lättare. 

Bli särbo
    Han tycker det är bra att dom bor hemma så dom ?slipper? flytta runt i dyra andrahands lägenheter och att dom ?slipper? bo i sunkig förort 
  • Anonym (Jana)
    Studentpappa skrev 2023-01-04 20:24:03 följande:

Hade aldrig pallat att bo med två vuxna bebisar, det hade fått mig att hata mitt liv och att vara konstant irriterad. 

Typ så
    oxh jag borde verkligen flytta själv! Men hatar att jag inte kommer mig för det
  • Maggena

Dina barn är väl inte hos er för att hälsa på din sambos barn. De är där för att umgås med dig. Din sambos barn känner knappt dina barn och de sa iaf hej. 

Är ganska trött på alla dessa trådar om att hans barn är skit och mina barn är änglar. Tror aldrig vi får hela bilden. 

• Anonym
    Anonym (Jana) skrev 2023-01-06 00:48:03 följande:
    Han tycker det är bra att dom bor hemma så dom ?slipper? flytta runt i dyra andrahands lägenheter och att dom ?slipper? bo i sunkig förort 
    Han har alltså ingen plan för när de ska flytta ut
    då vet du vad som väntar iaf
Svar på tråden Hans vuxna barn som bor hemma hälsar inte på mina barn