• Bonusföräldern

    Starta eget bidrag?

    Hej! 


    Jag ska ansöka om starta eget bidrag hos Arbetsförmedlingen och undrar om det är någon som har erfarenhet av hur lång handläggningstiden från att man har skickat in alla papper tills man får svar ser ut? Har frågat Arbetsförmedlingen med fick inget bra svar. Är medveten om att det säkerligen kan ta olika lång tid men om någon har ett hum vore jag tacksam😅

  • Svar på tråden Starta eget bidrag?
  • Marmor10

    Det är omöjligt att svara på men generellt kan man ju säga att ju bättre din affärsplan är skriver ju snabbare får det.
    En affärsplan som både är realistisk och med väl underbyggda siffror där du kan visa på behovet, vilken marknad det finns och hur stora och på vilket sätt du kan ta en del av dessa marknadsandelar ju snabbare går det. Om du inte själv gjort det förarbete så måste den som ska bedöma din plan lägga tid på att själv studera marknaden. 
     

  • Bonusföräldern

    Hej! 


    Jag förstår att det är svårt att veta hur lång tid det tar men om man har förberett sig väl I affärsplanen, kan det då handla om 2 veckor eller snarare 2 månader? Ett exempel mellan tummen och pekfingret liksom om du kanske har någon egen erfarenhet eller så? 🙂

  • Marmor10

    Ett minimum är nog två månader men det kan ta längre tid än så, det beror på var i processen du finns nu och hur hög arbetsbelastning AF och den externa konsulten har

    Första steget är att få till ett möte med din handläggare på AF där frågeställningen först är om du överhuvudtaget kommer ifråga för att söka. Bedömning ska vara att du har lättare för att kunna försörja dig genom ett eget företag än att du får ett arbete, Får du OK här så börjar arbetet med affärsplanen vars hållbarhet först bedöms av handläggaren och om den verkar OK av konsulten.

    Du förstår vad jag menar med arbetsbelastning. Alla ska ju had tid för möte med dig och att läsa in sig på dina uppgifter och göra bedömningar. Har de mycket att göra så kan det kanske ta en månad bara för att få till det första mötet

Svar på tråden Starta eget bidrag?