• Anonym (Mama)

Han vägrar betala hennes linser

Dottern har använt linser i två år nu och plötsligt vägrar maken betala för dem längre och hon vill absolut inte ha glasögon. Finns det något man kan göra? Jag antar att bidrag är uteslutet så länge jag bor med honom?
    Jag har ingen inkomst för stunden och har absolut inte råd med linserna.

• Svar på tråden Han vägrar betala hennes linser
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-05 16:17:52 följande:

Vad hade ni för upplägg när hon skaffade linser? Vem skulle betala osv? Det är inte ett problem att bada ha glasögon. Tveksamt om det finns medicinska skäl. Det kan återförsäljarna hävda. Hon är ju dessutom bada 13. Ni verkar ha rejält med prestationskrav på henne i stort. Att du tillfälligt är utan inkomst är också rätt knepigt. Hur länge är tillfälligt? Hur har ni diskuterat ekonomin när du plötsligt ska stå utan inkomst? Hur ser maktfördelningen ut hos er? Kan gissa mig till att det inte direkt är varken jämställt eller jämlikt. Är det värt att ställa till krig för ett par jävla linser. Hon ser ju med glasögon. Det räcker. I-landsproblem. 

Jo det finns medicinska skäl, du får läsa på om du inte tror på det. Det är definitivt värt att bråka om resultatet annars är att hennes syn förvärras ännu mer. 

Vi har inga extrema krav och hon har inga problem med att följa dem. Det daltas för mycket med dagens barn.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Mama) skrev 2023-01-05 19:23:05 följande:

Jo det finns medicinska skäl, du får läsa på om du inte tror på det. Det är definitivt värt att bråka om resultatet annars är att hennes syn förvärras ännu mer. 

Vi har inga extrema krav och hon har inga problem med att följa dem. Det daltas för mycket med dagens barn.

Hur var upplägget med finansieringen när hon skulle få linser. 

Hur länge är tillfälligt utan jobb? Kanske du inte vill jobba? Fin man vill ha en hemmafru? 

Det beror på vad du menar med dalta? Visst curlas ungar väldigt mycket idag. 

Vad är det som plötsligt får honom att ändra de ekonomiska förutsättningarna? Får du inte ens hushållspengar eller tycker han att du har slösat och inte fullgjort dina plikter? 

Om medicinska skäl finns kommer det med ett visst bidrag. Likväl som det finns bidrag till glasögonglas. Finns behov kan sportglasögon ordnas. 

• Anonym (X)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-05 22:05:12 följande:

Om medicinska skäl finns kommer det med ett visst bidrag. Likväl som det finns bidrag till glasögonglas. Finns behov kan sportglasögon ordnas. 

Var hittar jag info om det här? Har en vän som skulle kunna ha nytta av det. Tack!
  • Anonym (Kim)
    Anonym (X) skrev 2023-01-05 22:10:58 följande:
    Var hittar jag info om det här? Har en vän som skulle kunna ha nytta av det. Tack!
    Tala med din ögonläkare. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-05 22:49:35 följande:
    Tala med din ögonläkare. 
    Det lät som du visste, och läkaren har aldrig nämnt det till min vän, trots att de pratat om att ekonomin är amsträngd, så därför tänkte jag det var bra att få info.
  • Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2023-01-05 22:52:44 följande:
    Det lät som du visste, och läkaren har aldrig nämnt det till min vän, trots att de pratat om att ekonomin är amsträngd, så därför tänkte jag det var bra att få info.
    står en del på t ex 1177 om man googlar ordet glasögonbidrag.
  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2023-01-05 22:54:41 följande:
    Glasögonbidrag får alla barn, det var linser för tonåringar jag indrade om.
  • Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2023-01-06 00:01:26 följande:
    Glasögonbidrag får alla barn, det var linser för tonåringar jag indrade om.
    Ja. Har du ens läst på 1177? Det står om glasögon, linser och även info om ifall tonåringen har afaki.
  • fornminne

TS, jag tycker att du ska betala linserna med pengar från ert gemensamma konto. Eller har du inte tillgång till pengar alls? Låter jättekonstigt. 

• Anonym (Optiker)
    Tow2Mater skrev 2023-01-05 22:54:41 följande:
    Barn och ungdomar får bidrag en gång per år om det är nya styrkor. Olika regioner har olika rutiner, i en del regioner söker du själv och i de andra regionerna söker optikern åt dig (blir då som en rabatt). Barn upp till 8 år får 500 kr och barn 8-19 får 800kr o bidrag.
  • Anonym (J)

Men varför skiljer sig hon inte?? Lever hon inte i Sverige?

Vad är upplägget, betalar de hälften var av allting?

Anonym (Ju) skrev 2023-01-05 16:36:19 följande:

Låter lite liknande som min väninna, maken jobbar heltid, hon deltid (pga av att deras barn har diagnos och hon tar fullt ansvar där). Han vägrar dela med sida av sin lön. Köper dyra saker till sig själv. Hon har fått be vänner om tillfälligt lån för att betala mat till familjen. Där hon formliga all mat själv och fixa hemma (pga av att hon jobbar justs deltid).

Skilja sig kan hon inte finansiellt. Öka tiderna på jobbet går inte pga av barnens besvär. Rävsax där mannen demonstrerar sin fulla makt finansiellt.

Verkar finnas många egorövar till fäder? 

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2023-01-04 12:05:00 följande:
    Han vägrar betala hennes linser

Då är det bara att gå och köpa linser. Givetvis ska båda ha tillgång till pengarna!! Annars är det inte gemensam ekonomi. 

Hur handlar du ens mat?

TS, hur ligger det till med detta?
  • Anonym (Ansvar)
    fornminne skrev 2023-01-06 07:02:58 följande:

TS, jag tycker att du ska betala linserna med pengar från ert gemensamma konto. Eller har du inte tillgång till pengar alls? Låter jättekonstigt. 

TS har inte kommenterat det, men kanske är det så att mannen betalar från sitt egna konto och att han då väljer det han finner lämpligt att betala. Dit hör tydligen inte linser. Om pengarna suttit på ett gemensamt konto hade väl TS bara köpt dom och då hade trådstarten sett annorlunda ut. Så tänker jag. 
Svar på tråden Han vägrar betala hennes linser