• TreFyran

    Jobba på sjukhus

    Hej jag undrar hur det är att jobba på sjukhuset som undersköterska. Vad har man för arbetsuppgifter och hur ser en dag/kväll ut?


    Jobbar just nu på ett äldreboende. Skiljer det mycket åt och är det svårare på att jobba på sjukhus? 

  • Svar på tråden Jobba på sjukhus
  • Corujinha

    Tänkte du vad man gör på ett ungefär på en vårdavdelning? Hjälper patienter med omvårdnad(påklädning,dusch, tvätt i säng, byte av blöja, hjälp till toaletten,munvård,lägesändring i säng), servera måltider och vid behov mata patienter, lägga om sår, sätta kateter, tar blodprover, blodtryck och andra vitalparametrar. Sen varierar ju arbetsuppgifterna med vad det är för avdelning. På en kirurgavdelning eller ortopedavdelning till exempel är det ju en del förberedelser inför operation och kontroller att ta efteråt.

  • Corujinha

    Tänkte du vad man gör på ett ungefär på en vårdavdelning? Hjälper patienter med omvårdnad(påklädning,dusch, tvätt i säng, byte av blöja, hjälp till toaletten,munvård,lägesändring i säng), servera måltider och vid behov mata patienter, lägga om sår, sätta kateter, tar blodprover, blodtryck och andra vitalparametrar. Sen varierar ju arbetsuppgifterna med vad det är för avdelning. På en kirurgavdelning eller ortopedavdelning till exempel är det ju en del förberedelser inför operation och kontroller att ta efteråt.

    Jag är idag sjuksköterska men har jobbat som uska med innan, dock inte mycket på äldreboende så har svårt att svara på vad som skiljer sig åt. På avdelning får du ju ofta nya patienter så det är ju annorlunda att du får lära känna nya patienter ofta och behöver försöka se deras behov.

  • TreFyran
    Corujinha skrev 2023-01-03 22:12:34 följande:

    Tänkte du vad man gör på ett ungefär på en vårdavdelning? Hjälper patienter med omvårdnad(påklädning,dusch, tvätt i säng, byte av blöja, hjälp till toaletten,munvård,lägesändring i säng), servera måltider och vid behov mata patienter, lägga om sår, sätta kateter, tar blodprover, blodtryck och andra vitalparametrar. Sen varierar ju arbetsuppgifterna med vad det är för avdelning. På en kirurgavdelning eller ortopedavdelning till exempel är det ju en del förberedelser inför operation och kontroller att ta efteråt.

    Jag är idag sjuksköterska men har jobbat som uska med innan, dock inte mycket på äldreboende så har svårt att svara på vad som skiljer sig åt. På avdelning får du ju ofta nya patienter så det är ju annorlunda att du får lära känna nya patienter ofta och behöver försöka se deras behov.


    Är det lätt Att veta vad som behöver göras hos varje person. finns det någon lista på det för man hinner ju inte lära sig deras rutiner på samma sätt som ett boende.

    har ni speciella rutiner för hur morgonarbetet ser ut eller typ en viss tid där prover tas eller typ att man bäddar rent i de tomma rummen en viss stund på dagen?
  • Corujinha

    Där jag har jobbat så har man till exempel fått rapport kl 07 och då kan nattpersonalen rapportera vad patienten klarar själv och vad den behöver hjälp med, sen är det olika rutiner för när prover ska tas. Men ofta tidigt på morgonen innan dagen börjar eller direkt efter rapport för att provsvar ska hinna komma till ronden. Där jag har jobbat har det funnits tydliga rutiner för när saker görs. Som ny på avdelningen får du ju en introduktion där du får lära dig rutinerna, de finns ofta också nedskrivet så man kan läsa på och sen är det ju bara att fråga :)
    Där jag har jobbat kanske dagen ser ut ungefär såhär:
    07.00 rapport av ssk
    07.15 ta prover


    07.45 servera frukost, mata patienter med det behovet
    08.30 börja med omvårdnad. Och där är det ju väldigt olika hur lång tid det tar och om man behöver vara två, så det arbetet får man prata ihop sig med sin usk kollega på vårdlaget.
    Ofta har jag väl upplevt att det brukar va klart till 10. Sen får man rapport av sin ssk som rapporterar vad som händer under dagen. Kanske det ska tas Ekg, nya prover eller odlingar i urin eller sår o då gör ofta uskor de :) sen flyter dagen på så, hjälpa till med måltider, toalettbesök, prover etc.
    när man behöver bädda rent och städa ur rum beror på när patienterna åker hem, det är ganska ofta efter lunch. Man försöker städa ur rum så fort de blir lediga så att lediga sängplatser kan beläggas igen så fort som möjligt. Man lär sig att se sånt och får kommunicera med sjuksköterskan och andra undersköterskor vad man ska prioritera när.
Svar på tråden Jobba på sjukhus