Anonym (Tjej 28 år) skrev 2023-01-04 20:38:45 följande:
Ja.. jag börjar luta mig mot det hållet. Jag vet inte. Känner mig kluven då jag trivs så bra med de få jag har, om man bortser från det här.
Absolut, vet att många vill ha det lätt och roligt. Det vill jag också och jag är till 90 % glad och positiv. Första gången jag tog upp mitt mående på riktigt var i våras, sen gjorde jag en 360 och försökte ändra på mig. Min "förändring" bekräftade de också, jag hade blivit lättsammare och roligare osv osv. Men sen i höstas så kände jag att det inte blev någon skillnad och jag kraschade av många anledningar. Jag tog upp mitt mående kanske 1-2 gånger under hösten och då ses vi kanske 1 gång i veckan. Det är inte så mycket, enligt mig. Så jag vet inte vad som blir snett här...
Varför funderar du på att strunta i dina vänner bara för att du inte alltid får det gensvar du vill ha?
Om ni ses en gång i veckan och du är med på fester så ses ni ju rätt ofta ändå. Spelar det verkligen någon roll just vem av er som hör av sig?
Dina vänner säger ju att du är glad och rolig så varför tvekar du på deras vilja till vänskap?
Du vet ju säkert också att man inte kan få ha det precis som man vill med sina vänner då alla har olika behov och är olika så man får acceptera att ens vänner inte kan uppfylla allt man hade önskat.
Av vad jag kan utläsa så är det bara under dec månad som du tycker att vänskapen har varit sämre. Det kan bero på så många andra saker och behöver inte alls ha med dig att göra.
Tror du har en del hjärnspöken där.
Tycker det är jättebra att du försöker visa dina glada sidor när du umgås med dem.
Jag har en vän som jag aldrig hunnit sakna för att hon tidigare hört av sig för ofta. Hinner inte ens tänka tanken att höra av mig så har hon redan gjort det. Visst har hon tagit upp det när vi var yngre och undrat ifall det är något fel. Hade det varit något fel så hade jag förstås inte tackat ja när hon ringde och föreslog något. Det är nog samma med dina vänner, hade de inte velat umgås med dig så hade de inte svarat när du ringt och de hade inte tackat ja till att umgås med dig.
Dina vänner skulle säkert höra av sig om de inte litade på att du gjorde det. Ofta har man olika styrkor och svagheter. Vissa är dåliga på att ta initiativ andra dåliga på att vara ensamma och vill höras jämt. Andra har lätt för att planera och hitta tid för att umgås medan andra tycker att de har fullt upp alltid. Man får hitta en balans.
Har många år av psykisk ohälsa själv. Självskadade rätt illa under många år. Det är något andra har enormt svårt att förstå, de blir illa till mods. Vissa blir fysiskt illamående. De vet inte vad de ska göra. Att ens tänka på att skada sig själv blir ibland för mycket för friska hjärnor, jag vet för jag minns så väl vad jag tyckte om det innan det drabbade mig själv. Tyckte det var sinnessjukt, kunde vrida mig nästan som i mentala plågor av att bara tänka tanken på att skada mig själv. Det gör jag förresten fortfarande om det handlar om andra självskadebeteenden än det just jag gjorde.
Det gör det också obehagligt och svårt att förstå för anhöriga och vänner, att en person de tycker om har driften till att vilja skada sig själv. Det gör dem såklart ledsna för det är verkligen inte normalt att vilja skada sig.
Slutligen så tycker jag att du ska bli bättre på att höras och träffas med din familj. Det är synd att många har dålig kontakt med sina familjer.
Jag hade inte heller den bästa kontakten med dem under sena tonåren och fram till 25 och lite till. De lät mig såklart ha min frigörelseperiod. Sen får man ta kontakt och visa att man vill umgås mer igen när man kommer till den tiden i sitt liv då vänner inte är allt längre.