• Anonym (Elon Musk)

Varför väljer individer med NPF diagnoser att skaffa barn, när det så ofta resulterar i problem för samtliga inblandade?

Det jag undrar med denna tråden är varför så många individer med NPF diagnoser väljer att skaffa barn. Jag talar lite utifrån egna erfarenheter då jag själv diagnostiserades med en så kallad NPF diagnos under min barndom, och nu i efterhand kan jag relatera det till min framlidna far, som jag med allra största säkerhet kan säga hade en NPF diagnos. Men när han växte upp så diagnostiserades inte barn. 

Vad många inte vet är att NPF diagnoser på sikt inte sällan medför sekundära problem senare i livet. Exempel på det är antisocialt beteende, drog/alkoholberoende, psykiska sjukdomar så som GAD eller Schizofreni. Att psykiskt sjuka individer har en NPF diagnos i grunden är väldigt vanligt.

För mig har det gått relativt bra i livet, vilket jag tror bitvis kan förklaras av att jag är ganska intelligent men också besitter andra framgångsfaktorer. Utöver det var jag ensambarn och kunde därför få mer hjälp/uppmärksamhet/resurser än om jag hade haft massa syskon. Hade jag växt upp i Rinkeby, då hade jag antagligen slutat som en gängkriminell brottsling. För många med NPF diagnoser kulminerar livet nämligen i kriminalvård, drogberoende eller psykiatrin. Ibland romantiseras NPF diagnoser. ADHD beskrivs som en superkraft, ofta nämns individer som simmaren Michael Phelps. Samma sak med högfungerande autism, men då är det istället teslagrundaren Elon Musk som får agera exempelfigur. Verkligheten för de flesta är emellertid en mindre glamorös historia.

Många av de jag träffat som har NPF diagnoser har valt att skaffa barn. Påfallande ofta har deras barn ärvt deras problematik, det är faktiskt skrämmande ofta som det är så. Hur kommer det sig att folk med NPF diagnoser som är medvetna om sin problematik väljer att skaffa barn? Frågan riktar sig särskilt till de med autismspektrumstörning och/eller de som dessutom har någon form av utvecklingsstörning. Varför skaffar man barn? Allt jag ser i de här familjerna är problem. Själv skulle jag som yngre man aldrig komma på tanken att göra det. Dels för min egna skull, dels förbarnets.   
  • Svar på tråden Varför väljer individer med NPF diagnoser att skaffa barn, när det så ofta resulterar i problem för samtliga inblandade?
  • Limajo
    Anonym (Syskon) skrev 2023-01-06 11:30:48 följande:
    Ursäkta men missade du ordet vi i min text?
    Jag skrev VI då jag har EGNA erfarenheter av att vara den roliga. Jag har haft ångest och depp sedan jag gick i grundskolan. Ja mitt liv är helt meningslöst då jag inte kan jobba och saknar ork och energi under de värsta perioderna. Det är knappt så att jag orkar med mig själv och har svårare med att laga mat och städa.

Har man en dålig period så drabbar det familj och vänner. Jag har valt att inte skaffa barn då jag vet att barnen skulle få lida av att ha en mamma som bara vill sova om dagarna och vara i fred. Jag vill inte leva, men jag vill samtidigt inte dö. 
    Men du är inte alla som har haft depression och alla som har haft depression delar inte dina upplevelser. Helt okej om du talar för dig själv men skriv då om dig själv i singular och inte vi för jag är inte med i ditt vi.

Jag fattar att jag går på dig men jag blir jäkligt provocerad. Jag har själv haft depression och ångest, jag har barn med en man som har npf och barnen har själva npf-diagnoser. Att förringa meningen med deras liv och antyda att vi inte borde ha skaffat dem är inget annat än en förolämpning mot mig och mina fantastiska barn och ett förringande för allt de upplever och bidrar med. Visst, livet är inte lätt jämt, men det är fan i mig inte meningslöst. 
  • Anonym (U)

Jag undrar varför idioter skaffar barn, med eller utan diagnos. Folk sätter sig inte in i vad det innebär. Min pappa skulle inte ha haft barn, kanske inte min mamma, definitivt inte min syrra eller något av hennes två ex hon har barn med, inte heller en annan syrras man. Eller en av mina bästa vänner för den delen. 
    Är så förbannat trött på folk som är naiva och skaffar barn, sen far barnen illa. 

• Anonym (ADHD-kvinna)
    Anonym (Syster) skrev 2023-01-06 10:29:09 följande:
    Nu är det inte jag som haft det jobbigast i familjen. Det är min bror som också ärvde ADHD generna och hans barn som både drabbats av dem och ärvt dem och min svägerska som får kompensera för hans funktionsnedsättning.

Man bör nog tänka efter både en och två gånger innan man väljer att bilda familj med någon som har NPF diagnos.

Man bör komma ihåg att en NPF diagnos innebär att man har en Funktionsnedsättning. Det är tufft att bilda familj med någon med NPF och kräver att man är beredd på och orkar att kompensera.
    Nej, du har ganska fel där. Människor har så många andra egenskaper som kan kompensera. Någon som har minst normal intelligens och någon NPF-diagnos och som verkligen vill ha barn och tar ansvar - inga problem! Där behöver man inte ens partnern som ska kompensera.  Det är ju också vanligt att relationerna inte håller. Inte sällan är det just föräldern som inte har NPF som inte orkar med och som tar minst ansvar.

Jag har själv varit med om att båda pappor till mina barn inte har orkat, och att jag fick ta det mesta. Trots NPF. Okej, den ene hade nog själv NPF, men den andre hade inte det. Just kvinnor med NPF brukar ta hand om sina barn, och många gör det bra också! 
  • Anonym (ADHD-kvinna)
    Limajo skrev 2023-01-06 12:02:14 följande:
    Men du är inte alla som har haft depression och alla som har haft depression delar inte dina upplevelser. Helt okej om du talar för dig själv men skriv då om dig själv i singular och inte vi för jag är inte med i ditt vi.

Jag fattar att jag går på dig men jag blir jäkligt provocerad. Jag har själv haft depression och ångest, jag har barn med en man som har npf och barnen har själva npf-diagnoser. Att förringa meningen med deras liv och antyda att vi inte borde ha skaffat dem är inget annat än en förolämpning mot mig och mina fantastiska barn och ett förringande för allt de upplever och bidrar med. Visst, livet är inte lätt jämt, men det är fan i mig inte meningslöst. 
    Eller hur? Jag håller med dig. Lustig likhet där - man skulle tro att det är jag som har problemen då jag har NPF, men mina yngre två barns pappa utvecklade en ganska svår depression. Det vet man inte överhuvudtaget innan man skaffar barn, vilka psykiska sjukdomar som dyker upp senare i livet. Eftersom han inte heller hanterar sin depression vettigt, så förlitade sig barnen ju mest på mig. Och jag gör allt jag kan för att finnas där för dem. 

Ska man veta så säkert vad risken är för att barn ska ärva psykisk sjukdom/NPF så får man ju kolla mer intensivt. Kolla tillbaka i släkten - borde jag ha fattat att svärmors konstiga sätt kan tyda på depression och att det kan vara ärftligt?  Eller att min äldste sons pappa inte bara har dyslexi och trauman utan kanske också ADD? Och att hans syrras konstiga infall tyder på Tourette? Jag kände ändå inte till något av det där när jag träffade honom för 35 år sedan. 
  • Anonym (Syskon)
    Limajo skrev 2023-01-06 12:02:14 följande:

Ja hata mig så att du får må bättre.
    Ska jag ge dig massage och säga att du är världens bästa förälder och att alla andras erfarenheter inte räknas då dina erfarenheter är den enda riktiga sanningen?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Syster) skrev 2023-01-06 08:55:11 följande:
    Jag är syster till en bror med ADHD. Troligtvis har min mamma samma problem men hon har aldrig diagnosticerats. Jag har ingen ADHD men däremot ångest och psykisk ohälsa på grund av en uppväxt med en lättstressad, oorganiserad, arg och mamma utan impulskontroll. Hon höll ihop på jobbet , sen brast det hemma totalt och det var ingen bra uppväxtmiljö. Jag ser nu samma mönster hos min bror och i hans familj, där barnen drabbas hårt. Dels har de den genetiska sårbarheten själva, dels har de en pappa som har svårt att organisera, planera, blir stressad för allt och som har återkommande ångest och depressioner. Både min mamma och bror har väldigt dålig Theory of mind, vilket innebär att man har svårt att sätta sig in i en annan människas situation. Detta är ett kännetecken för autism, men senare tidens forskning har också visat mycket stor samsjuklighet med autism och ADHD. De flesta med ADHD har också starka drag av autism.
    Okej, så inte samma syster. Jag förstår att du har några saker gemensamt med ts. Odiagnosticerad förälder och tvivel kring om NPF och förälder är en bra kombination på grund av dina erfarenheter. Det blev mycket tydligare såhär vart du kommer ifrån. 
  • Anonym (Olika)

Jag har autism/asperger, och min mamma hade det också förmodligen. Eller något annat. Jag skaffade barn just pga att jag ville ha barn som jag kunde ge allt det jag själv inte fick.  Eller det är ju inte hela /enda orsaken men det var en. Jag kan tryggt säga att jag och mina barn har en mycket bättre relation än jag och min mamma hade. 

• Anonym (Geez)

Diagnoser är en samling av symtom. Vi har alla symtom på någon diagnos, vissa mer, andra mindre och en del har så pass mycket svårigheter att de får en diagnos efter utredning. Själv har jag många olika symtom på adhd, men symtomen är inte så starka och inte i alla sammanhang. Jag har också haft problem med ångest sedan jag var barn. Jag anser mig ändå ha levt ett bra liv och anser livet vara värt att leva. Jag presterar högt och är en social och omtyckt person, fast med vissa känslighet som bara jag och mina närmsta vet om. Jag har 3 barn varav 2 också har starka drag, men inte såpass att vi utrett dem eller känt behov av en diagnos eller medicinering. Det har absolut varit mer krävande att vara förälder till överaktiva barn men jag har också sett mitt äldsta barn att symtomen nästan försvunnit, eller iaf dämpats och tagit en annan form. Mina barn är fullt fungerande, intelligenta och glada och jag kan inte föreställa mig en värld utan dem. Precis som jag bidragit till samhället trots mina svårigheter om än ganska lindriga eller iaf hanterbara, tvekar jag inte en sekund på att mina barn kommer göra det. Vi får inte heller glömma att dessa drag också för positivt med sig, som de utan dessa drag saknar. Känner nog ingen som kan vara så driven, energisk, glad och intensiv som jag ofta kan vara, där jag kan få med mig och lyfta andra. Tror det är väldigt viktigt att inte bara belysa de negativa sidorna av symtomen utan också se hur mycket de positiva sidorna ger, både på individnivå och i samhället. Finns många framgångsrika människor mer högfungerande autism och adhd. 

• Anonym (Syster)
    Anonym (Geez) skrev 2023-01-06 20:40:06 följande:

Diagnoser är en samling av symtom. Vi har alla symtom på någon diagnos, vissa mer, andra mindre och en del har så pass mycket svårigheter att de får en diagnos efter utredning. Själv har jag många olika symtom på adhd, men symtomen är inte så starka och inte i alla sammanhang. Jag har också haft problem med ångest sedan jag var barn. Jag anser mig ändå ha levt ett bra liv och anser livet vara värt att leva. Jag presterar högt och är en social och omtyckt person, fast med vissa känslighet som bara jag och mina närmsta vet om. Jag har 3 barn varav 2 också har starka drag, men inte såpass att vi utrett dem eller känt behov av en diagnos eller medicinering. Det har absolut varit mer krävande att vara förälder till överaktiva barn men jag har också sett mitt äldsta barn att symtomen nästan försvunnit, eller iaf dämpats och tagit en annan form. Mina barn är fullt fungerande, intelligenta och glada och jag kan inte föreställa mig en värld utan dem. Precis som jag bidragit till samhället trots mina svårigheter om än ganska lindriga eller iaf hanterbara, tvekar jag inte en sekund på att mina barn kommer göra det. Vi får inte heller glömma att dessa drag också för positivt med sig, som de utan dessa drag saknar. Känner nog ingen som kan vara så driven, energisk, glad och intensiv som jag ofta kan vara, där jag kan få med mig och lyfta andra. Tror det är väldigt viktigt att inte bara belysa de negativa sidorna av symtomen utan också se hur mycket de positiva sidorna ger, både på individnivå och i samhället. Finns många framgångsrika människor mer högfungerande autism och adhd. 

Ja, men du har ju inte diagnos, du har drag men inte i den grad att du har en funktionsnedsättning, Det är stor skillnad. 
  • Anonym (Geez)
    Anonym (Syster) skrev 2023-01-06 21:25:33 följande:
    Ja, men du har ju inte diagnos, du har drag men inte i den grad att du har en funktionsnedsättning, Det är stor skillnad. 
    Det finns många som inte har diagnos på papper men troligtvis skulle uppnå kriterierna vid en utredning. När jag var barn utredde man sällan barn för adhd, speciellt inte flickor. Jag hade stora koncentrationssvårigheter, precis som mitt ena barn men vi har båda klarat oss bra ändå då vi är rätt så skärpta. 
    Min poäng här är, vem menar man när man prata om vem som bör skaffa barn eller inte. Det går runt massvis med människor som har diagnos utan att ha fått en, sen har vi en troligtvis stor drös som blir utredda privat och får diagnos fast de egentligen inte har någon. Hur ens diagnos påverkar en och ens omgivning är mycket individuellt och det är farligt, anser jag att börja diktera vilka som bör eller inte bör skaffa barn. I de flesta förhållande där ena parten har en svårighet väger den andra upp. Faktiskt, i de flesta förhållande väger kvinnan upp för mannen och går vi djupare in på detta är det troligtvis flest män som är bristfälliga föräldrar i samhället. Även de utan diagnos. Förstår du var jag vill komma?
  • Anonym (Q)

Av samma orsak som alla andra. En längtan och av egoism. Varför skaffar CP-skadade, personer med kortvuxenhet eller andra fysiska handikapp? Varför skaffa folk med alkoholproblem i släkten barn? Vi ska kanske tvångssterilisera folk som inte passar i mallen? Mitt svar är att det beror på samma sak som när andra skaffar barn. Det finns många med diagnoser som är perfekta föräldrar och många utan diagnoser som är urkassa föräldrar.

• Anonym (gg)

Jag fick min diagnos när barnen var 7 och 12 år gamla.

Innan dess hade jag ingen koll på att jag hade en diagnos.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-06 22:08:29 följande:

Av samma orsak som alla andra. En längtan och av egoism. Varför skaffar CP-skadade, personer med kortvuxenhet eller andra fysiska handikapp? Varför skaffa folk med alkoholproblem i släkten barn? Vi ska kanske tvångssterilisera folk som inte passar i mallen? Mitt svar är att det beror på samma sak som när andra skaffar barn. Det finns många med diagnoser som är perfekta föräldrar och många utan diagnoser som är urkassa föräldrar.

JA! Som på 30-talet!
Svar på tråden Varför väljer individer med NPF diagnoser att skaffa barn, när det så ofta resulterar i problem för samtliga inblandade?