• Sussi88

    Gravtest Clearblue

    Hej alla fina!! Såhär visar mitt clearblue detektionstest kan ni hjälpa mig tolka det blir så förvirrad??! Tack för svar
  • Svar på tråden Gravtest Clearblue
  • svansmamman
    Sussi88 skrev 2023-01-06 14:12:09 följande:

    Åhh tack så mycket fina svansmamman för att du förklarade så fint å bra för mig!!! Kunde inte blivit gladare😍Jag är så taggad på att bli mamma😍 Men en sista fråga bästa du,,, hur kan jag då nu veta vilken vecka jag är i? Tusen tusen tack för dina fina svar❤️All kärlek till dig!!!


    Jag är bara jag skrev 2023-01-06 14:18:26 följande:
    Om man har nåt så när regelbunden mens och runt 28-dagarscykler räknar man från senaste mens. Första mensdagen är v.1- fast man inte är gravid än. Vet du inte det kanske du vet när du hade ägglossning. Äl är alltid v.2+0. Har du inte koll på det heller får du göra VUL för att få veta.
    Det finns en graviduträkning här på F.L.

    Precis som ?jag är bara jag? förklarade så kan man räkna ut det om man vet när man senast hade mens (och har en någorlunda regelbunden cykel) eller om man vet när man hade ägglossning (äl). Om du inte vet något av det kan du alltid kontakta en barnmorska (jag kontaktade min vårdcentral och blev där tilldelad en barnmorska) och förklara att du tagit gravtest som är positivt men att du inte har någon aning om hur långt gången du är. De kan remittera dig vidare så att du får göra ett vaginalt ultraljud (VUL). För att man ska kunna se något via ett ?vanligt? ultraljud på magen behöver man generellt vara lite längre gången, därför gör man oftast ett vaginalt. Så om jag var du skulle jag kontakta en barnmorska, det måste man ändå göra för att bli inskriven så att man får gå på kontroller och besök. 

    Uppdatera gärna med hur det går, så spännande! 😍
  • Sussi88

    Åhh okej nu hänger jag med! Tusen tack svansmamman<3 Jag ska ta å göra som du säger, att jag kontaktar barnmorska. Å självklart kommer jag att uppdatera!!😍😍😍😍Första gången för mig så känns så pirrigt i magen men samtidigt så himla skön känsla känsla❤️❤️

  • Sussi88


    Uppdatering tjejer!! Jag bad min man att köpa ett digitalt test till mig tidigare idag, mår så illa å så svimfärdig kunde bara få i mig lite yoghurt idag på hela dagen. Men försöker få i mig mycket vätska. Min man köpte dock mat till mig men jag kunde inte äta😭Mår så dåligt bara av att se mat...😭 Men hur som, nu till saken.. Jag testade mig nyligen å fick reda på att jag är i vecka 3+ som ni kan se på bilden.. Tårarna bara rinner😭💗Jag tror inte att jag kan beskriva min känsla just nu💗😭Åhh Gode Gud! 
  • svansmamman
    Sussi88 skrev 2023-01-06 15:41:43 följande:

    Åhh okej nu hänger jag med! Tusen tack svansmamman<3 Jag ska ta å göra som du säger, att jag kontaktar barnmorska. Å självklart kommer jag att uppdatera!!😍😍😍😍Första gången för mig så känns så pirrigt i magen men samtidigt så himla skön känsla känsla❤️❤️


    Sussi88 skrev 2023-01-06 17:57:16 följande:


    Uppdatering tjejer!! Jag bad min man att köpa ett digitalt test till mig tidigare idag, mår så illa å så svimfärdig kunde bara få i mig lite yoghurt idag på hela dagen. Men försöker få i mig mycket vätska. Min man köpte dock mat till mig men jag kunde inte äta😭Mår så dåligt bara av att se mat...😭 Men hur som, nu till saken.. Jag testade mig nyligen å fick reda på att jag är i vecka 3+ som ni kan se på bilden.. Tårarna bara rinner😭💗Jag tror inte att jag kan beskriva min känsla just nu💗😭Åhh Gode Gud! 


    Jag förstår pirret och känslan, så kul för er - grattis! Och skönt med ett digitalt test, tydligare än så blir det ju inte. Jag kan dock flika in och säga att ?gravid 3+? betyder att befruktning skedde för mer än tre veckor sedan, alltså att man är minst i gravidvecka 6. Jag bifogar en print från clearblues hemsida här nedan så du ser hur det ser ut. Verkligen stort stort grattis! Jag hoppas du slipper må så dåligt och att du kan njuta av graviditeten, och såklart att det går hela vägen! Jag vet att det låter klyschigt, men man hinner knappt blinka så har bebis kommit. Så passa på att njuta av allt och dokumentera, man glömmer så snabbt! ❤️


  • Sussi88

    Svansmamman Åh jag hoppas verkligen att jag får en smidig graviditet, tack för de söta orden❤️❤️ illamåendet är som värst på morgonen men sen avtar det lite mot kvällen men då börjar jag istället få spänningshuvudvärk sen nästa morgon är det samma sak igen😪Kvinnokroppen är så MAGISKT!!!💗💗💗💗

  • Sussi88

    Svansmamman hur många barn har du? Å hur har dina graviditeter/graviditet gått❤️❤️ Hoppas du kan berätta lite ❤️ 

  • svansmamman
    Sussi88 skrev 2023-01-06 21:28:44 följande:

    Svansmamman Åh jag hoppas verkligen att jag får en smidig graviditet, tack för de söta orden❤️❤️ illamåendet är som värst på morgonen men sen avtar det lite mot kvällen men då börjar jag istället få spänningshuvudvärk sen nästa morgon är det samma sak igen😪Kvinnokroppen är så MAGISKT!!!💗💗💗💗


    Sussi88 skrev 2023-01-06 21:38:12 följande:

    Svansmamman hur många barn har du? Å hur har dina graviditeter/graviditet gått❤️❤️ Hoppas du kan berätta lite ❤️ 



    Jag har ett barn, en son på 6 månader. Innan honom var jag gravid tre gånger, men fick missfall. Vid graviditeterna som slutade i missfall hade jag inga symptom, men missfallen skedde också tidigt (senaste var i vecka 8). Med sonen hade jag nästan inga symptom i början, eller ja lite molvärk som fick mig att tro att jag ständigt skulle få missfall då jag kopplade molvärk till just det. Vid vecka 12 däremot, då de flesta upplever att måendet blir bättre, tvärvände det för mig och jag började må fruktansvärt illa.  Jag kräktes inte så mycket, men mer eller mindre varje kväll kändes det som att jag fått matförgiftning. Morgnarna var jag också illamående, men det var överkomligt. Jag gick ner 12 kg på bara några veckor och grät på nyårsafton för att jag ännu en middag inte lyckades äta något av den  goda maten som serverades. Jag var dum och härdade ut länge (testade något receptfritt som inte hjälpte alls) innan jag lyfte det med min barnmorska som omgående fixade receptbelagd medicin. Efter det kom livet åter! 🙈 Sista månaderna hade jag lågt blodvärde och lite problem med foglossning när jag var i farten. Såhär i efterhand anar jag dock att det var min livsstil som ställde till det för mig. Jag jobbade 60 timmar i veckan, gick minst 20 000 steg om dagen, ville ha allt perfekt och var allmänt sönderstressad. Jobbade också till precis innan bebis kom. Jag kan verkligen känna en sorg över att jag inte njöt mer, att jag inte stannade upp och tog in allting. Men vi planerar för ett syskon, och då ska jag ta igen och göra ?rätt?. 


    Om det är något annat du undrar är det bara att du hojtar, eller om du vill bolla något annat med för den delen! Och ja, kroppen är helt fantastisk! Jag kan verkligen avundas dig som har en hel graviditet och förlossning att se framemot. Jag längtar så tills vi ska börja försöka! ❤️

  • Sussi88

    Åh så trist att höra om missfallen.. 😥😢 Hoppas att det går så himla bra för dig nästa gång å hoppas verkligen att du kan koppla av kroppen ordentligt den gången❤️ Vad är bra att äta under graviditeten å vilken typ av mat skall man undvika?❤️  Å jag tänkte även på folsyra, är det jätte viktigt eller något man bara tar om man vill? Förlåt för så många frågor fina, som sagt detta är första gången för mig 🤭 Så mysigt med en liten bebis😍Vad heter lillpojken om man får fråga?💗😍

  • trollhona

    Det är två positiva test. Grattis du är gravid.

    Ring en barnmorskemottagning på måndag och boka en tid, de kommer göra ett UL (ultraljud) för att kolla hur långt gången du är. Sedan får du en tid  för BF (beräknad förlossning) och så kan du börja planera namn och annat.

  • Sussi88

    Trollhona Ja det ska jag göra på Måndag fina du❤️Tack så jättemycket❤️❤️❤️❤️

  • trollhona
    Sussi88 skrev 2023-01-06 23:04:16 följande:

    Trollhona Ja det ska jag göra på Måndag fina du❤️Tack så jättemycket❤️❤️❤️❤️


    Lycka till nu och hoppas du får en bra graviditet
  • svansmamman
    Sussi88 skrev 2023-01-06 22:12:58 följande:

    Åh så trist att höra om missfallen.. 😥😢 Hoppas att det går så himla bra för dig nästa gång å hoppas verkligen att du kan koppla av kroppen ordentligt den gången❤️ Vad är bra att äta under graviditeten å vilken typ av mat skall man undvika?❤️  Å jag tänkte även på folsyra, är det jätte viktigt eller något man bara tar om man vill? Förlåt för så många frågor fina, som sagt detta är första gången för mig 🤭 Så mysigt med en liten bebis😍Vad heter lillpojken om man får fråga?💗😍


    Tack snälla för omtanken! Det var såklart jobbigt, men när man ser på det med distans idag och dessutom har en liten bredvid sig känns det såklart inte lika jobbigt som det gjorde då. 


    Gällande kost finns det en uppsjö med information på livsmedelsverkets hemsida, du kommer även få ta del av det när du träffar din barnmorska. Jag åt dock allt precis som vanligt när jag var gravid. Det enda jag undvek helt var alkohol och nikotin, men det är inget jag får i mig i vanliga fall heller så det var ingen förlust. Jag åt chark, rosa kött, brie, ingefära osv utan några betänkligheter och ändå gick allt bra. Jag resonerar som så att så länge det är med måtta behöver man inte undvika något (annat än alkohol, nikotin eller droger då). Pojken heter Lion och är jordens gladaste och enklaste unge. 🙈😍❤️

Svar på tråden Gravtest Clearblue