• Dzala

    Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

    Min sambo har just blivit arbetslös då han blev uppsagd p.ga arbetsbrist (efter 15 år på samma arbetsplats). Själv har jag ett fast jobb sedan 17 år tillbaka Och vi har en 8 årig dotter. 
    Om han blir erbjuden ett jobb långt från hemorten (det finns inga jobb inom hans bransch här längre) behöver vi då flytta hela familjen? För att han ska få behålla sin ersättning. Behöver han själv tacka ja till jobbet och flytta från oss?
    Tycker det står så luddigt på Ams hemsida.

  • Svar på tråden Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)
  • Anonym (A)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

    Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 


    Fast samtidigt har man ju ansvar för att bosätta sig där det finns arbeten. 


    Hur långt skulle ni behöva flytta, för att det ska finnas bättre möjligheter till jobb?

    Så om ni skulle flytta så förlorar ni mer pengar än att han inte får a-kassa? För det är ju det du måste jämföra med. Och stämmer det, då kan ni ju stanna.

  • Anonym (Hanna)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

    Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 


    Förstår att du inte tänkt på det innan då ni bägge haft fasta tjänster, men det viktiga nu är väl att lösa det. Låter inte akut och om han pratar med AF om nyetableringen så blir det säkert ännu mindre akut. Ni har goda möjligheter. 
  • Anonym (Kilo)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

    Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 


    Det är ingen som kräver att ni flyttar.

    För att få ut sin a-kassa finns dock vissa villkor. Ni måste inte gå med på dessa villkor om ni inte vill. Klarar ni er på din lön så behöver han ju inte oroa sig för att tacka nej till ett jobb.

    Af kommer inte heller kräva direkt att han ska söka långt bort. Men de kommer säkert tycka att han ska kolla flera brancher, testa något annat eller att han kanske får pendla.

    Studera är det inget alternativ för din man? Ni kan ju inte tänka OM han får jobb i höst, det är långt till hösten och tänk om han inte får jobb då?

    Det bästa är väl att han söker det som finns i närheten och på pendlingsavstånd nu i 1-3 månader, hittar han inget så kanske han får söka sig längre ut eller plugga något som gör honom mer anställningsbar.
  • Dzala
    Anonym (Kilo) skrev 2023-01-08 17:59:59 följande:
    Det är ingen som kräver att ni flyttar.

    För att få ut sin a-kassa finns dock vissa villkor. Ni måste inte gå med på dessa villkor om ni inte vill. Klarar ni er på din lön så behöver han ju inte oroa sig för att tacka nej till ett jobb.

    Af kommer inte heller kräva direkt att han ska söka långt bort. Men de kommer säkert tycka att han ska kolla flera brancher, testa något annat eller att han kanske får pendla.

    Studera är det inget alternativ för din man? Ni kan ju inte tänka OM han får jobb i höst, det är långt till hösten och tänk om han inte får jobb då?

    Det bästa är väl att han söker det som finns i närheten och på pendlingsavstånd nu i 1-3 månader, hittar han inget så kanske han får söka sig längre ut eller plugga något som gör honom mer anställningsbar.
    Ja jag tänker ju lite att vi står vid flyttens ände eller vad man ska säga. 😉 Han har varit varslad och uppsagd i maj men med 1/2 års uppsägningstid, så därför skrev han in sig nu i januari
    Under denna tid sökt sammanlagt 30 tjänster inom en massa olika yrken. Dock här i närheten eller inom en radie på 5 mil. Kontaktpersonen hos facket kunde inte hjälpa honom vidare. Så jag tänker väl att nu blir det flytt 50 mil bort.
  • Anonym (....)

    Men att inte bli erbjuden ett jobb är inte så svårt! Om man nu verkligen inte vill ha de jobben man söker pga flytt eller liknande.


    Anonym (E) skrev 2023-01-08 16:35:57 följande:
    Så klart, men nu frågade ts om ett jobb han erbjuds och då måste han ju ta det i så fall.
  • Anonym (J)

    Om han jobbar på annan ort och har två boenden kan ni dra av det på skatten. 

  • Anonym (Vaiana)

    I hans läge hade jag nog sett till att skaffa utbildning inom bristyrke bums, egentligen redan när varslet kom. Busschaufförer tex är det ont om. AF har en lista på bristyrken och förhoppningsvis har kontoret nära er koll på om det finns behov lokalt kring er. 

  • Anonym (politikeromänskligheter)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

    Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 


    Detta är ju en typiskt ogenomtänkt tvångsförpliktelse som politiker, alltid helt verklighetsfrånvända så klart, hotar med.

    Detta har aldrig hänt någon bland alla arbetslösa jag känt sedan denna absurda hotåtgärd kom till i  slutet på 80-talet av sossarna dessutom. Sitt lugnt i båten!!

    Finns alltid vägar runt det mesta.

    Han får väl ligga i och söka andra jobb, göra sig oattraktiv på det nya eventuella jobbet så att han får sparken eller omskola sig eller nåt.

    Ni kommer att ordna det och slippa flytta om ni inte vill det. Rösta på V nästa gång eller MP så kanske vi får ett humanare samhälle med kortare arbetstid, längre semestrar, bättre sjukförsäkringar och a-kassa och medborgarlönSkålTomte
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (politikeromänskligheter) skrev 2023-01-08 22:23:20 följande:
    Detta är ju en typiskt ogenomtänkt tvångsförpliktelse som politiker, alltid helt verklighetsfrånvända så klart, hotar med.

    Detta har aldrig hänt någon bland alla arbetslösa jag känt sedan denna absurda hotåtgärd kom till i  slutet på 80-talet av sossarna dessutom. Sitt lugnt i båten!!

    Finns alltid vägar runt det mesta.

    Han får väl ligga i och söka andra jobb, göra sig oattraktiv på det nya eventuella jobbet så att han får sparken eller omskola sig eller nåt.

    Ni kommer att ordna det och slippa flytta om ni inte vill det. Rösta på V nästa gång eller MP så kanske vi får ett humanare samhälle med kortare arbetstid, längre semestrar, bättre sjukförsäkringar och a-kassa och medborgarlönSkålTomte
    Är det inte lite sent-tidigt att vara ute och valarbeta? Om fyra år har krisen kickat in ordentligt alternativt blåst över. Jag är relativt säker på att de saker du nämner inte aktualiseras av något parti i bistra tider. Tur för arbetslösa att pandemin höjde a-kassan till någonting som inte drev människor från sina bostäder första halvåret. 
  • Anonym (123)
    Anonym (E) skrev 2023-01-08 12:56:04 följande:

    Ams finns inte, du menar väl AF?

    Nej, ni måste inte flytta men han MÅSTE tacka ja till jobbet eller så blir han av med sin a-kassa.


    Nej det måste han inte. Det finns gränser för det där. Tacka nej första gången är typ lika med att förlora kanske en dags ersättning eller nåt sånt, möjligtvis en vecka. Inte hela ersättningen.

    Tacka nej tre gånger har jag för mig är max.

    Sen är det AF som meddelar a-kassan om man skött sig. Så har man en schyst arbetsförmedlare kanske man kan snacka igenom varför man vill tacka nej.
  • Dzala
    Anonym (123) skrev 2023-01-09 17:17:00 följande:
    Nej det måste han inte. Det finns gränser för det där. Tacka nej första gången är typ lika med att förlora kanske en dags ersättning eller nåt sånt, möjligtvis en vecka. Inte hela ersättningen.

    Tacka nej tre gånger har jag för mig är max.

    Sen är det AF som meddelar a-kassan om man skött sig. Så har man en schyst arbetsförmedlare kanske man kan snacka igenom varför man vill tacka nej.
    Tack för bra information
  • Anonym (Fia)
    Dzala skrev 2023-01-08 18:48:01 följande:
    Ja jag tänker ju lite att vi står vid flyttens ände eller vad man ska säga. 😉 Han har varit varslad och uppsagd i maj men med 1/2 års uppsägningstid, så därför skrev han in sig nu i januari
    Under denna tid sökt sammanlagt 30 tjänster inom en massa olika yrken. Dock här i närheten eller inom en radie på 5 mil. Kontaktpersonen hos facket kunde inte hjälpa honom vidare. Så jag tänker väl att nu blir det flytt 50 mil bort.

    Nej hela familjen förväntas inte flytta men han förväntas veckopendla. Om det bedöms att det finns tillräckligt starka skäl kan han en kortare tid få dispens att endast söka på dagpendlingsavstånd. Men det är inte troligt om inte dottern har särskilda problem och du har arbetstider som kommunen inte har förskola för. 


    Men även dagspendlingsavstånd är mycket längre än 5 mil radie. Det är 12 timmars bortavaro från hemmet, det hinner du betydligt längre än så på. 


    lite oklart, men menar du att han bara sökt 30 jobb på 6 månader måste han börja söka mycket fler, det kommer inte räcka med de nya reglerna gällande sökaktivitet. Så det låter som han inte alls når upp till villkoren för a-kassa

  • Anonym (Fia)
    Dzala skrev 2023-01-09 18:30:13 följande:
    Tack för bra information

    Tyvärr inte bra information. Det stämmer att man inte blir av med det första gången, men sanktionstrappan är gemensam för alla fel man gör så att ?slösa? på dessa om det inte är akut är oerhört dumt, för plötsligt har man sökt för få jobb eller inte fått in aktivitets rapport i tid eller något annat så är du ganska snart vid hel avstängning tills nytt arbetsvillkor. 


    Sen är det såklart bättre att prata med sin arbetsförmedlare varför man anser att ett visst arbete ska räknas som olämpligt, men reglerna är ganska tydliga och hårda där och ?inte inom 5 mil? är inget som kommer godkännas om inte denne begår tjänstefel. De är nämligen skyldiga att rapportera till a-kassan om man på något sätt förlänger eller orsakar sin arbetslöshet som det heter och undantagen finns specificerade från IAF som är tillsynsmyndighet. 

  • Anonym (P)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 


    Hur skulle det annars fungera om en i familjen inte får ett jobb på hemorten?

    Du kan väl inte tycka att man då ska få A-kassa tills pensionen tar vid?

  • Anonym (Fia)

    Här har du föreskrifterna gällande lämpligt arbete 


    https://www.iaf.se/lag-ratt/foreskrifter/iaffs-20153/
    Dzala skrev 2023-01-08 11:49:09 följande:
    Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

    Min sambo har just blivit arbetslös då han blev uppsagd p.ga arbetsbrist (efter 15 år på samma arbetsplats). Själv har jag ett fast jobb sedan 17 år tillbaka Och vi har en 8 årig dotter. 
    Om han blir erbjuden ett jobb långt från hemorten (det finns inga jobb inom hans bransch här längre) behöver vi då flytta hela familjen? För att han ska få behålla sin ersättning. Behöver han själv tacka ja till jobbet och flytta från oss?
    Tycker det står så luddigt på Ams hemsida.


  • Anonym (Kilo)
    Anonym (123) skrev 2023-01-09 17:17:00 följande:
    Nej det måste han inte. Det finns gränser för det där. Tacka nej första gången är typ lika med att förlora kanske en dags ersättning eller nåt sånt, möjligtvis en vecka. Inte hela ersättningen.

    Tacka nej tre gånger har jag för mig är max.

    Sen är det AF som meddelar a-kassan om man skött sig. Så har man en schyst arbetsförmedlare kanske man kan snacka igenom varför man vill tacka nej.
    Det handlar ju inte bara om att tacka ja eller nej till jobb.
    Finns det inga jobb där man bor så måste man ju flytta förr eller senare. Eller skola om sig.
  • Räkan77

    Kan han inte ta ett tillfälligt jobb på annan ort och se om det blir jobb tillgängliga i höst? Då kommer hans chanser att få ett jobb dessutom öka rejält, det är inte fördelaktigt att ha en tid av arbetslöshet på cv:t.

  • Dzala
    Räkan77 skrev 2023-01-09 19:05:23 följande:

    Kan han inte ta ett tillfälligt jobb på annan ort och se om det blir jobb tillgängliga i höst? Då kommer hans chanser att få ett jobb dessutom öka rejält, det är inte fördelaktigt att ha en tid av arbetslöshet på cv:t.


    Han har inget glapp i cv:t (arbetslöshet) ännu i alla fall då han nu har ett timvik.
    Vad jag menar är ju naturligtvis inte att han ska gå arbetslös och stämpla till pensionen och dessutom tycka det är okej som någon här ovan antog. Jag funderade bara över alternativen. Men om han flyttar och tar ett tillfälligt jobb så måste ju jag i praktiken även byta jobb med tanke på att jag arbetar så pass mycket kvällar- och att då kontinuerligt behöva lösa kvälls/eftermiddagsbarnvakt när jag jobbar kväll känns ganska orimligt nu. Skulle han lyckas få ett skiftjobb på orten är det ju naturligtvis enklare då jag kan planera mitt schema utifrån hur han jobbar. Men inte kontinuerligt. 
    Nu vet vi ju inte ännu han har inte ens haft något planerande samtal med någon kontakt på AF.  Det har ju bara gått nån vecka. 
    Men jag utgår från att inga jobb mirakulöst kommer dyka upp bara för att han är inskriven.  Däremot hjälp att välja annan utbildning passande honom eller liknande. 
    Det här är en ny sits för oss därav den ursprungliga frågan.
  • Anonym (ant)
    Dzala skrev 2023-01-08 11:49:09 följande:
    Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

    Min sambo har just blivit arbetslös då han blev uppsagd p.ga arbetsbrist (efter 15 år på samma arbetsplats). Själv har jag ett fast jobb sedan 17 år tillbaka Och vi har en 8 årig dotter. 
    Om han blir erbjuden ett jobb långt från hemorten (det finns inga jobb inom hans bransch här längre) behöver vi då flytta hela familjen? För att han ska få behålla sin ersättning. Behöver han själv tacka ja till jobbet och flytta från oss?
    Tycker det står så luddigt på Ams hemsida.


    Om det inte finns jobb i hans bransch på hemorten så måste han ju antingen flytta till jobb i sin bransch eller byta bransch. Eller tänker han sig att vara utan jobb från nu och framåt?

    Sen hur ni andra i familjen gör om din sambo får jobb nån annanstans och flyttar bestämmer ni ju inom familjen. Ingen kan ju tvinga hela familjen att flytta, men ni kanske vill bo tillsammans i vardagen, och då är ju flytt ett alternativ. 
Svar på tråden Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)