• AmatorPsykologen

    Säga upp sig / ta ledigt från jobbet en längre tid

    Jag är 34, singel sedan något år. Har ett bra jobb med bra lön, men känner inte att det är det jag vill hålla på med resten av livet. Livet går på rutin och även om jag har ett tillräckligt bra socialt liv saknar jag ett sammanhang jag verkligen brinner för eller känner mig mer tillfreds med i allmänhet


    Har funderat på ett karriärs/livsstilsbyte men inte landat i något bra. Känner att jag har svårt att lägga tillräckligt mycket energi på att både tänka stort och långsiktigt "vad vill jag med mitt liv" och samtidigt göra en bra insats på jobbet kortsiktigt. 

    Antingen får jag se till att ha en bättre balans och jobba vidare tills jag hittar "rätt i livet", eller så säger jag upp mig och lever på sparpengar i en period och funderar på vad jag vill göra. Jag skulle kunna vara ledig i max 1-1,5 år i Sverige på sparpengar om jag vill (så länge och så mycket pengar har jag dock inte tänkt spendera) 

    Är det någon av er som har liknande erfarenheter? Hur gjorde ni? 

  • Svar på tråden Säga upp sig / ta ledigt från jobbet en längre tid
  • Anonym (Likadan)

    Har likadana tankar men dessa kom upp för mig  lite senare, dvs vid 40+års åldern. Kände att mycket går på rutin och att spendera så pass mycket livstid för bara en sak (jobbet) kändes inte särskilt lockande. Måste dock tillägga att jag är högutbildad och att jag verkligen tycker om mitt yrke. 

    Jag tog tjänstledighet ett halvår och efter det gick jag ner i tid och jobbade bara 50%. De övriga 50% gjorde jag helt annat. 

    Om du går i dessa tankar, gör det bara. Du kommer bara ångra dig om du inte gör det. 

  • 19Richie88

    Det 'r väl ingen bra idé i så fall.. och gå in och skita på Chefens skrivbord på en's'a kontor, sen gå ut där ifrån ..för att aldrig mer komma tillbaka sen."

    Istället menar jag.. säg upp dig snyggt. tycke du la fram det logiskt redan själv, med att om inget annat jobba kvar/ dvs. leta runt tills du annars hittar något annat menar jag känns som en bra grej att göra.
    Allting har ju blivit lite dyrare runtomkring oss, och allt är lite osäkert läge i hela Världen från dag, till dag moment är det ju hela tiden.
    Man vet inte vilken fot dom sätter ner på mornarna längre höjdarna och hur dom sen står.. ja du fattar.

    Berätta vad du tänker göra sen också.. för folk omkring dig. Chef och kollegor mfl. Bolla idéer lite grann först.. få mer input från flera håll.
    Kan vara en bra grej att göra om inget annat innan du bara gör något förhastat

    Livsbyte? innefattar det studera, att det kan vara en grej menar jag ..med att  börja plugga igen kanske.

    -Sen ingen liknade erfarenhet har jag att ge dig direkt.
    Jag har redan gjort det innan, det här som du tänker på, fast längesen nu.
    Då levde jag hemma, och gjorde slut på alla pengarna.. pengar från arv.
    Och nu sitter jag halvt skuldsatt upp över öronen istället ..så nu var det inte kul längre menar jag. och vara hemma liksom.
    Så nu ska jag istället jobba tills jag dör.. mer eller mindre för att komma ikapp typ!^

    Oavsett; Lycka till. Hej.

  • Tow2Mater

    Att sitta och fundera på du vill göra hela dagarna kommer knappast leda till mycket om du inte redan har något slags ideer.

    Kommer du efter tre månader på ändan i soffan fram till att du vill studera, och efter ytterligare en månad har du fått en ide om vad du vill studera, kommer ju antagningstiden till hostens utbildningar vara forbi och du kommer få sitta och gora ingenting i ytterligare 6 månader eller så tills nästa antagningsperiod kommer.

  • Anonym (M)

    Jag vet flera som tagit ett års tjänstledigt för att gå på folkhögskola. Kolla igenom kursutbudet och se om det finns något du blir sugen på! www.folkhogskola.nu/sok-kurser/ Vid 34 är man nog lite för gammal för internatlivet, men det finns ofta möjlighet att hyra något i andra hand på studieorten.

    Att komma ifrån, göra något nytt och träffa nya människor kanske kan ge dig mer idéer om vad du vill med framtiden.

  • me33

    Jag tror inte du med andra här vill/vågar helt sig ta ut ifrån hamstersnurran som jag gjort i 3-4 år, still going strong men det har inte varit helt rätt med en del sömnlösa nätter.

    Sett till bostadspriser i Sthlms-regionen(sjuka pr.) tror jag att man inte lika lätt ska skippa jobbet idag som förut.

    Men beror på, har du någon mille på kontot eller två gärna så kan du lyckas ta dig ut. Gör det inte annars, det fria livet kostar...

Svar på tråden Säga upp sig / ta ledigt från jobbet en längre tid