• Elliot1

    Erfarenheter Eliva Clinic Stockholm

    Hej! 


    Efter ett års försök och ett gäng hemmatester med trista resultat (blodprover, spermaprov) så har vi beslutat att gå vidare med utredning. Vi har ett barn sedan tidigare men det var 4 år sedan han kom till världen. Den graviditeten tog 1,5 år att få till naturligt men då var jag 29, nu fyller jag snart 34. Med stor sannolikhet är det manlig faktor som gör att vi inte blir gravida, men jag som kvinna har ju ändå åldern emot mig. 


    Jag tycket det är otroligt svårt det här med kliniker, speciellt vid privatfinansierad vård där man kan välja och vraka bland kliniker. 

    Något jag prioriterat är kort väntetid och då föll valet på Eliva Clinic. Är det någon som har erfarenhet av den kliniken? Finns det bra och dåliga kliniker ens? Att vara fertilitetsläkare känns inte som någon lek så jag har svårt att tro att det finns de som inte är bra, däremot finns det ju de som är mer kända än andra. 


    Vi har fått en tid bokad hos Eliva om två veckor, de hade egentligen tid tidigare tillochmed men just den tiden kunde inte vi. Samtidigt som Stockholm IVF och Livio (IVF-gruppen) inte ens har svarat i telefonen pga hög belastning. Därför säger magkänslan att om man envisas med att bara välja dessa så kallade kända kliniker så får man också räkna med en väldigt lång väntetid. 


    Någon som har någon erfarenhet att dela med sig om? Är det jag som är knäpp som inbillar mig att denna klinik skulle vara sämre än någon annan? 


    Tack för alla inouts jah kan få, det är med blandade känslor vi ger oss in i den här svängen! 


     

  • Svar på tråden Erfarenheter Eliva Clinic Stockholm
  • Elliot1

    Bara för det så ringde Stockholm IVF upp mig precis och erbjöd en tid en vecka senare än den vi fick på Eliva Clinic. En vecka känns inte så mycket i sammanhanget. 

    Vet inte varför men det lutar ändå är att vi går till Stockholm IVF, fick ett mycket bättre intryck av dem! 


    Tar gärna emot erfarenheter ändå :)

  • Jag är bara jag

    Man ska gå lita på magkänslan. Det som känns bra. I Sthlm har jag inte erfarenhet av nån klinik och kommer på rak arm inte på nån jag läst nåt dåligt om heller. Överlag är ju de privata tusen gånger bättre än via regionerna vad gäller bemötande och annorlunda tänk och viljan att gå utanför ramarna. Resultaten mellan de privata skiljer inte mycket heller så man få oftast gå på annat. Kötid, bemötande, svar på frågor, pris, villighet att lyssna, vilja att prova nåt nytt om en sak inte funkar.
    Lycka till!

  • Elliot1
    Jag är bara jag skrev 2023-01-09 14:49:42 följande:

    Man ska gå lita på magkänslan. Det som känns bra. I Sthlm har jag inte erfarenhet av nån klinik och kommer på rak arm inte på nån jag läst nåt dåligt om heller. Överlag är ju de privata tusen gånger bättre än via regionerna vad gäller bemötande och annorlunda tänk och viljan att gå utanför ramarna. Resultaten mellan de privata skiljer inte mycket heller så man få oftast gå på annat. Kötid, bemötande, svar på frågor, pris, villighet att lyssna, vilja att prova nåt nytt om en sak inte funkar.
    Lycka till!


    Håller med. Magkänsla är viktig och den var inte jättebra efter samtalet med Eliva. Därav detta inlägg. Men när jag pratat med Stockholm IVF kändes det jättebra och hon skickade direkt remisser för blodprover och spermaprov, för att göra redan innan första besöket. Så man slipper ta dem vid första besöket och sedan vänta på de svaren. Nu kan vi diskutera provsvar redan vid första besöket. Härligt med framförhållning! 


    Dessutom ligger Stockholm IVFs klinik bättre till både
    hemifrån och från jobbet, vilket ju såklart är smidigt om
    man ska åka dit några gånger. 


    Kommer behålla tiden hos Stockholm IVF och avboka Eliva, väntar hellre 1 vecka extra för något som
    känns bättre! Under tiden hinner vi dessutom försöka en gång till själva och mirakel kan ju ske när man minst anar det. 

  • Jag är bara jag

    Det är så där man får göra. Kolla runt lite, jämföra, gå på vad som känns bra. Tänk bara på att dina prover bör tas dag 3 för att bli korrekta. Förutom progesteron dag 21 då. Sen kommer jag med ett tips i all välmening vad gäller gubben- om det visar sig att han har få och/eller dåliga spermier så ge honom zink och folsyra i höga doser. Funkade bra på min man. Lycka till!

  • Elliot1
    Jag är bara jag skrev 2023-01-09 22:38:18 följande:

    Det är så där man får göra. Kolla runt lite, jämföra, gå på vad som känns bra. Tänk bara på att dina prover bör tas dag 3 för att bli korrekta. Förutom progesteron dag 21 då. Sen kommer jag med ett tips i all välmening vad gäller gubben- om det visar sig att han har få och/eller dåliga spermier så ge honom zink och folsyra i höga doser. Funkade bra på min man. Lycka till!


    Tack, har koll på dagarna och har tagit prover både under mens samt 7 dagar efter ägglossning på eget initiativ förra cykeln som jag meddelade kliniken när jag ringde dem. 


    Både jag och min man äter flera kosttillskott sedan några månader tillbaka med bla både zink och folsyra högt över DRI :) 

Svar på tråden Erfarenheter Eliva Clinic Stockholm