• Mon 9 Jan 2023 22:26
    8915 visningar
    8 svar
    8
    8915

    5 månaders bebis som alltid vaknar efter 30 min efter nattning

    Hej, 
    Jag har en dotter som är hyfsat enkel att natta på kvällarna men problemet är att hon ALLTID vaknar efter 30 min och sen är det ett helsike att få henne att somna igen. 


    Känns som jag har försökt allt men ingenting fungerar. När hon lägger sig har hon ny blöja och har fått mat Så hon borde inte vara hungrig. 


    När hon vaknar så måste jag ge henne mer mat för att hon ska somna om och det funkade ett tag men nu äter hon och sen börjar hon sprattla, göra massa ljud och vill typ leka. Jag har låtit henne ligga kvar, håller henne i handen, försöker sjunga för att lugna osv men det är precis som hon blir ännu mer leksugen. Till slut börjar hon gallskrika och jag måste ta upp henne, försöker då vagga och lugna men det går inte, hon vill leka. Det här kan hålla på allt från 30min till 2 timmar innan hon somnar igen. Är precis som att jag måste aktivera henne och göra henne trött på nytt. På dagarna sover hon också bara 30 min åt gången om jag inte går längre promenader i vagnen med henne. Hon har hållit på såhär i några veckor nu. 


    Jag håller på att bli tokig snart. Är det någon som är med/varit med om samma? Någon som kanske ha något supertips Tungan ute

  • Svar på tråden 5 månaders bebis som alltid vaknar efter 30 min efter nattning
  • Tue 10 Jan 2023 07:14
    #1

    Vill minnas att vi också fick det lite jobbigare runt 5 månader, innan dess sov han hela nätter men kändes som det var nån fas som gjorde sömnen annorlunda vid 5. För oss tror jag det blev lite bättre runt 7-8 mån efter han börjat äta smakportioner. Sen sov han hela nätter igen när han blev 11 månader.

    har tyvärr inga tips att ge. Men ville försöka lugna dig med att det kan vara så, och det är förmodligen en fas som går över. Det du kan försöka göra är att testa natta vid en annan tid, eller plocka bort en sovstund på dagen om det är dags för det, men det känns som att barnet är inställt på 30 minuters sovtid, så förmodligen är det det som gör det.

  • Tue 10 Jan 2023 07:30
    #2
    Maymom skrev 2023-01-10 07:14:05 följande:

    Vill minnas att vi också fick det lite jobbigare runt 5 månader, innan dess sov han hela nätter men kändes som det var nån fas som gjorde sömnen annorlunda vid 5. För oss tror jag det blev lite bättre runt 7-8 mån efter han börjat äta smakportioner. Sen sov han hela nätter igen när han blev 11 månader.

    har tyvärr inga tips att ge. Men ville försöka lugna dig med att det kan vara så, och det är förmodligen en fas som går över. Det du kan försöka göra är att testa natta vid en annan tid, eller plocka bort en sovstund på dagen om det är dags för det, men det känns som att barnet är inställt på 30 minuters sovtid, så förmodligen är det det som gör det


    Tack för svar!


    Ja alla dessa faser, får verkligen hoppas att det bara är en fas. Jag lever lite på att det just är en fas och att det går över 😅 Nu måste jag alltid gå och lägga mig samtidigt som henne för annars somnar hon aldrig och det skulle vara skönt att få sitta uppe lite själv och få egentid på kvällarna ibland. 

    Jag ska försöka idag att lägga den sista sovstunden på dagen lite tidigare och se om det hjälper för det känns nästan som hon tar en 30-min sovstund på kvällen likt som på dagen för att sen få komma upp och leka igen. 

  • Tue 10 Jan 2023 07:35
    #3

    Så gjorde vår ena rätt länge. Det tog exakt 30 min, sen vaknade hon. Tror hon var över året innan hon började sova längre innan första uppvaket. Men hon var alltid svår att få att somna och vaknade flera ggr/natt. Har tyvärr inga supertips att ge. (Inga trick funkade på det barnet.) Man får hitta sätt att överleva och hoppas på att det släpper snart. Vårt barn sov hela nätter först i 6-årsåldern. 

  • Tue 10 Jan 2023 10:19
    #4
    Litorina skrev 2023-01-10 07:35:28 följande:

    Så gjorde vår ena rätt länge. Det tog exakt 30 min, sen vaknade hon. Tror hon var över året innan hon började sova längre innan första uppvaket. Men hon var alltid svår att få att somna och vaknade flera ggr/natt. Har tyvärr inga supertips att ge. (Inga trick funkade på det barnet.) Man får hitta sätt att överleva och hoppas på att det släpper snart. Vårt barn sov hela nätter först i 6-årsåldern. 


    Åh då har jag kanske ett tag kvar till med det här då. 
    Jag får väl kanske testa lite olika saker och funkar inget så får jag väl bara gilla läget och hoppas på att det går över snart. 

    På något sätt känns det ändå skönt att man inte är ensam med det här. Även fast jag inte önskar någon det. Men det blir liksom lite mer hanterbart när man vet att man inte är ensam och att det är normalt. 


    tack för svar :) 

  • Tue 10 Jan 2023 22:03
    #5
    Önsketänk skrev 2023-01-10 10:19:52 följande:

    Åh då har jag kanske ett tag kvar till med det här då. 
    Jag får väl kanske testa lite olika saker och funkar inget så får jag väl bara gilla läget och hoppas på att det går över snart. 

    På något sätt känns det ändå skönt att man inte är ensam med det här. Även fast jag inte önskar någon det. Men det blir liksom lite mer hanterbart när man vet att man inte är ensam och att det är normalt. 


    tack för svar :) 


    Visst är det så! Jag har aldrig hört om just det här beteende om någon annan än vår lilla tok-bebis, så det var fint med igenkänning även för min del! :) 
  • Tue 10 Jan 2023 23:10
    #6

    Hej
    Känner igen mig så mycket detta.
    Min dotter är nu 7 mån och har tandsprickning atm, så just nu är det ett rent helsike. Men vill minnas att vid 5 månader så började hon precis så som du beskriver,  vakna upp mitt i natten och sugen att leka och ligger och pratar glatt. Helt omöjlig att söva om, de kan ta upp till 2 timmar innan hon somnar igen av trötthet. mardröm! 
    känner även igen mig i att hon vaknar 30-45 min efter läggning. Jämt? så nu går jag också och lägger mig samtidigt som henne, när kvällen egentligen skulle va den tiden man skulle vilja rå om sig själv lite eller bara slappa framför en serie.. 
    det enda Jag kan säga är att uppvaknandet och att hon vill leka mitt i natten har kommit och gått i perioder gör oss, det pågår inte jämt. man får njuta de bra perioderna 😅

  • Wed 11 Jan 2023 22:37
    #7
    Litorina skrev 2023-01-10 22:03:35 följande:
    Visst är det så! Jag har aldrig hört om just det här beteende om någon annan än vår lilla tok-bebis, så det var fint med igenkänning även för min del! :) 
    Ja det känns på något sätt bättre när man inte är ensam :) tror det ibland är lätt ett tänka att man är den enda som går igenom olika beteenden och så blir man stressad över att något kanske är fel. Men då vet man ju att det är fullt normalt :) även om man önskade att ungen somna och vaknade i alla fall några timmar senare 😉
  • Wed 11 Jan 2023 22:41
    #8
    Clarahej skrev 2023-01-10 23:10:10 följande:

    Hej
    Känner igen mig så mycket detta.
    Min dotter är nu 7 mån och har tandsprickning atm, så just nu är det ett rent helsike. Men vill minnas att vid 5 månader så började hon precis så som du beskriver,  vakna upp mitt i natten och sugen att leka och ligger och pratar glatt. Helt omöjlig att söva om, de kan ta upp till 2 timmar innan hon somnar igen av trötthet. mardröm! 
    känner även igen mig i att hon vaknar 30-45 min efter läggning. Jämt? så nu går jag också och lägger mig samtidigt som henne, när kvällen egentligen skulle va den tiden man skulle vilja rå om sig själv lite eller bara slappa framför en serie.. 
    det enda Jag kan säga är att uppvaknandet och att hon vill leka mitt i natten har kommit och gått i perioder gör oss, det pågår inte jämt. man får njuta de bra perioderna 😅


    Ja visst blir man tokig? 😅 
    Håller hon fortfarande på att vakna efter 30-45 min? 


    Tandsprickningen är ju ytterligare en grej som försvårar sömnen :( Har inte kommit dit ännu men fasar för det. 


    Önskar precis som du att man kunde få lite tid att ta hand om sig själv men det känns ju omöjligt just nu. 


    Igår testade jag att låta det gå lite längre tid mellan sista sovstunden och nattningen, hon somnade direkt men vaknade forfarande efter 30 min. Dock somnade hon om efter 30 min efter lite skrik, så inga 2h i alla fall. 



    Ligger just i denna stund och väntar på att dessa 30 min ska gå. Om hon följer sin inre klocka så kommer hon vakna om ca 6 minuter haha! 

Svar på tråden 5 månaders bebis som alltid vaknar efter 30 min efter nattning