• Anonym (Ts)

Mammografi under graviditet?

Är 40+ och gravid och har fått en kallelse till mammografi som jag nu inser är innan v 12 är slut. Någon som vet vad de senaste råden kring detta är?

Enligt 1177 är det ingen fara, men enligt Socialstyrelsen står att det inte är nån fara men att träffsäkerheten är sämre pga att brösten ändras.

Kan man be om att få göra med ultraljud istället? 

Är gravid i v 10 så jag kommernog be om att få det i andra trimestern dock bara för min mentala hälsas skull om något skulle gå fel, vill inte behöva ha såna tänkom-tankar?

• Svar på tråden Mammografi under graviditet?
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-11 10:15:06 följande:
    Mammografi under graviditet?

Är 40+ och gravid och har fått en kallelse till mammografi som jag nu inser är innan v 12 är slut. Någon som vet vad de senaste råden kring detta är?

Enligt 1177 är det ingen fara, men enligt Socialstyrelsen står att det inte är nån fara men att träffsäkerheten är sämre pga att brösten ändras.

Kan man be om att få göra med ultraljud istället? 

Är gravid i v 10 så jag kommernog be om att få det i andra trimestern dock bara för min mentala hälsas skull om något skulle gå fel, vill inte behöva ha såna tänkom-tankar?

Ring mammografimottagningen och hör vad de säger. Det kan vara så att det är så pass tidigt i graviditeten att de bedömer att det går att göra (om än kanske med mer smärta då brösten kan vara spända och ömma). Alternativt så säger de åt dig att invänta nästa kallelse efter att du fått bebis och slutat amma (om du kommer att amma bebis).
  • Anonym (Ts)

Jag ska göra det. Är gravid tätt efter första barnet så när jag trycker på brösten kommer det lite mjölk än även om jag inte ammat på några månader. Tänker att det också borde försvåra bedömningen?

Vill ogärna hoppa över läkarscreeningar men man kanske kan be om ultraljud, lite orolig för smärtan med - brösten har ju börjat kännas av mer.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-11 10:25:13 följande:

Jag ska göra det. Är gravid tätt efter första barnet så när jag trycker på brösten kommer det lite mjölk än även om jag inte ammat på några månader. Tänker att det också borde försvåra bedömningen?

Vill ogärna hoppa över läkarscreeningar men man kanske kan be om ultraljud, lite orolig för smärtan med - brösten har ju börjat kännas av mer.

Är osäker på om den typen av knutor etc syns ordentligt på ett ultraljud. Men som sagt, ring mottagningen. De kan bäst svara på alla dina frågor. Håller med dig om motståndet till att hoppa över dessa screeningar men samtidigt vill man ju inte riskera falska svar.
  • Anonym (Ts)
    LFF skrev 2023-01-11 10:27:18 följande:
    Är osäker på om den typen av knutor etc syns ordentligt på ett ultraljud. Men som sagt, ring mottagningen. De kan bäst svara på alla dina frågor. Håller med dig om motståndet till att hoppa över dessa screeningar men samtidigt vill man ju inte riskera falska svar.
    Hsr för mig att man väl extrakollar med ultraljud när det finns osäkerheter? Iaf vet jag att när jag hade en knöl i bröstet som undersöktes för några år sen så fick jag göra båda saker för att vara säker (det var bara en körtel som satt lite avigt).

Får ringa dem. 
Svar på tråden Mammografi under graviditet?